Studenter med häst- se hit!!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare DancingFox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 655
D

DancingFox

Hur gör ni som studerar och har egen häst eller egna hästar?
Hur klarar ni det ekonomiskt?
Får ni hjälp ifrån era föräldrar eller klarar ni det helt själva?
Hur lägger ni upp tiden?
På vilken nivå studerar ni?
Tips på hur man kan fixa det!!:bow: :bow:
:confused: :confused: :confused: :confused:

Sv: Studenter med häst- se hit!!

Har som tur är en snäll sambo som hjälper till med den ekonomiska biten, han pluggar och jobbar lite extra, själv försöker jag oxå jobba extra. Pluggar på högskola men på halvdistans. Det blir väldigt ofta sena kvällar i stallet, men vill man så hinner man:D

Jag pluggar iofs bara på gymnasienivå, men jag skriver lite ändå. Som tur är har jag underbara föräldrar som betalar i princip allt :bow: Mamma hjälper dessutom till med mockning, så att jag kan hinna med att rida. Jag brukar komma hem från skolan mellan 15.30-17.30 och då fikar jag snabbt, sedan går jag direkt ut i stallet och rider osv. Jag tycker det funkar bäst så, när jag kommer hem orkar jag ändå inte plugga, det gör jag senare på kvällen.

Har eg inte råd men jobbare xtra så mkt det bara går sambon har jobba jag studerar heltid på högskola har 2 ½ år kvar.
Jobbar hela sommaren mm.
Rider så mkt jag hinner helst 4-5 dar i veckan.
Snäll stallägare som fodrar släpper ut o in och jag behöver bara mocka o göra iordning mat.
Skulle jag vara tävlingsintresserad skulle jag inte hinna.
Så är det

Jag läser på universitet, samt en komvuxkurs. Har två egna hästar, egen lägenhet och bil. Har eget stall, är hos hästarna morgon och kväll, ibland oftare.

Jag får ingen hjälp ekonomiskt, förutom studelånet. Jobbar extra så mycket jag hinner, mycket på sommaren, mindre under terminerna. Det går helt enkelt inte ihop... blir hästarna sjuka måste jag låna pengar, och jag äter havregrynsgröt 1 gång/dag. Festandet har jag nästan slutat med, resor blir det inga.

Ett fattigt liv på pengar, men ack så roligt jag har med min prins och prinsessa!

För min del funkar det bra att både plugga å ha hästar! :)
Jag har 2 hästar + ett föl på väg, egen lägenhet och bil. Eftersom jag inte tar något studielån jobbar jag extra en hel del å har därför helt enkelt inte tid att göra av med pengar på en "massa annat" vilket givetvis underlättar... :p Hästarna står även i mina föräldrars stall så jag slipper betala stallhyra.
Jag tycker som sagt att det funkar bra att kombinera hästar å studier men man kanske får välja vad man prioriterar att lägga pengarna på. För min del är det ett lätt val! :love:

Glömde...mina föräldrar hjälper mig även med utsläpp och med mockning ett par dagar i veckan, å jag tar min magisterexamen nu i juni.

Senast ändrad:

Du måste tjäna bra på extrajobbet om du inte tar lån? Det låter som en svår ekvation? Betalar du allt för hästarna, utom stallhyra?

Läser till teckenspråkstolk på folkhögskola.
Tar inget lån, bara bidraget. + jobbar lite extra då och då.
Har en del besparingar som jag tar av vid behov.

Jag betalar allt själv (förutom stallhyran på 600 som föräldrarna står för). Har egen lägenhet och moped.

För mig funkar det finfint, har tom pengar över till annat.

Men min nordis är inte så dyr i drift heller ^^

Hej hej,

Jo att studera och ha hästar är en ekvation som nästan alltid går åt
minus hållet, tyvärr. Jag läser på universitet, heltid. Ett år kvar (hurra)
Ha två tävlings hästar, en ett åring och ett fölsto( ska ha föl -08).
Min ponny är uthyrd och så har vi min gammla söte Garry som går här hemma och skruttar.
Jag jobbar ca 70 -80 h i månaden, dvs all ledig tid jag har. Jag klara
av att ha så här många hästar då jag har dem hos mina föräldrar. Så
jag slipper kallhyra. Och vi tar in eget grovfoder så vi kapar en stor kostnad där. alla övriga kostnader står jag för.
Jag tar inget studie lån utan bara bidrags delen.
Hästarna kostar ca 5-6000 i månaden, beroende på skoning m.m
Hade de varit på något annat sätt hade jag fått sälja alla utom en,
min ekonomi hade bara klarat av en möjligtvis två, om jag hade
jobbat lite mer än vanligt (super-women)

Jag har tur som får ha min hästar hos mina föräldrar. :bow:

Jag pluggar heltid och har 5 hästar tillsammans med min mamma. Stallhyran är gratis hemma hos mamma oxh pappa, likaså grovfoder och havre:) Men ändå är det tufft att få ihop det. Tränar för tränare 2 dagar i veckan och tävlar en hel del. Jag jobbar heeela somrarna, ingen semester alls, och försöker göra de större investeringarna efter sommaren. Nu kommer jag vara luspank eftersom lånet och bidraget är så litet i maj och jag inte får lön förrens den 25 juni:cry: , och det är massa tävlingar på gång. Kan ju tillägga att jag inte unnar mig något själv som inte är i hästväg, och partar väldigt sällan nu för tiden. Fast det är det ju värt:bump:

Ja, jag hade nog oxå tyckt det om jag inte visste att det funkade... :)
Jag jobbar extra som vårdbiträde så lönen är väl knappast den bästa utan jag jobbar, liksom någon annan här i tråden, ca 70-80h en bra månad å då funkar det faktiskt. Höet jobbade jag ihop till förra sommaren genom att hjälpa bonden så där betalar jag inget annars betalar jag allt själv. Men som sagt jag unnar mig inte sånt som kanske andra studenter gör, fika, luncha osv.

vilket underbart folk vi hästmänniskor är egentligen.... man offrar allt för sin/a älsklingar o lyckas överleva på ingenting..

alla har redan hört 1000 gånger om mej o min häst så skriver inte igen hur jag får/fick det att INTE gå ihop.:rofl:

Læser andra året till veterinær i Køpenhamn, bor i Malmø och pendlar alltså 1 h enkel væg varje dag (kostar 1180kr i månaden). Har haft egen hæst nu i 4 år och det funkar, æven om man får gøra en del uppoffringar. Jobbar extra 2 halva lørdagar i månaden (dom betalar bra, jag får ut 1180 efter skatt før det). Studerar man utomlands får man studiebidrag och lån i en klumpsumma varje termin, så det gæller att vara ekonomisk. Det hær året har jag haft en ohygglig tur med stallplats, fått tag i en superbra plats med en vældigt bra øverenskommelse, vilket gjort att jag faktiskt har pengar øver! :eek: Ær ute i stallet varje dag, førsøker rida kanske 5 dagar i veckan, men det blir mindre om jag går mycket i skolan. Tævlar dock inte. Stallet jag stod i tidigare betalade jag extra før att stallægaren skulle ta hæsten en dag i veckan, vældigt bra plugghjælp!
Fick hæsten strax efter jag fyllt 18 och mina førældrar har aldrig betalat ett øre till honom (vilket jag ær vældigt stolt øver).

Går i gymnasiet tre kilometer härifrån så jag bor hemma och inte på internat som tur.
Har stall hemma så det blir ju liiiite billigare då man inte behöver betala hyra.
Mina föräldrar betalar en hel del nog, och jag en liten del själv.

får inte ihop det alls. därför tar jag ut han på foder i höst....
sorligt men det blir nog bäst för oss båda.

Jag delar hästar med mina syrror, pappa och mamma betalar allting och vi har hästarna på "egen" gård, betalar en slant till morfar för foder och han gör allt i stallet. En helg i månaden har vi stallet och ladugården med kossorna och då betalar vi inget för ena hästen.
Det är jättebra att dela på hästen = dela på tiden, annars hade det inte funkat. Och tack vare morfar som är helt underbar också! :bow: :bow: :bow:

Går just nu i gymnasiet, andra året, och genom studiebidraget betalar jag hästen själv- fram till i år betalade jag exakt allting själv men mamma har nu varit snäll nog att betala stallhyra så jag får lite fickpengar över (vilket det oftast ändå inte blir..). Om ett år ska jag iväg till Uppsala för att ta magistersexamen, husdjursagronom (eller något i den stilen :D). Har bestämt mig för att jag MÅSTE ha hästen med mig så jag lär nog få jobba som en tok med både studier, jobb och stall, plus att jag får fattigdom på köpet! (Fast det är jag redan nu van med!). Får se hur det går men det värmer att höra hur andra har klarat sig- framtiden ser inte så mörk ut längre (*host host*)!

Glømde lægga in också att det blir ju inte så mycket lyx precis... Bio kanske två gånger om året, likaså fika, festar kanske en gång varannan månad (vem hinner sånt med allt stall och plugg?!!!) och klæder kæper jag kanske 2-3 ggr om året. Men så har jag ju min kæra pålle och det ær helt klart vært allt! Tycker man pluggar mycket bættre oxå nær man har nåt att koppla av med, jag skulle inte orka med att bara plugga.

Jag studerar på gymnasienivå, så jag bor fortfarande hemma + att vi har eget stall (så stallhyra slipper jag). Spån får vi gratis av en vi känner och hö har vi själva. Pappa betalar försäkring och halva hovslagaren. Resten betalar jag själv (+ att jag har en pojkvän 50 mil bort som jag brukar åka till 1-2 ggr i månaden)
Och nej, ja har inte jobbat en timme extra, fattar inte själv hur jag lyckas få ihop det ibland :D

Jag "tog över" min häst från mina föräldrar när jag fylde arton.
Jag jobbade 3 kvällar/nätter i veckan och fick ut runt 6-7 tusen, plus 1050 i studiebidrag
Då stod min häst på ett relativt dyrt stall och han kostade sammanlagt ca 4-4,5 tusen imånaden.
Jag hade dock hyrare 3 dagar i veckan och fick 1500 kr i månaden av dem.
Dock var det svårt att ha råd med träningar och tävlingar och när man väl skulle träna så var jag så trött eftersom jag höll igång hela tiden.
5 dar/veckan skola
3 dar/veckan jobb
4 dar/veckan häst

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 031
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 699
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka