Studenter med häst- se hit!!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare DancingFox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 655
Sv: Studenter med häst- se hit!!

Jag är studen och har en häst som jag betalar för. Jag gör så att jag köper allt hästen behöver den månaden precis när jag får pengar.
Det viktigaste för mig är att hästen har så han klarar sig, sen lever jag på det som blir kvar.
Jag betalar hela hästen själv (1700 per månad cirka) försöker klara mig utan föräldrars hjälp! :bump:

Pluggar på gymnasienivå andra året (går snart på det tredje efter sommaren) och kan lova dig att det är tuffa tider 08:00 - 17:00 (1 timmes bussresa till stallet, sen 1 timmes bussresa hem från stallet)

Pappa hjälper mig med 500kr månaden, likaså min mamma (hon betalar försäkring sedan får jag 300kr från henne) Jag jobbar 1h/helg dag varannan helg och röda dagar och får ut 150kr/per timme. Så jag lyckas skrapa ihop ca 900kr i månaden där. Hela mitt studiestöd går till hästen, och dom få gånger jag kan handla kläder.. eller ens hårfärgningsmedel, då får jag se till att skrapa ihop någonstans eller så hjälper mamma mig med det, här är det ingen shopping inte.

Som tur är står jag i världens finaste och bästa stall med kallhyra på 700kr och där ingår ALL service (4fodringar/dag, täckesbyt, utsläpp, intag, vattning), även mockning och och fixa foder om det kniper sig ibland.

Jag får åka direkt från skolan till stallet (ja, man är vrålhungrig) också får min häst 1 vilodag under en vardag så jag slipper rida någon dag och ser till att rida genomförligt under helgerna. Mitt tips är att hitta ett stall så nära så möjligt, och under dem tuffaste studie-perioderna se till att man har en bra medryttare som kanske kan hjälpa dig 2 dagar i veckan, och då kan man även ta ungefär 500kr betalt av denne i månaden.

Så jag lägger upp det (bra för den som har kallhyra)
under sommarbetet köper jag in
2 pallar spån (väldigt renlig häst, håller sig på 2 pallar/året)
Några ton hö (då jag använde det, nu köper jag hösilage av stallägaren)
Så slipper du den kostnaden under hela året förhoppningsvis

Foder köper jag in i slutet på månaden, så det räcker hela månaden framöver
Då har alltså hästen allt vad den behöver för månaden, behöver då hästen skos, ja då får du ta pengarna som är över
Behöver den inte skos, då lägger jag undan dom pengarna i en burk så jag har dem sparade, och så gör jag.. börjar det
odlas pengar i burken så känner jag "Yes, detta år-tal kan jag köpa jeans!"
Så funkar det för mig XD

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Jag pluggar nu, min första termin på universitetet och har en häst. Mina föräldrar står för alla kostnader som rör hästen, dvs ca 1800/mån för mat och allt samt skoningar. Jag skulle inte ha råd att behålla honom annars.
Hans försäkring betalar jag dock själv samt kostnader för tävlingarna vi åker på(förutom bensin och transporthyra).

pluggar första året på gymnasiet 1,5 mil hemifrån så jag kan fortfarande bo hemma. Har just nu fem hästar, varav en ska betäckas i år. Hästarna står på vår egen gård så jag behöver inte betala nån stallhyra. Mamma och pappa betalar foder, skoning och veterinär och jag betalar utrustning mm. Dessutom går jag på idrottsgymnasium så mitt schema är anpassat för att ajg ska kunna rida på skoltid. Slutar tex redan vid 11.20 en dag i veckan och börjar 10.20 en annan dag. GÅr som senast till 15.30 och det gör jag bara en dag varannan vecka.

Går sista året på gymnasiet.
Jag jobbar ihop stallhyran till ena hästen (1400:- in-&utsläpp, hö,spån,kraffoder ingår ) genom att ha ridlektioner i stallet där jag står. Har även lektioner på en annan ridskola och städar 2ggr/vecka så jag får råd med träningar etc. Har tur att vi har en hovslagare i familjen så den kostnaden blir inte så stor.

Den andra hästen som jag bara har på låns står gratis i ett annat stall som ägaren har sina ponnyer i. Men det tänkt att jag ska flytta den till stallet där min står, så då blir det inte gratis stallhyra längre! :p

Får alltså inget stöd av mina föräldrar. Bor även hemifrån och det funkar en så länge. Bor iofs med en välavlönad pojkvän så jag har inte så stora boende kostnader ännu. :D

Tiden ja, den är det ont om! Det gäller att ha planering. Det är tur att jag inte har så mkt kvar i skolan och dagarna i skolan inte är så långa.

Usch vad krångligt mitt inlägg blev! :D

Jag studerar på Komvux, heltid, och har sökt till Universitetet i höst. Jag tar studielån och får bidrag. Jobbar även varannan helg.
Min häst kostar ca 3500 kr i månaden.
Jag har egen lägenhet, bor ensam, och en moppe!
På vintrarna blir det bussen som gäller.

Min häst får ledigt 1 dag i veckan så jag kan plugga ordentligt.
Det blir inga pengar över och inte mycket tid, men det är det värt!!

Skulle hellre flytta hem igen är sälja min pärla!!

Jobbar på sommrarna så mycket det går och sparar till de månader man inte får så mycket lån..

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 027
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 699
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka