Studera med begränsad läsförmåga

Jag antar att det är faktaböcker du vill ha om skönlitteratur är trist. Min make fick enkla faktaböcker när han var liten. Skönlitteratur har inte varit något direkt för honom heller.

Ett annat alternativ är väl att fundera ut om man har någon speciell humor, vad man skrattar åt osv. Min mamma har alltid haft svårt för läsning och hon plöjer igenom Suneböcker och sånt :D

Fast jag förstår hur du menar
Jag har glömt det mesta av min utbildning och jag vet inte hur jag ska gå tillbaka.
Har ju det mesta materialet kvar men läsa är helt hopplöst

Jag är rädd att den enda filosofiska skönlitterära bok jag kan komma på just nu är Tove Janssons Det osynliga barnet. Den är å andra sidan mycket bra och kommer i små portioner. Den är mycket lärorik, så som bra skönlitteratur oftast är. Man lär sig om människor och man lär sig att vara människa.

TID, säger jag.
Läkarna som jag kom i kontakt med hävdade bestämt att det tar lika lång tid att läka en hjärna som det tog att bryta ned den. O de hade rätt..
Så 7-8 år framåt då.... Går ju inte. :(

Det är synd att du ser det så. Syftet är väl ändå att du ska få tillbaka förmågan? Inte jaga hjärnan med krav på kunskap? För det funkar inte. Men...det får du upptäcka själv. :)
På något sätt ser jag det ändå som ett försök att pressa hjärnan till att fungera. I dagsläget tycker jag även att reportage och artiklar i tidningar är jobbiga att läsa.

Jag antar att det är faktaböcker du vill ha om skönlitteratur är trist. Min make fick enkla faktaböcker när han var liten. Skönlitteratur har inte varit något direkt för honom heller.

Ett annat alternativ är väl att fundera ut om man har någon speciell humor, vad man skrattar åt osv. Min mamma har alltid haft svårt för läsning och hon plöjer igenom Suneböcker och sånt :D
Jag är nog ganska humorlös och vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Ska jag läsa faktaböcker så ska det ju vara något som jag har intresse av att läsa. Är det på barn-nivå så fnyser jag bara åt det.

Det bästa är om du kan hitta en trevlig bibliotekarie som kan mata dig med böcker. Och så brukar ju Buke vara bra på boktips!
Jag tror att jag kanske har blivit lite rädd för att försöka läsa för att slippa misslyckas en gång till med att ta mig igenom en bok.

Jag är nog ganska humorlös och vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Ska jag läsa faktaböcker så ska det ju vara något som jag har intresse av att läsa. Är det på barn-nivå så fnyser jag bara åt det.

.
Det behöver ju inte vara barn-nivå, det finns ju ett mellanting där med. En bok jag gillade från höstens plugg (enkel bok) var miljöetik. Kan det vara spännande kanske?

Köp eller låna en bok från kurslitteraturlistan och se hur det känns att läsa den. Kontakta folkhögskolan, berätta om dina problem, och hör dig för vad för hjälp de erbjuder och hur intensivt programmet är.
Det finns inga kurslitteraturlistor vid kursbeskrivningarna.

Jag skulle i så fall först behöva bestämma mig vilken kurs jag vill gå och sedan kontakta den som är ansvarig för kursen.

https://www.folkhogskola.nu/
Det finns inga kurslitteraturlistor vid kursbeskrivningarna.

Jag skulle i så fall först behöva bestämma mig vilken kurs jag vill gå och sedan kontakta den som är ansvarig för kursen.

Vill du läsa särskild kurs, så finns det ju mängder med fokus på ex mående och hälsa - självutveckling snarare än ngt kopplat till yrke eller specifikt ämne.

Sök på FIN och tala med ansvarig lärare på den kurs du tycker verkar intressant, det är en utmärkt ingång. :)

https://www.folkhogskola.nu/

Vill du läsa särskild kurs, så finns det ju mängder med fokus på ex mående och hälsa - självutveckling snarare än ngt kopplat till yrke eller specifikt ämne.

Sök på FIN och tala med ansvarig lärare på den kurs du tycker verkar intressant, det är en utmärkt ingång. :)
Det är den sajten jag letat på. Synd att de gjort om den för jag tycker det är svårare att hitta nu.

Jag är intresserad av permakultur, odling och sånt. Jag vill få någon slags kunskap som jag kan använda för min försörjning framöver.

Skönlitteratur går fetbort. Det är ointressant och slöseri med tid. Vitsen med att läsa är att lära sig något.

Men att stänga av nätet ett tag kan jag ju testa.
Vitsen med skönlitteratur är att man kan lära sig hur människor fungerar, och hur världen ser ut från någon annans perspektiv. Så det finns ju massor att lära sig från skönlitteratur, givet att man är intresserad av människor.

Det är den sajten jag letat på. Synd att de gjort om den för jag tycker det är svårare att hitta nu.

Jag är intresserad av permakultur, odling och sånt. Jag vill få någon slags kunskap som jag kan använda för min försörjning framöver.

https://www.folkhogskola.nu/sok-kurser/halsa--miljo--natur/miljo--natur/?type=sarskild

Här kanske?

Allmän kurs = gymnasiet, med olika inriktningar.
Så sök på profilkurs eller särskild kurs om du inte vill läsa gymnasieämnen. :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 246
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 427
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 497
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31