Studenter - hur står ni ut?

Sv: Studenter - hur står ni ut?

den enda begränsningen jag fann var (folksam.se):

Begränsning av skyddet vid riskfylld sysselsättning

Försäkringen gäller inte om skadan uppkommit på grund av boxning eller annan kampsport där slag och sparkar ingår. Om du utöver dina studier ägnar dig åt ett särskilt riskfyllt yrke gäller inte försäkringen för skada som du drabbas av vid utövande av detta yrke. Exempel på riskfyllda yrken är stuntman, cirkusartist och dörrvakt
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Jag är student med ett och ett halvt år kvar. Innan jag började läsa jobbade jag inom vården i olika kommuner för att finansiera mina 4 hästar och 2 hundar, hyrde en liten gård och tävlade mycket.

Nu bor jag i lägenhet och har två hästar inackorderade 1,2 mil från mig. Jag driver runt detta på 12500 kr i månaden och då är det bara att jobba brevid pluggandet. Ofta kan det kännas tungt och man offrar väldigt mkt men det är ju tidsbegränsat. Hästarna jag har är mina egna uppfödningar :) och de är 1 o 2 så det är inga träningskostnader.

Ofta är det så, vill man ha det billigt får man slita mer ( mer fodringspass, enklare stall, långt till ridhus etc) men det är värt det, tycker jag iaf.

Min budget ser ut så här:
4000 hyra
1000 el, tv- lic, etc
200 hgf + hemförs.
750 häst och hund försäkring
1500 2 boxar kallhyra
2000 mat
1000 bil och bensin
600 sparas
600 mobil
1000 nöjen, kläder
250 hovslagare ( är 500 varannan månad)
=11550 kr men så försvinner det alltid lite hit och dit =).

Jag jobbar alltid heltid juli och augusti och får då både lön och CSN aug + sep. Jag köper då in hösilage och torv för ett helt år. 11000 kr för hösilaget och ca 2500 för torv.
Jag har ett bra hösilage så jag inte behöver tillskottsfodra så mycket men lite tillkommer ju där.

Det går bara man vill och ger sig tusan på det. Sen när jag tjänar mer så kommer jag att bli rik . . . ha ha. . eller om någon skulle flytta ihop med mig.

Och skulle du få ihop det så finns det säkert någon annan hästsugen som kan hjälpa dig när du gör din praktik.

Hoppas du löser det :banana:
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

orkade inte läsa allt.

men jag har själv en studerande som "hjälpreda" hon tar hästen de dagar då jag inte hinner pga arbete vilket blir ca 2 gånger i veckan. hon åker hem på alla lov, vet ej hur hon skall göra med årets praktik.

men jag har har ju vetat om detta, så bara hon säger till lite på förhand så klarar jag mig. tycker att du nog skall söka medryttarhäst, eller nån som jag som behöver lite hjälp, men nog klarar sig om de krisar till sig.
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Jag pluggar endast för att få en bättre lön i slutändan. Egentligen är jag inte intresserad av att utbilda mig, men man måste ju om man nån gång ska kunna ha häst eller utvecklas ridmässigt...

Hur ska du kunna få ett välbetalt jobb om du varken brinner för utbildningen eller yrket?:confused:

Man måste ju vilja både plugga för att lära sig och vilja göra bra ifrån sig inom yrket, annars funkar det ju inte i längden... Nu menar jag inte att man verkligen måste älska och vilja jobba med det man utbildar sig inom hela livet eller så, men ett visst intresse/drivkraft är ju A och O om det ska gå vägen.

Detta är för mig det största frågetecknet i den här tråden...
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Saken är den att jag kan intressera mig för saker om jag får sätta mig in i dem, om det inte är för svårt samt om jag vet att jag får ut nåt av det. Det är inte det tråkigaste jobbet jag utbildar mig till, det kommer säkert att bli bra i slutändan, men jag skulle inte påstå att jag brinner för att sitta bakom en teveskärm och övervaka industriella processer. Däremot brinner jag för hästar, och för att ha råd till ett liv jag vill leva så kan jag intressera mig för mkt. Faktiskt.
Att inte tycka om att plugga med allt vad det innebär, är inte samma sak som att inte vilja arbeta. För mig är det lätt att lära mig saker praktiskt, desto svårare att läsa fysik och matematik teoretiskt. När jag dessutom gör det på distans utan någon att diskutera med, ja... jag kan inte påstå att jag tycker att det ska bli roligt på vägen.

Jag har slitit runt i vården innan. Jag varken brann för det eller kunde leva mitt liv på lönen. Så i jämförelse tycker jag att detta ska bli guldläge bara jag blir klar och får jobb. Till saken hör att jag varit mkt omtyckt i mitt vårdjobb trots att jag inte brunnit för det varken under utbildningen eller efteråt, jag har lyckats ändå. Det handlar mest om att vara professionell och göra det man ska när man är på arbetet, att vara intresserad och att brinna för något är skilda saker.
Hade jag haft samma lön inom vården som den jag kommer få om jag lyckas få jobb inom detta, hade jag förmodligen varit kvar iaf ett par år till. Mitt liv är vad jag gör då jag är ledig, jobbar gör jag för att ha råd till fritiden. Jag har som sagt inga större ambitioner om att klättra i karriären, jag vill bara ha råd att utvecklas på fritiden. Det är min karriärsambition, inte att bygga rymdraketer.

Jag skulle vilja säga att huvudsaken är att man har ett driv som för en framåt, inte vad drivet består av. I min värld är man lyckligt lottad om man har ett brinnande intresse för något som man kan leva gott på lönen av. Vi som inte tillhör den skaran får se andra vägar framåt. Jag tänker inte vara fattig hela livet bara för att jag måste brinna för det jag utbildar mig till, kan jag stå ut med något och finna det intressant, då räcker det för mig om det ger mig de pengar jag vill ha för att brinna då jag är ledig ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Jag jobbar som ett gnu under sommaren så jag har råd att ha häst resten av året. Dock har jag föräldrar som skulle gå in om det krisar men annars sponsrar de inte. Min sambo sponsrar inte heller mitt hästintresse han har egna dyra intressen ;).
Jag red under min gymnasietid på ett försäljningsstall vilket lärde mig massor. Då får man ju dessutom betalt (två flugor i en smäll) :angel: Sen kan man ju räkna med att rida en del helknäppa hästar idag hade jag inte gjort det (numera tant :o)
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Jag red under min gymnasietid på ett försäljningsstall vilket lärde mig massor. Då får man ju dessutom betalt (två flugor i en smäll) :angel: Sen kan man ju räkna med att rida en del helknäppa hästar idag hade jag inte gjort det (numera tant :o)

Jag känner igen det. Jag red väldigt mkt ridskolehästar och privathästar åt andra under min gymnasietid. Väldigt utvecklande, inte minst med de knepigare kusarna. Lärde mig oerhört mkt men tyvärr har mitt långa uppehåll gjort att jag aldrig skulle drömma om att sitta upp på liknande fall idag.

Jag funderade ikväll lite på om man skulle höra med nåt större stall här i närheten (typ försäljnings) om de har behov av någon bara ett par ggr/vecka. Lite stalljobb osv, ingen lön men att man får rida ibland samt hänga med på vet.besök osv så man lär sig nåt.
Kan det vara nåt eller blir man bara utnyttjad som gratisjobbare? Nån lön är inte tal om, jag har inte de ridmässiga kvaltiteterna idag att jag kan konkurrera med andra ryttare eller ens be om betalt för att rida... :o
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Fråga kan man alltid göra du kan ju inte få mer än ett nej. Vad jag märkt så är det ingen större svårighet att hitta ett stall man får hjälpa till i ;)
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Har ju inte med grundfrågan att göra; men om du gillade att jobba inom vården, varför vidareutbildar du dig inte inom det istället? Verkar tråkigt att lägga tid o energi på att plugga nåt man inte tror att man kommer ha glädje av alls.
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Jag gillade inte att jobba inom vården. Jag vill inte jobba i en kvinnodominerad bransch med dålig lön och jag tröttnade snabbt på att inte ha ett eget värde som människa. Det var däremot intressant att göra det ett tag, en erfarenhet så att säga. Det känns som en bra merit för framtiden och jag har skaffat mig goda referenser.

Vem har sagt att jag inte kommer ha glädje alls av detta? Jag tror det blir bra bara jag blir klar. Det är tiden tills dess jag oroar mig för. Fattigdom och pluggande dygnet runt.
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

När jag pluggade hade jag varken tid eller råd med egen häst. Jag red på ridskola och åkte på ridläger i England. När jag var i Tyskland som post.doc. red jag 3 ggr i veckan på en ridskola som hade jättebra hästar och jag fick studeranderabatt så jag hade råd med detta trots att jag levde på ca 5000 i månaden.

Till Hannely: Väldigt få har förmånen att få jobba med något de verkligen brinner för. Det flesta får kompromissa och en bra lön är ett ganska stort plus när man väljer yrke tycker jag.
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Tänkte på en sak till: Du kan inte hitta en tränare med en utbildad häst du får låna? Då bokar du lektion och får träna på en bra häst!

Jag har tänkt det förut, men först nu har jag hittat nån i närheten av där jag ska bo. Har inte provat ännu, är fortfarande utomlands, men ska göras så fort jag är hemma!
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Ja, hur går man runt?? Om jag budgeterar så går jag inte runt, på något vis, ens när jag budgeterar för att gå back 1000 kr/mån under terminerna, som jag jobbar in på sommaren.
För i en budget bestämmer man att t.ex maten går på 1000 kr/mån, är det slut på pengar så är det slut - då måste man lösa det för att få käk. Panta sitt guld, sälja grejjor, hjälpa någon för en slant - det finns många sätt när det kniper. Jag kan inte jobba vid sidan av plugget.
Om man bara betalar sina räkningar, har ett busskort att komplettera bilen med (den är nödvändig och en lyx jag prioriterar) samt inte går in och köper något någonstans så går det på nåt konstigt vis.... Fast jag köper ändå saker ibland... *kliar mig i huvudet*
Det är nog att jag nästan aldrig äter eller dricker ute som är den stora besparingen, jag svälter hellre än betalar 50+ kr för ett mål mat.
Annars kör jag med; be en bön, blunda, och drar mitt kort! :D
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Vill bara säga att det FINNS folk som klarar sig med egna medel som pluggar och har häst.
Jag bland annat :D
Förra terminen bodde jag i Örebro och hade häst(ar).
Min ekonomi såg ut så här:
Hyra: 1900:- inkl. el, bredband o försäkring.
Mobil: 600:-
Stallhyra: 2300:- då ingick hösilage, havre, betfor, mineraler, halm, ridhus m.m.
Försäkring: ca 350:-
Hovis: 350:-
Mat: 1000-1500:-
Bil ca 1000:- inkl. bensin jag samåkte med en kompis till stallet (ca 2mil t/r) så det fick ner bensinkostnaden.
Jobbade knappt en helg i månaden i vården. Hade även häst på försäljning under tiden så där blev det ju en del extrapengar. Jag och en kompis ägde även lite hästar ihop som vi köpte och sålde så där blev det en hel del extraslantar men jag hade klarat mig utan detta för det gick till ganska onödig lyxkonsumtion :p

Nu kommer jag istället plugga på distans jobba 83% samt ha två hästar. Halva den ena betalar dock min mor. Tanken är även att jag ska jobba av lite stallhyra som nu kommer ligga på 2500/häst. Jag har dyrare hyra nu när jag bor ihop med min sambo ca 3000/mån inkl. el, bredband.

Det som gör det svårast för dig är väl dina praktikperioder det är ju inte så roligt att behöva ställa av en häst i så långa perioder. Då känns ju ridskola eller medryttare som ett bättre alt. just nu. Hoppas du finner ngn lösning.
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Tänkte på en sak till: Du kan inte hitta en tränare med en utbildad häst du får låna? Då bokar du lektion och får träna på en bra häst!

Ska verkligen ta reda på detta. Vet att det finns ett ställe jag hört talas om men när man tittar på deras hemsida har de mest unghästar. Tror inte att det är dom man får rida lektioner på så jag undrar om de lagt ner den verksamheten. Men man kan ju annonsera och se vad som svarar iofs...
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Till Hannely: Väldigt få har förmånen att få jobba med något de verkligen brinner för. Det flesta får kompromissa och en bra lön är ett ganska stort plus när man väljer yrke tycker jag.

Tack. Jag började känna mig ganska cynisk och udda där ett tag :o
Jag är pengafixerad men det är bara pga mitt hästintresse som KRÄVER pengar. Min dröm är som sagt att kunna ha häst och unna mig att träna och utvecklas utan att ha ont i magen. Därför utbildar jag mig nu till ett yrke med en lön där jag kan göra detta + leva normalt. Jag tycker inte att det är konstigt att tänka så.:confused: Jag gör hellre det än läser nåt superintressant där det inte finns jobb och sedan lever på sambon alt. likförbannat inte kan ha häst trots att jag lagt ner tid och pengar på att plugga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 464
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 863
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp