Studera Animal behaviour i Skottland

LovingLife

Trådstartare
Jag har blivit antagen till denna utbildning, men är så fruktansvärt tveksam på om jag ska ta det eller ej. Är ett stort steg att åka och studera i Skottland i 4 år, samtidigt som det är precis vad jag skulle behöva troligen och en erfarenhet för livet! Dock så vet jag så lite av vad jag kan förvänta mig av studier där. En liten nackdel är att många kommer vara flera år yngre än mig, då man oftare börjar studera direkt efter college i Skottland.

Hade någon gett mig detta alternativ för några år sedan så hade jag troligen inte tvivlat en sekund, men nu har jag hunnit fylla 24, jobbat, engagerat mig och tagit mig en bit upp i politiken under ett antal år så känner jag att jag borde välja något säkrare kort. Och när det kommer till utbildning så finns det så mkt som intresserar mig, läste bla. hälsovetenskap tidigare och när det kommer till utbildning så hade jag gärna studerat något inom journalistik och media och har sökt till dessa i sverige, samt bl.a. strategisk kommunikation på Lunds uni, som nog skulle vara fördelaktigt att studera för den typen av jobb som finns genom mina kontakter i Politiken.

Vad skulle ni ha gjort? Hur går era tankegångar kring detta? Tacksam för tips, stöd och råd.!
 
Jag har blivit antagen till denna utbildning, men är så fruktansvärt tveksam på om jag ska ta det eller ej. Är ett stort steg att åka och studera i Skottland i 4 år, samtidigt som det är precis vad jag skulle behöva troligen och en erfarenhet för livet! Dock så vet jag så lite av vad jag kan förvänta mig av studier där. En liten nackdel är att många kommer vara flera år yngre än mig, då man oftare börjar studera direkt efter college i Skottland.

Hade någon gett mig detta alternativ för några år sedan så hade jag troligen inte tvivlat en sekund, men nu har jag hunnit fylla 24, jobbat, engagerat mig och tagit mig en bit upp i politiken under ett antal år så känner jag att jag borde välja något säkrare kort. Och när det kommer till utbildning så finns det så mkt som intresserar mig, läste bla. hälsovetenskap tidigare och när det kommer till utbildning så hade jag gärna studerat något inom journalistik och media och har sökt till dessa i sverige, samt bl.a. strategisk kommunikation på Lunds uni, som nog skulle vara fördelaktigt att studera för den typen av jobb som finns genom mina kontakter i Politiken.

Vad skulle ni ha gjort? Hur går era tankegångar kring detta? Tacksam för tips, stöd och råd.!

Tankarna om ålder tycker jag du ska släppa helt. Vad gäller vad du vill läsa tror jag det blir bäst om du kommer in på ett program och får känslan att det här vill jag verkligen läsa oavsett vad!

Jag hade tänkt på möjligheterna till jobb efter utbildningen, att det blir lätt att hitta ett arbete jag kan ha för en lång tid framöver och trivas med.
Mitt råd till mig själv hade varit, vänta om du är osäker.
 
Jag åkte till Skottland för att påbörja en fyraårig universitetsutbildning, och snart fem år senare är jag fortfarande kvar... Jag tog examen i juli men har kärat ner mig i staden, landet och kulturen så till den milda grad att jag inte riktigt känner att jag kan flytta härifrån än. Kanske om ett par år, kanske aldrig, men i alla fall inte nu.

För mig var det mer av ett planerat beslut och jag fick idén redan när jag var 17, så det är väl lite annorlunda på det viset antar jag. Jag var 20 när jag flyttade hit, men upplevde inte att det var något större problem. Jag blev dock ihopparad med fyra 17-åringar i den lägenhet jag hyrde av universitetet, och det var rätt jobbigt... Fyra 17-åringar som aldrig bott hemifrån innan, som inte var ett dugg vuxna och som mest var på universitetet för att det råkade bli så, typ. De var inte jättefina på att bete sig alla gånger, om vi säger så :p

Så om du bestämmer dig för att åka, tycker jag att du ska försöka få tag på något eget boende om du kan. Jag hjälper hemskt gärna till med tips i fall du vill, och bostadsmarknaden här är något helt annat än i Sverige. Det finns massor av hyreslägenheter och inte tillstymmelse till kösystem eller liknande, utan hyreslägenheter annonseras ut på diverse hemsidor (kolla t.ex. RightMove och Zoopla) precis som köpeslägenheter och så är det först till kvarn som gäller liksom. Jag har inte haft några som helst problem att hitta boende och det är lite billigare här än i Sverige, åtminstone i Glasgow där jag bor.

Förutom boendemomentet tycker jag dock absolut inte att du behöver oroa dig för åldersskillnaden. Visst går de flesta här vidare direkt från skolan till universitetet, men här är också väldigt mycket internationella studenter där åldrarna varierar.

Hur studierna fungerar varierar lite från utbildning till utbildning förstås, men generellt kan väl sägas att det är annorlunda i det att man ofta läser flera kurser parallellt och sedan tentar av alla två gånger per år - ett gäng runt jul och ett gäng i maj. Vilket universitet är det du är antagen till?

Jag skulle med hela mitt hjärta rekommendera dig att åka. Det här är ett oerhört enkelt land att komma in i, en oerhört enkel kultur att ta till sig och folket är något så fantastiskt trevliga! Jag upplever att det är mycket lättare att ha en lite lyxigare livsstil här eftersom att mycket är billigt; jag tjänar till exempel inte några stora pengar alls men har ändå råd med en jättefin tvåa i en av de bättre delarna av stan, samtidigt som jag kan åka på semester minst två gånger om året och äta ute minst två gånger i veckan.

Sedan är det ju faktiskt inte särskilt långt alls att åka till Sverige och hälsa på; jag har många gånger åkt dit bara över en långhelg sådär om något speciellt varit på gång - och ibland bara för att jag längtade hem.

Komsi komsi! :D
 
Mineur, åh vad jag blir glad av att få ditt svar, det var precis detta jag hoppats på!!^^
Att studera just i Skottland har inte varit planerat länge, men jag har sedan många år tillbaka haft i tankarna att studera utomlands och har bott på Irland ett tag bla. Har varit i Edinburgh tidigare och två av mina närmsta vänner i Sverige är från samma stad som jag tänkt studera i och har gått på samma universitet - University of Aberdeen. Jag är säker på att det skulle vara helt fantastiskt att bo och studera i Aberdeen och jag älskar verkligen skottarna, skönt att få bekräftat även av dig att det Verkligen är så pass bra som jag tänker mig att det kan vara! Dock så är verkligen mitt allra största orosmoment ekonomin, det verkar som att du får det att gå runt mer än väl, men extrajobbar du nått då och tar du fullt studielån? Hur mycket ha du i terminsavgift och vad studerar du? Var det lätt att få CSN stöd? Hade lärarna överseende med grammatiken i uppsatser och liknande i början? Vad läser du själv för nått?

Det jag kommer studera är något osäker framtid med, dock känner jag mig inte på något sätt bunden till Sverige så med andra ord har jag hela världen att välja på när det kommer till jobb sen. Men eftersom jag tidigare hoppat av en utbildning så har jag inget CSN de första månaderna vilket oroar mig en del. Försöker jobba ihop pengar så gott det går nu innan men eftersom terminsavgiften också ska betalas (runt 1800euro som jag förstått det) så räcker nog inte det lilla jag lyckats tjäna ihop för hela den första tiden. Är det 30p precis som i Sverige per termin och kan det bli problem med att få CSN tror du med tanke på att jag behöver klara ett visst antal poäng innan jag får CSN? Troligen får jag nog ta ett extralån från annat än CSN, vilket känns mindre bra, men ett måste antar jag. På ett eller annat sätt så skulle jag verkligen vilja genomföra detta! Just nu känns det bara som att det finns många orosmoment.
 
Mineur, åh vad jag blir glad av att få ditt svar, det var precis detta jag hoppats på!!^^
Att studera just i Skottland har inte varit planerat länge, men jag har sedan många år tillbaka haft i tankarna att studera utomlands och har bott på Irland ett tag bla. Har varit i Edinburgh tidigare och två av mina närmsta vänner i Sverige är från samma stad som jag tänkt studera i och har gått på samma universitet - University of Aberdeen. Jag är säker på att det skulle vara helt fantastiskt att bo och studera i Aberdeen och jag älskar verkligen skottarna, skönt att få bekräftat även av dig att det Verkligen är så pass bra som jag tänker mig att det kan vara! Dock så är verkligen mitt allra största orosmoment ekonomin, det verkar som att du får det att gå runt mer än väl, men extrajobbar du nått då och tar du fullt studielån? Hur mycket ha du i terminsavgift och vad studerar du? Var det lätt att få CSN stöd? Hade lärarna överseende med grammatiken i uppsatser och liknande i början? Vad läser du själv för nått?

Det jag kommer studera är något osäker framtid med, dock känner jag mig inte på något sätt bunden till Sverige så med andra ord har jag hela världen att välja på när det kommer till jobb sen. Men eftersom jag tidigare hoppat av en utbildning så har jag inget CSN de första månaderna vilket oroar mig en del. Försöker jobba ihop pengar så gott det går nu innan men eftersom terminsavgiften också ska betalas (runt 1800euro som jag förstått det) så räcker nog inte det lilla jag lyckats tjäna ihop för hela den första tiden. Är det 30p precis som i Sverige per termin och kan det bli problem med att få CSN tror du med tanke på att jag behöver klara ett visst antal poäng innan jag får CSN? Troligen får jag nog ta ett extralån från annat än CSN, vilket känns mindre bra, men ett måste antar jag. På ett eller annat sätt så skulle jag verkligen vilja genomföra detta! Just nu känns det bara som att det finns många orosmoment.
Men det låter ju som att du har jättebra förutsättningar då ju! Aberdeen har jag aldrig varit i då det inte finns sådär överdrivet mycket att åka dit för så att säga, men det kan säkert vara ett coolt ställe att bo på! Det är väldigt "studentigt" såvitt jag vet, då hela stan i princip består av antingen studenter eller oljearbetare. Det senare innebär att det även kan vara lite dyrt på sina ställen, men jag tror inte att det är någon större skillnad mot t.ex. Edinburgh. Och så är det ju det här med vädret... Aberdeen är verkligen ökänt för att vara grått, även för att vara i Skottland. Jag trodde inte att det skulle påverka mig så mycket det här med vädret, men det tog faktiskt en stund att vänja sig vid att inte se solen på två veckor i sträck ibland.

Nu pluggar jag inte längre utan jag tog examen i juli, så min livsstil just nu är baserad på heltidslön men den var faktiskt inte särskilt annorlunda när jag var student. Jag bodde mycket billigare dock, då jag delade lägenhet med kompisar medan jag nu bor själv.

Jag tog inget studielån de första två åren utan levde på studiestödet samt pengar som jag jobbade ihop under somrarna. Jag spenderade alla mina tre första somrar i Sverige och bodde då hos mina föräldrar vilket innebar att jag kunde spara väldigt mycket. Sedan är lönerna i Sverige mycket högre också, vilket gjorde att de pengarna räckte rätt långt. Jag jobbade även deltid på ett hotell från och med andra studieåret så där fick jag ytterligare ca 3000 kr i månaden att leva på.

År tre tog jag fullt studielån och år fyra räckte det med halvtid, då jag fortsatte att jobba ihop pengar i Sverige på somrarna samt på hotellet under terminen.

Jag behövde aldrig betala några terminsavgifter då detta täcktes av den skotska motsvarigheten till CSN, SAAS. Det var en deal de hade med alla EU-länder och så borde det vara fortfarande, såvitt jag vet? Det borde du verkligen kolla upp, för det är ju hur dumt som helst i fall de ändrat på det! Det var liksom den huvudsakliga anledningen till att jag bestämde mig för just Skottland, att det inte var en massa avgifter som i t.ex. England och Irland...

Studiestöd och sådant var inte alls några problem med, och jag behövde aldrig bry mig om saker som poäng eller liknande då de inte har riktigt samma system här. Jag har aldrig pluggat i Sverige så jag vet inte hur det funkar, men allt jag gjorde här var att söka som vanligt på csn.se, få en blankett stämplad och signerad av universitetet två gånger per år och så kom pengarna in.

Jag pluggade marknadsföring med inriktning på turismbranschen, och i alla fall på mitt universitet var regeln att lärarna inte fick lov att ta hänsyn till grammatik och stavning när de rättade uppsatser och tentor utan det var bara själva innehållet som skulle räknas. Sedan brukade de råda oss att skriva en liten "disclaimer" i början av varje tenta att engelska inte var ens modersmål, så tog de ännu mer hänsyn till detta.

Fråga på om du vill veta något mer!
 
Ja, ang vädret så kan jag tänka mig att det är ganska konstant grått många gånger, jag är ju rödhårig dock så troligen är jag liksom skottarna anpassad till den typen av väder.

Jag har precis fått lite mer svar på hur det ligger till med terminsavgiften, och det verkar gälla fortfarande att skotska regeringen står för kostnaden! Det var helt avgörande för mig så jag har i princip bestämt mig för att gå i Aberdeen nu!:)

...Ang grammatiken så är detta också en sten från bröstet som lättar! Troligen gäller samma på samtliga universitet isf, men kan ju dubbelkolla saken.:)

Tusen tack för alla svar!! Ser fram emot studierna på ett helt annat sätt nu, och bara genom detta så känns det som att jag verkligen kunnat bestämma mig för detta äntligen och samtidigt kunna lägga de svenska valen helt åt sidan, som egentligen ingen av dem kändes riktigt bra öht. ^^

Hoppas att vi ses i Skottland!^^
 
@LovingLife Det jag tycker du ska basera beslutet mest på huruvida studierna är rätt, om de leder till de jobb du vill ha etc. Att det kan vara roligt att studera utomlands är en sak men det viktigaste i slutänden är ju ändå att du väljer rätt studier.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 091
Skola & Jobb Finns det några aktiva eller före detta studenter från Lund här? Jag har insett att Lunds universitet verkar ha precis allt jag söker...
Svar
4
· Visningar
711
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp