Bukefalos 28 år!

Stubbsvansade Rottweilers?

Berin

Trådstartare
Är det sant att Rottwielers kan födas med stubbsvans? Finns det många individer som bär på det här arvsanlaget? Tycker det är sällan man ser en "rottis" med kort svans nuförtiden. Titta på den här annonsen:
http://www.blocket.se/vi/19660355.htm?ca=11_s Det verkar som om alla valparna har stubbsvans.
 
Sv: Stubbsvansade Rottweilers?

så här står det i rasstandarden: Svans - Svansen skall vara naturlig (okuperad) och bäras vågrätt i rygglinjens förlängning, kan i stillastående också bäras hängande. Diskvalificerande fel:Kroksvans, svans som bärs upprullad över ryggen, svans som bärs kraftigt åt sidan från rygglinjen.

Står ingenting varken bu eller bä om stubbsvans... Jag trodde faktiskt att dom fick ha det, har sett många stubbsvansade rottweilers. Fast det står ju inte heller att dom inte får ha det? Jag tror att det är okej alltså! Jag tycker dom är mycket sötare än dom långsvansade:love:
 
Sv: Stubbsvansade Rottweilers?

Jag har också hört att det förekommer stubbsvans,.
Men Importerade rottisar med stubbsvans är ok
Jag va på utställning . Då van några med stubbsvans.
Jag har vant mig vid svans. Dom är mycke finare nu.
Hade en första hund med stubsvans
 
Sv: Stubbsvansade Rottweilers?

Det där var en upplysande text. Tackar och :bow:.
Fy 17 för att få valpar med öppen ryggmärgskanal :eek:
 
Sv: Stubbsvansade Rottweilers?

Importerade Rottisar har förmodligen inte stubbsvans, utan är kuperade. Stor skillnad.

En kupering är inte farligt att avla på i alla fall ;)
 
Sv: Stubbsvansade Rottweilers?

Det är väl mer troligt att de är kuperade, olagligt, alt kull som är född utanför Sverige och därefter importerad. Om man läser inläggen här så verkar det finnas ngn slags stubbsvansanlag men det är ju i så fall en defekt och inget man bör varken avla på eller eftersträva.

Själv tycker jag att det är bra att kupering har förbjudits här, nu kunde man bara önska att det vore förbjudet att importera dem också. Det borde också vara diskvalificerande för utställning.
 
Sv: Stubbsvansade Rottweilers?

Men jag trodde att ryggradsdefekter var kopplade till svanslöshet, inte till stubbsvans? En riktig stubbsvans ska ju ha ett par kotor och vara en "stubb".

Stubbsvans i sig nedärvs dominant har jag fått lära mig och dubbla gener är letalt, dvs dödligt, i fosterstadie.
 
Senast ändrad:
Sv: Stubbsvansade Rottweilers?

Det är väl mer troligt att de är kuperade, olagligt, alt kull som är född utanför Sverige och därefter importerad. Om man läser inläggen här så verkar det finnas ngn slags stubbsvansanlag men det är ju i så fall en defekt och inget man bör varken avla på eller eftersträva.

Själv tycker jag att det är bra att kupering har förbjudits här, nu kunde man bara önska att det vore förbjudet att importera dem också. Det borde också vara diskvalificerande för utställning.

Har för mig att 2009-01-01 ska det vara förbjudet att ställa ut hund som är svans eller öronkuperad oavsätt vilket land den kommer från.

Innan var det att du kunde ställa ut hunden om den hom från ett land som godkänd den typen av ingrepp.

OBS jag är inte säker att det är förbjudet eller om det bara talades om att det skulle bli förbjudet.
Vet att i Danmark är det förbjudet oavsätt vilket land hunden kommer från.
 
Sv: Stubbsvansade Rottweilers?

Hundar födda efter i januari -08 är det väl?

Aja, jag får ställa min kuperade hane iaf.
 
Sv: Stubbsvansade Rottweilers?

Hittade reglerna på SKK

Vid utställning gäller
Hundar födda 2008-01-01 eller senare,
som är svans- eller öronkuperade äger inte
rätt att delta på utställning oavsett om hunden
är född i land där sådan kupering är tillåten
eller om kuperingen gjorts av veterinärmedicinska
skäl.

Undantag:
Hundar födda 2008-01-01 eller senare

och som är född i land där svanskupering är
tillåten, eller hund som har svanskuperats av
veterinärmedicinska skäl, kan efter särskild
prövning av SKK kunna ges rätt att bli exteriörbedömd
vid ett (1) tillfälle samt få resultatet
infört i stamboken.

Hundar ur Grupp 7 (stående fågelhundar)
födda 2008-01-01 eller senare
och som är född i land där svanskupering
är tillåten, eller som har svanskuperats av
veterinärmedicinska skäl, eller inte är född
med naturligt hellång svans, äger rätt att delta
på utställning.


Plus att raser där stubbsvansar är naturligt får ställas ut oavsätt när de är födda.
 
Sv: Stubbsvansade Rottweilers?

Ok, då har man tagit ett steg i rätt riktning i a f!:)
 
Sv: Stubbsvansade Rottweilers?

Sjukt att min ras är undantagen. Dock kuperar de ju oftast i förebyggande syfte för att svansen är så smal och slås i sönder. Men man kan ju undra varför de är undantagna...
 
Sv: Stubbsvansade Rottweilers?

Sjukt att min ras är undantagen. Dock kuperar de ju oftast i förebyggande syfte för att svansen är så smal och slås i sönder. Men man kan ju undra varför de är undantagna...

Kan ju vara så att många i de länder där det är tillåtet kuperar i förebyggade syfte, eftersom svansen kanske ofta kommer till skada i jakten (tänkte på att det är jakthundar) men hundar som är födda i länder som har kuperingsförbud ex sverige får inte ställas ut med kuperad svans. Då ska svansen vara naturlig stubb
 
Sv: Stubbsvansade Rottweilers?

Och jag tycker det är helt fel... Förvisso kuperar de bara 2/3 av svansen, men de kapar ju en del annat också när de väl är i gång och jag gillar inte det alls. Min import har tex inga sporrar, för dem tog de bort, alltså vet vi inte hur de såg ut innan och risken är att hon bär på dubbelsporrar osv (det har man inte sett, men man vet ju inte)...
 
Sv: Stubbsvansade Rottweilers?

Och vad betyder det för de valpar som finns på annonsen (i första inlägget)? Får de ställas ut och kunna bli godkända eller har de ett diskvaliserande fel och kommer då inte att kunna få valpar som kan registreras i SKK?
 
Sv: Stubbsvansade Rottweilers?

Men usch!:( Samma sjukdom som typ ridgebacks kan få va? Nu skäms jag ju nästan för att jag skrev att stubbsvansade var sötare... Hälsan framför utseendet alltid!
 
Sv: Stubbsvansade Rottweilers?

Och vad betyder det för de valpar som finns på annonsen (i första inlägget)? Får de ställas ut och kunna bli godkända eller har de ett diskvaliserande fel och kommer då inte att kunna få valpar som kan registreras i SKK?

Eftersom jag inte kan hitta dom över godkända raser med stubbsvans så gäller det här:

Hundar födda 2008-01-01 eller senare
av övriga raser och som inte är född med
naturligt hellång svans kan efter särskild
prövning av SKK ges rätt att bli exteriörbedömd
vid ett tillfälle samt få resultatet infört
i stamboken

Dessa rasen inom grupp 2 är det godkänt att ha naturlig stubbsvans på.

Grupp 2: ca de bou, engelsk bulldogg, entlebucher
sennenhund samt dansk/svensk gårdshund.


Eftersom de kan ställas ut en gång så kan de få godkänt utställningsresultat och få regga valpar efter dom. MH test m.m berörs inte av svanslängden ;) och röntgen kan man göra ändå.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 487
Senast: tuaphua
·
M
Övr. Hund Sånna här annonser, jag blir så lessen när ser dom. Vad är det för människa som köper en valp och kommer på att man inte har tid för den...
2
Svar
36
· Visningar
3 583
Senast: Ravishing
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 494
Senast: Görel
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 411
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp