Bukefalos 28 år!

Studentbal- är det glädje för alla?

Ja, jag tror att de flesta lider av en viss utseendefixering, varför skulle man annars ägna så mycket tid åt sitt utseende? Vårt samhället är extremt utseendefixerat, det är ju något vi behöver arbeta emot med våra ungdomar såklart.
Vissa brudar som spenderar extremt mycket pengar på klänning, smink och banting är självklart också väldigt fixerade vid utseendet. Man kan ju kanske tycka att fokuset borde ligga på kärleken som man firar snarare än på hur bruden ser ut? Det här med att leka modell för en dag har ju blivit business, det är väll något vi importerat från USA tror jag. Man åker iväg ett gång och blir sminkad, fixad i håret uppklädd och tar ett gäng bilder där man ligger och poserar på en spegel.

Fast "viss utseendefixering" låter lite som en paradox. Antingen lider man väl av det eller så gör man det inte, på något sätt.
Defenitionen av en fixering är ju väl att man har svårt att tänka på något annat.

Att tänka på sitt utseende till viss gräns är ju hälsosamt precis som allt annat i måttlig mängd.
 
Han skulle förmodligen bokstavligen tappa hakan, men morsan AAAAAALDRIG att jag trodde de

Vi var ju änglar :angel: när vi var mindre :p. Aldrig att vi gjorde nåt sånt heller.....blåneka behöver man inte, på nåt sätt så tror dom att
man föddes och växte upp som helgon ;)
 
Att banta, lägga en halv förmögenhet på en outfit, boka tid hos frissan flera månader i förväg, göra naglar och sminka sig skulle jag säga är hyggligt utseendefixerat. Det kanske inte skulle kännas riktigt lika viktigt att göra alla de där grejerna om inte tidningen var där och fotade och hundra andra människor stod där och tittade på en när man trampade ner för en röd matta.

Det krävs mycket mod att trampa ner för den där röda mattan och bli fotograferad av pressen om man inte följt normen att köpa en dyr klänning, fixa håret hos frissan, bli makead av en sminkös och ha en kropp som uppfyller idealen.
Brorsdottern fick rycka in som +1 när kompisens pojkvän blev magsjuk bara någon timme innan balen. Hon rev fram en klänning ur sin mammas garderob, jag hjälpte henne med att fixa håret lite snabbt - två tunna flätor av överhåret som jag fäste ihop där bak. Det fanns inte ens tid att blåsa håret torrt. Rusade dit med andan i halsen och möttes av röda mattan, fotografer och filmad livesändning med kommentatorer.:o

Brorsdottern blev uppmärksammad och kommenterad för sin fina, enkla stil och frisyr. Det blev visst allt vanligare, sa man. Och det var visst prinsessorna i kungahuset som hade inspirerat till den trenden.:D
 
Fast "viss utseendefixering" låter lite som en paradox. Antingen lider man väl av det eller så gör man det inte, på något sätt.
Defenitionen av en fixering är ju väl att man har svårt att tänka på något annat.

Att tänka på sitt utseende till viss gräns är ju hälsosamt precis som allt annat i måttlig mängd.
Semantik. Men man kan självklart vara olika låst vid något. Det är inte svartvitt.
Frågan är väll då snarast vad som är i måttlig mängd. Jag tycker inte det är i måttlig mängd att som nybakad student ägna tid och pengar åt det som beskrivits i tidigare inlägg. Inte heller tycker jag det verkar vettigt för en brud eller för den delen brudgum (men det verkar inte ligga så mycket fokus på mannens utseende som det gör på kvinnans, som vanligt) att lägga så mycket fokus på sitt utseende vid ett evenemang där man ska fira den gemensamma kärleken.

Hur många män bantar och tränar som galna inför sitt bröllop? På samma vis tror jag inte killarna bokar tid hos frisören i flera månader i förväg inför balen eller spenderar flera tusen på en kostym eller frack.

Det finns givetvis en anledning till att det ser ut så här, en gång i tiden var kvinnans utseende och förmåga att gifta sig med ett "bra parti" den enda möjlighet att påverka den egna framtiden. Av någon absurd anledning odlar vi den kulturen fortfarande trots att vi nu har möjligheten att styra över våra egna liv. Håsen kring bruden och giftermålet är en del av den gamla kulturen som vi tydligen inte släppt taget om och det är inte en särskilt positiv kultur.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: via
Just nu svämmar min feed över av stolta föräldrar som har tagit bilder på sina telningar i avslutningsutstyrslar av alla slag. Företrädesvis är det döttrar som är pyntade på olika vis. Och kommentarerna är "Åh så vacker" "Snygg" osv. Än en gång så blir jag lite ledsen över att utseendet hos företrädesvis tjejer alltid är något som måste få nån form av dömande utlåtande.

Grejen är att det inte stannar vid skolavslutningar, det finns vuxna kvinnor som också låter sin feed fyllas av bilder på dom själva i olika poser - där jag tycker syftet också verkar vara av slaget att de ska få "snygg" bekräftelse.

När blev det såhär?

(ja, just det - detta är en sån sak som jag blir orímligt arg över)
 
På samma vis tror jag inte killarna bokar tid hos frisören i flera månader i förväg inför balen eller spenderar flera tusen på en kostym eller frack.

Nja frack eller smoking är väl tämligen obligatoriskt på en sån tillställning och att hyra frack i examenstider gör att man måste vara ute i god tid och dessutom betala 3 ggr så mycket. En frack köper nog inte många i den åldern, man växer ju fortfarande. Ska man ha en "fin" sådan får man lägga ut 10.000 + . Man kan köpa dom för runt 1500-2500 men kvalitén är såklart därefter (och utseendet).
 
Just nu svämmar min feed över av stolta föräldrar som har tagit bilder på sina telningar i avslutningsutstyrslar av alla slag. Företrädesvis är det döttrar som är pyntade på olika vis. Och kommentarerna är "Åh så vacker" "Snygg" osv. Än en gång så blir jag lite ledsen över att utseendet hos företrädesvis tjejer alltid är något som måste få nån form av dömande utlåtande.

Grejen är att det inte stannar vid skolavslutningar, det finns vuxna kvinnor som också låter sin feed fyllas av bilder på dom själva i olika poser - där jag tycker syftet också verkar vara av slaget att de ska få "snygg" bekräftelse.

När blev det såhär?

(ja, just det - detta är en sån sak som jag blir orímligt arg över)

Det blev så här när föräldrarna inte ger barnen utbildning i hur saker fungerar och vad som är viktigt. Med det sagt är det inte fel att uppmärksamma ett barn när de gjort sig fina. Bara man uppmärksammar andra saker lika mycket.

Jag är jättestolt över mina barn när de har gjort sig snygga, uppför sig bra, fina kläder och sociala. Säkerligen med snygga bilder och uppvisande för andra.
Men de vet också att jag är stolta över dem när de klär sig som de vill, när de får uppmärksamhet från sina skolkompisar att de står för den de är och inte bryr sig om vad normen är. Det talas också om för släkt och andra som vill höra.

För jag blir lite arg när man inte säger att någon är tillpiffad när de uppenbarligen är det, bara för att det inte är politiskt korrekt.
Om jag för dagen klädde upp mig och gjorde mig fin och ingen uppmärksammade det skulle jag bli både jävligt besviken och arg.

Går man på fest där man ska vara fin är det det som ska uppmärksammas, precis som det under ett sportevenemang ska uppmärksammas vad man presterar.
Man kommer inte under en bal, eller sportevenemang, på något sätt uppmärksammas för hur man är inuti. Det finns det andra forum för.

Man kan ju inte gärna uttrycka sig under ett sportevenemang (ungdoms-SM); när blev prestation så prioriterat och foton på olika individer på en pallplats med stolta föräldrar runt?

Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag förstår inte varför man tror detta. Kan man inte fira kärleken om man vill se snygg ut på sitt bröllop?

Att utseendefixering är ett problem erkänner jag villigt.
Men, ibland är det så jobbigt att inte få vara snygg när man ska vara det, prestera när man ska göra det. Man ska bara få vara givmild och snäll hela tiden för att få uppmärksamhet.

Det är minst lika jobbigt att bli uppmärksammad bara när man är politiskt korrekt och inte få vara den man är.
 
Men vissa skolor har kaveljerkrav även om inte du hade det. Och för vissa är det en oerhörd social press om man inte har dyr klänning och anländer i limousin. De som redan är utanför, till exempel för att man inte har råd med en balklänning, blir uthängda på ett sätt som inte är OK.

Och det är den sociala pressen som jag inte tycker är schysst. Gymnasietjejer (för det är framförallt tjejer som pressas här) är redan stressade som det är. Att lägga till en sån här offentlig uppvisningsgrej är tufft för många. Till exempel att behöva visa att ingen kille ville bjuda dig och så får du stå där med skammen inför tidningens fotografer.
 
Det blev så här när föräldrarna inte ger barnen utbildning i hur saker fungerar och vad som är viktigt. Med det sagt är det inte fel att uppmärksamma ett barn när de gjort sig fina. Bara man uppmärksammar andra saker lika mycket.

Jag är jättestolt över mina barn när de har gjort sig snygga, uppför sig bra, fina kläder och sociala. Säkerligen med snygga bilder och uppvisande för andra.
Men de vet också att jag är stolta över dem när de klär sig som de vill, när de får uppmärksamhet från sina skolkompisar att de står för den de är och inte bryr sig om vad normen är. Det talas också om för släkt och andra som vill höra.

För jag blir lite arg när man inte säger att någon är tillpiffad när de uppenbarligen är det, bara för att det inte är politiskt korrekt.
Om jag för dagen klädde upp mig och gjorde mig fin och ingen uppmärksammade det skulle jag bli både jävligt besviken och arg.

Går man på fest där man ska vara fin är det det som ska uppmärksammas, precis som det under ett sportevenemang ska uppmärksammas vad man presterar.
Man kommer inte under en bal, eller sportevenemang, på något sätt uppmärksammas för hur man är inuti. Det finns det andra forum för.

Man kan ju inte gärna uttrycka sig under ett sportevenemang (ungdoms-SM); när blev prestation så prioriterat och foton på olika individer på en pallplats med stolta föräldrar runt?

Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag förstår inte varför man tror detta. Kan man inte fira kärleken om man vill se snygg ut på sitt bröllop?

Att utseendefixering är ett problem erkänner jag villigt.
Men, ibland är det så jobbigt att inte få vara snygg när man ska vara det, prestera när man ska göra det. Man ska bara få vara givmild och snäll hela tiden för att få uppmärksamhet.

Det är minst lika jobbigt att bli uppmärksammad bara när man är politiskt korrekt och inte få vara den man är.

Vilka föräldrar lägger ut random bild på sina barn på sociala medier och får en massa "Snygg" "Åh vad vacker" kommentarera som bara baserar sig på utseende?

Jag tycker ärligt att det är problematiskt med denna utseendehets. Ungarna räknar likes och snygg kommentarer väldigt mycket. Det syns ju på hur lika alla är och jämförelsen är alltid utseendet. Tyvärr. Jag gillar inte detta.
 
Efter att ha läst den här tråden är jag väldigt glad att jag aldrig kommer ta studenten på klassiskt vis :o
(Komvux-studier nu i stället)

Hade bal i 9:an, som jag tyckte var extremt hypad. Den är trots det väl ungefär 1/10 på en skala, om man jämför med vad som tas upp här i tråden. :grin:
Det var röd matta, inhyrda bilar, balklänningar för flera tusen kronor osv. Dansträning på idrotten osv.
Jag, som inte kände att jag ville vara en del i denna hets, tog fram lite vad jag hade i garderoben. Det blev en mullvadsfärgad blus, svart kavaj, svarta tights och vita ballerinasandaler. Var helt osminkad, och hade håret uppsatt i en fläta, något jag brukade ha annars också. Även om jag kände mig jättefin när jag åkte hemifrån kan jag säga att en röd tråd genom hela kvällen var att tårarna brände innan för ögonlocken. Bad t.om. mina föräldrar att hämta mig tidigare för att jag inte stod ut, och skippade skolavslutning dagen efter (dock delvis pga. andra anledningar också). Varför då? Jag kände mig utanför som inte klädde mig upp över öronen. Det var ju självklart mitt eget val, men ändå. Var mycket värre än jag någonsin kunde föreställt mig när jag väl kom dit. Vägrade även gå på röda mattan osv. Ville att pappa skulle släppa av mig på baksidan, då det ju var skämmigt att jag "bara" kom i min familjs röda BMW modell nyare visserligen, men det var ju ingen limo...
Nu var jag visserligen ett mobboffer under hela grundskoletiden, denna skola inte undantaget, vilket såklart spelade in. Men det här måste ha varit någon av de värsta kvällarna i mitt hittills 17 åriga liv.

Ovanstående är alltså observationer från en 9-klassbal i en medelklassförort till Stockholm, under början av 2010-talet. Vart f-n är världen på väg?
 
Vilka föräldrar lägger ut random bild på sina barn på sociala medier och får en massa "Snygg" "Åh vad vacker" kommentarera som bara baserar sig på utseende?

Jag tycker ärligt att det är problematiskt med denna utseendehets. Ungarna räknar likes och snygg kommentarer väldigt mycket. Det syns ju på hur lika alla är och jämförelsen är alltid utseendet. Tyvärr. Jag gillar inte detta.

Jag tycker all hets att passa in är fel oavsett vilken typ det är.
 
Javisst, men just denna utseendehets är så oerhört tydlig och exponerad. Det behöver inte ens handla om att passa in utan om bara om att vara snygg

Jag håller inte med.
Det har allt med att passa in och just nu är utseende exponerat. På 80-talet var det sport som var så exponerat. Så det har mer med vad som är inne just nu.
 
Min kompis flicka tråkades för att hon inte ville vara med på balen, inte heller hade någon fest. En socialt trygg och mycket utåtriktad stark tjej.
Vad hon inte berättade för någon var att hon sparat och gnetat i minst 4 år för vad hon gör just nu.
Med hjälp av en väninna och en "padda" kopplad till storbilds tv;n där avslutningsfesten hölls hälsade hon sina klasskamrater lycka till...från sin jordenruntresa (hon hade nyss landat på nya Zeeland) Hemma lagom tills studierna på universitetet börjar i höst. Gissa att det blev en snackis ;)
Kan tänka mig att balklänningarna bleknade lite i den ruggiga försommarkvällen...
 
Nja frack eller smoking är väl tämligen obligatoriskt på en sån tillställning och att hyra frack i examenstider gör att man måste vara ute i god tid och dessutom betala 3 ggr så mycket. En frack köper nog inte många i den åldern, man växer ju fortfarande. Ska man ha en "fin" sådan får man lägga ut 10.000 + . Man kan köpa dom för runt 1500-2500 men kvalitén är såklart därefter (och utseendet).
De slipper ju kostnader för sminkös och håruppsättning. Om man kollar priser så verkar killarnas utgifter ligga ungefär 1000 kr lägre än tjejernas (http://www.arbetarbladet.se/ekonomi/konsument/studentfirandet-kostar-skjortan). Sen tror jag ändå att det är större press på tjejer att se bra ut än på killarna.
 
Snickrade killarna sina kostymer? Eller fick de betala själva för dem? Det är väl inte möjligt?
De varken snickrade eller sydde kostymer. Antar att de köpte eller hyrde. Jag var som sagt inte där (tack och lov).

Tilläggas ska att de som sydde balklänningar fick betala materialkostnaden, om jag inte missminner mig.
 
Det närmaste en bal jag kommit är min son som kavaljer bara till en tjej som gick en klass före. Hon hade varit med i Fröken Sverigetävling och de vann tävlingen om snyggaste paret på balen och de var asfina. Jag hade jobbat häcken av mig för att fixa en smoking, tänk transporter i inre norrland:devil:. Sen fick jag inte ens ett foto som tack. Sånt pjosk tyckte min son. :( Undrar vem han släktar på?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp