Studentbal- är det glädje för alla?

Jag tog studenten 1988. Det fanns ingen bal, men en "studentfest" som anordnades i Folkets Park i grannbyn. Det vill säga inget "kavaljerkrav" (känns väldigt konservativt i mina "öron"), inget krav på speciell klädsel eller annat. Jo, det kostade nog någon hundralapp för det ingick en middag och som jag minns det fick man ha med dryck själv (konstigt nog; vi var 19 år och nästan alla drack alkohol där; jag satt mitt emot vår klassföreståndare på middagen).

De allra flesta hade samma kläder som man haft när man sprungit ut; jag hade en jättefin studentklänning med tyllunderkjol som mamma sytt. EN tjej i vår klass bytte faktiskt om; från klänningen som hon haft tidigare till en snygg vit frack (hon hade sytt både klänning o frack själv!).

Jag vet inte vad jag ska tycka om det där med bal.... kan väl vara roligt för ungdomarna att få klä upp sig osv, men det riskerar givetvis skapa en massa negativa följder. Speciellt om det blir ett slags teater i heteronorm. Det vore kanske vettigt att dämpa all den hysteri som verkar finnas nu? Kanske bättre med en reguljär studentfest istället? Dit man går tillsammans; allihop och inte i någon slags parfördelning.
 
Jag tog studenten -91 och hade inte råd att gå på balen. Jag ville inte gå heller och var efteråt glad att jag inte hade lagt pengar på det för alla som var där hade haft urtråkigt.

Min son gick på sin bal och det var så lite mat att alla var hungriga hela kvällen och särskilt kul var det inte heller. Kul när man har betalat 800 kr bara för att gå in.

Min dotter gick inte på sin bal. För många är ju själva grejen att bli stylad och ha fin klänning och eftersom hon har modellat endel i bland annat bal och brudklänningar så kände hon att den delen kvittade för hennes del och i övrigt sa alla att det var så tråkigt så hon ville inte gå. Hon åkte hellre utomlands för de pengarna balen skulle ha kostat.

Här är det superhypat med balen. Alla åker i fina bilar och lämnas par efter par med mellanrum vid trappan på ett slott. Där ska det fotas i en halv evighet innan nästa par släpps fram och det är så mycket folk som är där för att titta så det är helt sjukt. Inte bara anhöriga alltså utan alla möjliga folk. Hela gräsmattan är nedtrampad efteråt och det tar timmar innan alla studenter är på plats. För en tjej är det helt normalt att balen och allt runt omkring kostar runt 10000 kr och för mig är det helt sjuka pengar att lägga på en enda kväll.

Visst kan balen vara ett roligt minne men jag tycker att det har blivit alldeles för stort. Här får man dessutom enbart gå med någon som också tar studenten och det gör att det blir svartsjuka och elände när etablerade par inte får gå ihop. Dessutom måste man gå i par, tjej och kille och det är så förlegat att jag vill kräkas.
 
Jag gick på bal med några tjejkompisar. En del gick dit som par, andra gick dit med sina polare. Det var liksom inte så noga.
Min mamma sydde min klänning så det blev inte så dyrt, men den blev jättefin.

Däremot tyckte jag att balen var hur tråkig som helst. Det var dagen efter studenten så man var lagom bakis. Under studenten hade ju folk gråtit av lycka och senare "åh nu ses vi inte mer"-gråt. Sen stod man där dagen efter liksom. Nej, det var bara tråkigt. Kanske hade varit trevligare om den legat helgen innan studenten och om inte 90% var duktig bakis.¨
Vi hade danslektioner i skolan så man skulle kunna dansa vals, ingen dansade.

Men jag tycker man ska låta folk få gå om dom vill. Tycker dock det kan vara lite soft, alltså man måste inte gå i par, behöver inte anlända i limousine och klänning/hår behöver inte kosta massor.
 
Men jag tycker man ska låta folk få gå om dom vill. Tycker dock det kan vara lite soft, alltså man måste inte gå i par, behöver inte anlända i limousine och klänning/hår behöver inte kosta massor.

Typ så här upplevde jag min bal :)
Gick med en klasskompis (min dåvarande pojkvän vägrade), köpte klänningen på e-bay, mamma gjorde frisyr (hon är frisör). Min pojkvän körde oss ner i sin pappas veteranbil.
Visst hade jag turen att ha massa fina saker att låna i min närhet men upplevde ingen hets direkt..
 
Jag tog studenten -91 och hade inte råd att gå på balen. Jag ville inte gå heller och var efteråt glad att jag inte hade lagt pengar på det för alla som var där hade haft urtråkigt.

Min son gick på sin bal och det var så lite mat att alla var hungriga hela kvällen och särskilt kul var det inte heller. Kul när man har betalat 800 kr bara för att gå in.

Min dotter gick inte på sin bal. För många är ju själva grejen att bli stylad och ha fin klänning och eftersom hon har modellat endel i bland annat bal och brudklänningar så kände hon att den delen kvittade för hennes del och i övrigt sa alla att det var så tråkigt så hon ville inte gå. Hon åkte hellre utomlands för de pengarna balen skulle ha kostat.

Här är det superhypat med balen. Alla åker i fina bilar och lämnas par efter par med mellanrum vid trappan på ett slott. Där ska det fotas i en halv evighet innan nästa par släpps fram och det är så mycket folk som är där för att titta så det är helt sjukt. Inte bara anhöriga alltså utan alla möjliga folk. Hela gräsmattan är nedtrampad efteråt och det tar timmar innan alla studenter är på plats. För en tjej är det helt normalt att balen och allt runt omkring kostar runt 10000 kr och för mig är det helt sjuka pengar att lägga på en enda kväll.

Visst kan balen vara ett roligt minne men jag tycker att det har blivit alldeles för stort. Här får man dessutom enbart gå med någon som också tar studenten och det gör att det blir svartsjuka och elände när etablerade par inte får gå ihop. Dessutom måste man gå i par, tjej och kille och det är så förlegat att jag vill kräkas.

Jag tog studenten -94 och minns inte ens att det fanns en bal att gå på, tror inte det anordnades på vår skola.

Det låter ju hemskt amerikaniserat , och väldigt osvenskt....?! Undrar varför det blivit så extremt.

I England går ungdomarna på bal, men där finns inget krav på kavaljer utan de som har en partner går med den, men det är vanligt att tjejerna går i stora/små gäng, delar transport osv (oftast limo som sväljer måååånga). De flesta går till salong för att fixa håret men användandet av makeupartist är högst begränsat vad jag har märkt, de flesta fixar sitt eget smink eller någon som är duktig fixar till sina kompisar. Klänning hyrs eller köps, finns inget stigma runt det alls. Så olika det kan vara...
 
Jag har aldrig gått på, och kommer aldrig gå på bal. Alla såna tillställningar påminner mig bara om mitt utanförskap, jag passar inte in. Förhoppningsvis skulle jag inte mobbas nu, men på vuxenutbildningen jag gick för några år sen så fanns utanförskapet. Jag är ett mobboffer och kommer alltid att vara verkar det som. Så om det mot förmodan skulle vankas bal i min närhet så skulle jag hålla mig långt därifrån....
 
Jag gick på två baler, ena för stadens alla friskolor och andra som skolan anordnade själv, inga krav på kavaljer på någon av dom. När man går på en skola där 90% av eleverna är tjejer så är det inte ens lönt att försöka hitta en kille att gå med ;). Min kompis mamma är frisör så hon ordnade en vårat hår, sminkade gjorde vi själva. Bil lånade vi av en bekant. Det enda som kostade var inträde på "stora" balen(500kr kanske?) och inköp av klänning+skor. Frisören fick en flaska vin och bilägaren betalade vi bensinen och köpte en flaska whiskey.

Balen som ordnas i min hemstad har inte heller något krav på kavaljer, många går tjej och kille men ingen som reagerar om det kommer ett gäng killar eller tjejer tillsammans. Sen behöver man ju inte göra det så dyrt för sig, finns fina billiga klänningar, smink och hår kan man ordna själv/hjälpas åt med kompisarna. Kommer ju alltid finnas dom som lägger sjuka pengar, men låt dom göra det om dom nu vill det. :)
 
Jag tog studenten för 6 år sedan, men tycker inte att vår bal var särskilt hypad.
Gick på en mindre naturbruksskola (internat), där det fanns tre "tjej"-klasser och en "kill"-klass per år. Inget kavaljerkrav, men man fick gärna ta med sig någon utomstående eftersom det inte fanns så många grabbar. De som inte hade någon manlig kavaljer gick med en tjejkompis. De flesta köpte klänningar, några sydde sina egna.

Jag köpte en fin balklänning, min bästa kompis mamma som är frisör gjorde mitt hår och jag sminkade mig själv. Lånade mammas och pappas cab.
Vi var på Strandbaden i Falkenberg, åt supergod mat och nästan alla sov över på hotellet efteråt och hade gemensam jättebrunch dagen efter. Vi hade jätteroligt! :)
 
Jag tror definitivt att det är en stor källa till ångest. Man måste absolut ha någon att gå med, kläderna är dyra, fotografering. Är man av den ena eller andra anledningen redan lite utanför tror jag att balen markerar den saken med all önskvärd tydlighet. Dessutom känns det lite dumt. Fira så stort och så dyrt för att man gått ur gymnasiet. Gymnasiet... ...som i stort sett är förlängd grundskola idag.
 
Jag tog studenten -94 och vi hade ingen bal. För min del hade det nog inte spelat nån roll, jag hade troligen kommit i jeans och haft kul ändå - men jag förstår verkligen att det kan kännas pressande för ungarna (ok ungdomarna då). Fattar inte att allt måste bli så haussat nuförtiden (är jag en gammal kärring??)!

Min äldsta slutar nian på torsdag och jag tycker nästan han är för laidback när det kommer till kläder... men det är nog ganska stor skillnad på könen här är jag rädd.
 
Jag tror definitivt att det är en stor källa till ångest. Man måste absolut ha någon att gå med, kläderna är dyra, fotografering. Är man av den ena eller andra anledningen redan lite utanför tror jag att balen markerar den saken med all önskvärd tydlighet. Dessutom känns det lite dumt. Fira så stort och så dyrt för att man gått ur gymnasiet. Gymnasiet... ...som i stort sett är förlängd grundskola idag.

Ja, flertalet studentbaler är betydlugt flådigare än vad disputationsfester brukar vara.

I större städer blir det lite olika festande på olika skolor. Mina ungars estetklasser har inte haft någon bal.

Själv vantrivs jag svårt med festformer som är till den grad organiserade runt könsrollerna, men de flesta verkar ju gilla just det.
 
Tog studenten 2004 typ i Falkenberg. Hela stan kollar balen typ. Totalt kostade hela studentgrejen nog ca 10 kkr o allt var trevligt o valfritt. Som hästnörd köpte jag både skor o kläder till 3 olika tillfällen. Det fanns liksom inget passande i min garderob sen innan :D kompis fixade hår o vi åkte väl i nån bil med några kompisar till balen. Hos oss fick man gå som man ville, med kompisar osv. Trevligt :) O jag är inte den som gillar tillställningar annars men jag är inte heller en person som dras med i hypade. Skulle aldrig betala för hår o smink eller ännu värre naglar tex. Varken då eller nu.
 
När jag gick i högstadiet ingick det att alla nior sydde sin egen balklänning på syslöjden. Det var väldigt roligt och dessutom blev det ingen pengahets utan alla fick sin klänning gratis :)
 
Vi had dingen bal på vår skola, friskola och bland avgångsklasserna var vi totalt 3 tjejer och 30 killar.. Vi hade middag med lärarna istället.
Men jag hade velat gå på bal, i vart fall ha möjlighet att gå på bal.
 
Jag och min kompis struntade i vår bal i nian och firade hennes födelsedag med salsafestival i Kungsan istälet :) Jag är väldigt glad att jag inte gick, min skola låg på Östermalm i Sthlm så det var mycket dyra klänningar make och hår på salong, fixade naglar, limmos, dejt var ett måste och ett stort ångestmoment för de flesta veckorna innan balen, dyrt inträde, dålig mat tydligen, tråkig underhållning. Vi åt på resturang för mycket mindre pengar och salsafestivalen var gratis!
 
Jag tog studenten 2007, och balen var helgen innan studentdagen. Hos oss så fick man gå med vem man ville -själv, med kompisar eller med partner (oavsett kön). Även partners som var äldre osv. Jag själv var tom med på min storasysters bal (jag är två år yngre), gick tillsammans med hennes killkompis.

åter till min egen bal; köpt klänning (som aldrig använts igen), smink+hår gjorde min syster.
På vår lilla ort så är balen en happening som många kommer och tittar på -alla samlas först på torget, det tas gruppfoto osv. Sedan går alla studenter i ett långt led ned till en restaurang vid havet (kuststad) där balen hålls.
Min bal hade kunnat vara trevlig, hade en fantastisk klass med stark sammanhållning -dock hade jag en pojkvän som under 2 års tid, med stort engagemang, gick in för att dagligen göra mitt liv till ett helvete, och studentbalen var inget undantag. MEN -räknar vi bort honom så hade jag en skitbra kväll :)
 
Gymnasiebalen har jag inte så mycket minne av. Jag gick samhäll kultur, en klass med bara tjejer och vi var väl alla rätt säkra på oss själva. Att gå ett tjej- eller killgäng är fullt accepterat, nästan normalt. Det var till och med några som valde att komma ensamma och sluta upp med resten av gänget på plats.
Jag la lite pengar på att fixa håret, gjorde det hos en frisörelev. Klänning från e-bay (typ 1500 kr) som min farbrors sambo sydde in lite åt mig. Min systers man körde oss i sin BWM cab. Vi åt och dansade lite, traskade hem framåt 1 på natten. Var väl bara en uppklädd fest, en anledning att få vara finklädd utan att det ser överdrivet ut.

Men visst hade jag några klasskompisar som tyckte det var jobbigt. Fast ärligt talat verkade det vara jobbigast för "de fina" tjejerna och inte för oss som traskat igenom större delen av skolan som mobbade. Jag hade liksom inget tidigare ideal att leva upp till, och i och med att jag aldrig fixar håret eller sminkar mig i vanliga fall behövs det inte mycket för att få värsta wow-effekten.

Avslutningsbalen på universitet däremot! :love: Den var helt underbar. Återanvände klänningen från gymnasiet och hade kurskompis till att fixa smink och frisyr (samma där, behövdes inte mycket för effekt). Vi sprang väl mest runt och var lyriska över att gå på promenad med hundarna mitt i natten i stora balkläder :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp