Stübbensadlar...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Elemmírë
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 83
  • Visningar Visningar 6 742
Sv: Stübbensadlar...

Jag har en stubben Tristan dressyrsadel som jag älskar. Har även en stubben Siegfried som jag försöker sälja för att den inte passar hästen, men skulle absolut kunna tänka mig att byta mot en annan stubben med smalare bom.

Jag tycker inte de är speciellt hårda och det beror inte på att jag är superfet:D

Skulle gärna ha stübben sadlar på alla mina hästar om det gick. Har en siegfried CS ( gammal) på varmblodet och en Tristan DL (nyare)
till fullblodet och ska nog köpa en MF hopp till henne oxå snart. Funderar även på att prova rex DL sadeln på ponnyn ( BTW Nån som vet hur stor anläggningsyta den har?)

Gillar stübbensadlarna med andra ord (även fast jag har en benig liten rumpa) Tycker dock siegfrieden kan va lite hård ibland (beroende på vad man ridit i för sadel senast)
Tristan sadeln däremot upplever jag inte som hård alls.

Jag gillar inte stübbens hårda säten. :crazy:
Har hört talas om nån ny modell med mjukare säte, kanske man skulle provsitta. :)

jag har en, den är okej. Min nya sadel är bättre så om man jämför är det mycket som inte är bra med den. Men den har passat ganska många hästar så det är positivt, men sen om jag får tillbaka den (har ponnyn ute på prov och de ska ev köpa honom) så ska jag stoppa om den, för den har blivit lite hård i sitsen. Har en siegfried allround mot hopp...

Men det är bra kvalite på dom, den ser fortfarande ut som ny efter ett par hästar och 10 år senare.

Jag hr inte kunnat sitta i någon stübben jag provat, varken gamla eller nya modeller. En timmes "försök till ridning" och jag kan inte sitta på många dagar efteråt. Annars är det ett tacksamt märke, de kan se helt nya ut efter många år.

Centaur skrev:
Sadlar ska vara italienska och mjuka.... :)
Stubben är det allra hårdaste jag suttit i, hade en Passier och den är ju heller inte så jättemjuk, men ändå 10ggr bättre än stubben... Aj säger jag bara... :p

Har både erfarenhet av passier (comet & GG) och stübben och jag måste nog säga att de ät lika hårda;)

Den värsta stübben jag ridit i var en MF special och den va verkligen vedervärdig! men inte pga att den va för hård utan pga av att man fick cellskräck i eländet!

Har ridit en del i en Siegfried II (den flataste av deras modeller) och tycker den är helt ok. Man blir placerad i en bra position i den. Den har klossar (tyvärr) men dom stör tack o lov inte.

Stübben har hållbara prisvärda sadlar i gedigen kvalitet.

jag fick med en till min foderponny, en Siegfried II flatback.
visst är den hårdare än andra sadlar, men efter några ridturer vande jag mig. nu tkr jag jättemkt om den då jag sitter bra i den och får bra stöd för skänkeln iochmed klossarna.

då gick jag ändå från min Bates CC till denna och det är stor skillnad men jag sitter bättre i stübbensadeln då den dels passar mig bättre storleksmässigt.
men tyckte mkt om min Bates oxå fast det är två helt olika sorters sadlar.

Men de är ju klart att det beror från person till person och häst till häst.

Själv gillar jag inte så mycket Bates CC men har bara ridit i den några gånger på en annans häst plus att den var för stor i sittsen

Jag har en äldre hoppsadel, ej flat och en nästan ny dressyr Tristan DL.

Jag gillar dem, hoppsadlarna har gott om stöd och dressyren oxå. Jag vill inte ha så djup sits på dressyrsadlar så Tristan passa mig.

Personligen har jag alltid tyckt om Stubbensadlarna. Det är kvalítet av högsta klass. Sadlarna kan man ha i evigheter om man sköter om dem. Det är ju ett märke som funnits väldig länge så det är inte så konstigt att det finns mycket annonser, när de dessutom har så lång livslängd. Stort + för sadlarna från mig.

MariaAhmira skrev:
appropå hårda sadlar
någon som har ridir/rider i hubertus flexline hopp....ajaj ont i rumpan!

:p

Hade en flexline dressyr förut, den mjukaste och skönaste sadel jag har suttit i :love:

Att bero på Stübbensadlar så tycker jag rent generellt om märket. Bra kvalité och redigt hantverk till ett rimligt pris. Visst, lite hårdare är dom men jag tycker man överlever :p Och nej, jag har inte en jätterumpa :D

Dessutom tycker jag att stübben är ett av få märken som passar många olika typer av hästar.

*lånar knapp*

Har en Stübben Edelweiss DL som hoppsadel till damen. Köpte den efter det att jag hade lämnat ut hästen på foder eftersom hon växte ur sin gamla. Har inte varit helt nöjd med den vid de tillfällen jag har ridit i den, det stämmer inte helt vid knäna och stöden för min del. Nu är visserligen pållan inte hopphäst i första hand utan dressyrhäst,men det är väldigt irriterande när man sitter och stör sig på obehaget vid knäna, så det blir en ny hoppsadel när pållan kommer tillbakatill mig i vår, antagligen en FB.

Stübbens dressyrsadlar tycker jag har genomgått en stor förändring de sista åren, tyvärr hittar inte jag det stöd jag behöver i en sadel för egen del så de går bort när jag själv ska ha sadel.

Apo

Jag har en Stübben Roxane och den är perfekt! Jag har aldrig ont någonstans och den passar också min häst.
Mitt rekord är 9 mil på tre dagar i denna sadel, helt utan skav eller blåmärken som jag haft av andra sadlar. Jag tycker absolut inte att den är hård.

Jag ÄLSKAR stübbensadlar!!!
Ska när jagf får råd köpa en stübben mf spezial att hoppa o rida ut i, i värtsa fall blir det bara en seigfried allround mot hopp.

Jag har en ganska ny dressyrsadel som är jättemjuk! Har en gammal Stübben dressyr också och DEN är som en planka! Den tävlade jag distans i...upp till 8 milaritter! Så kom igen veklingar! ;)
Stübben har passat mina hästar så himla bra så vad gör man inte?

jag har en stubben avalon på min häst.
Kommer inte att byta ut den förrän hästen har vuxit ur den! :)

Diabolical_Kitten skrev:
Har du provsuttit dom eller provridit?

Jag har provsuttit eller provridit alla förutom Lancelot, Maestoso de Luxe (den fanns inte då när jag provade Stubben sadlar, fanns bara vanliga Maestoso), Aramis (finns inte i Sverige) och Juventus (de är för små för mig). Och framför allt islandsssadlarna är mjuka och deras nyaste modeller som Edelweiss och Maestoso. Men Scandica och Tristan är ju också mjuka...
Vad skiljer vanlig Maestoso och de luxe modellen. Har provridit i Avalon men den var inte skön. Enligt sadelprovaren så skulle Maestoso passa min häst. Men den hade inte hon med sig. Är den mjukare än Avalonsadeln.

Hrm..
jag har en gammal Siegfried. Riktigt gammal. :angel: Jag köpte den till min d-ponny 74 och då var den 2 år gammal. Så den fyller 34 nästa år. Omstoppad några gånger. Den är sååååååååå skön. Nu rider jag inte särskilt ofta längre men sadeln används flera gånger i veckan på 2 olika hästar. Den går idag som extra sadel i stallet.

Annars har båda tjejerna Stübben, den äldsta en Flatback, ca 5 år som hon trivs jättebra i. (Hopp- och terräng)
Den yngsta rider i en 16" allround mot hopp, sadlen har dock gått sm i ponnydressyr så den dög tydligen till det också.

Tror att det handlar mycket om vana. Man vänjer sig. Dottern red i en wintec (p.g.a ett fullblod med hög manke) ett tag men avskydde den. Passade inte alls hennes långa ben. Hennes dressyrsadel är en Wellington. Den älskar hon.

Så tur att det finns olika märken - för olika människor och hästar :idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par...
Svar
13
· Visningar
391
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min häst gillar att kli sin svans och det är ju skitfult 😝 På tjockare stalltäcken finns oftast svanslapp MEN på ofodrade/tunna...
Svar
9
· Visningar
615
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
591
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
526
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka