Studera med begränsad läsförmåga

Jag har redan flyttat tillräckligt många gånger i mitt liv. Det räcker. Jag valde det här boendet för det uppfyllde mina krav och det var tillräckligt billigt för att det ska vara möjligt att vara skuldfri när jag går i pension. Det är ingen lyxkåk jag bor i.

Ett ännu billigare boende är i sämre skick och/eller ligger längre bort från civilisationen.

Att inte ha bil är inte ett alternativ. Det skulle göra det alldeles för besvärligt att ta mig till och från Stockholm (eller andra ställen). Kollektivtrafiken går sällan ut till vildmarken eller paddelbara vatten. Jag behöver också bil för att frakta saker, t.ex. virke, jordsäckar, möbler eller rent av hästen. Mina syskon som bor i lägenhet och inte har bil, får jämt en massa problem för de saknar bil. Jag skulle gärna slippa ha bil men det blir för mycket krångel och besvär att det inte är ett alternativ.
Jag menade inte alls att du inte ska ha bil. Det var mer som en illustration att de valde att försaka något just nu för de sättet de vill leva på längre fram.

Jag menade inte alls att du inte ska ha bil. Det var mer som en illustration att de valde att försaka något just nu för de sättet de vill leva på längre fram.
Jag har försakat saker så det räcker. På förra boendet saknade jag toalett och dusch, men det var billigt. Nu vill jag bara få rota mig någon gång så jag slipper ifrån det rastlösa flackande livet jag levt.

• Gilla
Reactions: ptr
Jag har försakat saker så det räcker. På förra boendet saknade jag toalett och dusch, men det var billigt. Nu vill jag bara få rota mig någon gång så jag slipper ifrån det rastlösa flackande livet jag levt.
Det är ju bara det att ekvationen inte går ihop. För att kunna fortsätta på den planen du har, där du nämnde avlopp och renoveringar, så krävs det att du jobbar heltid på ett jobb du inte trivs med. Vad jag förstår så känner du dig också stressad över det, och jobbet i sig är en av anledningarna till att du blivit sjukskriven. Om du ska gå ner i tid så innebär det mindre pengar, och då behöver du revidera planen på något sätt. Hur du än gör kommer du att få försaka något - antingen drabbar det ditt mående eller din ekonomi.

Det är ju bara det att ekvationen inte går ihop. För att kunna fortsätta på den planen du har, där du nämnde avlopp och renoveringar, så krävs det att du jobbar heltid på ett jobb du inte trivs med. Vad jag förstår så känner du dig också stressad över det, och jobbet i sig är en av anledningarna till att du blivit sjukskriven. Om du ska gå ner i tid så innebär det mindre pengar, och då behöver du revidera planen på något sätt. Hur du än gör kommer du att få försaka något - antingen drabbar det ditt mående eller din ekonomi.
Hur vet du att jobbet är en anledning till att jag blivit sjukskriven?

Mitt mående kommer definitivt att påverkas negativt om jag inte får leva det liv jag önskar. Jag orkar inte köpa nytt hus, jag orkar inte sälja det här och jag orkar inte med en till flytt. Och jag orkar inte få mina drömmar krossade. I så fall är det faktiskt inte någon poäng alls att leva. Jag är just nu i läget att jag bara existerar, men jag lever på hoppet att det ska bli bättre, att jag ska kunna göra det där som jag drömde om förut.

Tidigare övervägde jag att bo i vagn men förkastade det för jag kan inte kompromissa med dusch och tvätt. Jag måste ha vatten och avlopp i samma byggnad där jag bor. Så jag vet inte hur jag ska komma billigare undan.

Hur vet du att jobbet är en anledning till att jag blivit sjukskriven?

Mitt mående kommer definitivt att påverkas negativt om jag inte får leva det liv jag önskar. Jag orkar inte köpa nytt hus, jag orkar inte sälja det här och jag orkar inte med en till flytt. Och jag orkar inte få mina drömmar krossade. I så fall är det faktiskt inte någon poäng alls att leva. Jag är just nu i läget att jag bara existerar, men jag lever på hoppet att det ska bli bättre, att jag ska kunna göra det där som jag drömde om förut.

Tidigare övervägde jag att bo i vagn men förkastade det för jag kan inte kompromissa med dusch och tvätt. Jag måste ha vatten och avlopp i samma byggnad där jag bor. Så jag vet inte hur jag ska komma billigare undan.
Det vet jag inte, det är min tolkning utifrån vad du skrivit tidigare. Kanske är den helt fel.
Jag är inte ute efter att servera färdiga lösningar eller att berätta hur du ska eller inte ska göra, utan snarare att försöka hjälpa dig att se andra, eller annorlunda vägar genom att vrida och vända lite på saker.

Jag kommer att få ett föreläggande på avloppet förr eller senare. Då måste pengarna fram vare sig jag vill eller ej. Och jag vill faktiskt inte låna till avloppet. Det blir onödigt dyrt.
Den dagen den sorgen, det fixar sig säkert när (om) det blir ett föreläggande. Här pratade dom om att kontrollera alla avlopp för 25 år sen men än har ingen kommit.

Det vet jag inte, det är min tolkning utifrån vad du skrivit tidigare. Kanske är den helt fel.
Jag är inte ute efter att servera färdiga lösningar eller att berätta hur du ska eller inte ska göra, utan snarare att försöka hjälpa dig att se andra, eller annorlunda vägar genom att vrida och vända lite på saker.
Jag kan vrida och vända på saker ganska bra själv. Den här tråden handlar ju om studier som jag kollar om det kan vara en väg att gå även om jag inte funkar till 100%.

Jag kan vrida och vända på saker ganska bra själv. Den här tråden handlar ju om studier som jag kollar om det kan vara en väg att gå även om jag inte funkar till 100%.

Ja, det är en utvikning från trådens ämne. Jag tror jag hamnade där när jag läste detta inlägget, och så var det ett par till om deltid:

Det innebär ju att jag kommer att sitta fast med nuvarande jobb för evigt och jag blir tvungen att klara det på heltid. Någon utbildning lär jag ju inte klara, men nuvarande jobb klarar jag inte heller på heltid. Det känns som om jag sitter fast i en helt omöjlig situation. Men jag måste ju få in pengar på kontot på något sätt.

Ja, det är en utvikning från trådens ämne. Jag tror jag hamnade där när jag läste detta inlägget, och så var det ett par till om deltid:
Hur jag än vänder på mig har jag ändan bak. Just nu känns ju 50% jobb och 50% studier ganska hopplöst, men jag tänker att det kanske kan bli möjligt. Att fixa billigare boende eller på annat sätt sänka utgifterna, vet jag inte hur jag skulle göra. Sluta dricka kaffe kanske? Mitt kaffe är dyrt.

Jag har trollat med knäna förr och gått runt på låg inkomst, men den stressen vill jag inte ha. Jag vill ha marginal att klara oförutsedda utgifter, som när bilen går sönder t.ex.

• Gilla
Reactions: ptr
Hur jag än vänder på mig har jag ändan bak. Just nu känns ju 50% jobb och 50% studier ganska hopplöst, men jag tänker att det kanske kan bli möjligt. Att fixa billigare boende eller på annat sätt sänka utgifterna, vet jag inte hur jag skulle göra. Sluta dricka kaffe kanske? Mitt kaffe är dyrt.

Jag har trollat med knäna förr och gått runt på låg inkomst, men den stressen vill jag inte ha. Jag vill ha marginal att klara oförutsedda utgifter, som när bilen går sönder t.ex.
Alltså, jag har ju verkligen inte med din ekonomi att göra, och vad du behöver i sifferväg för att känna att du har marginal är ju helt personligt. (Marginal ska man absolut ha, det tycker jag med.) Men om jag har förstått det rätt så har du pengar sparade till avloppet? Kan du använda en del av dem under tiden du studerar? För att sedan fylla på det kontot igen när inkomsten stiger, alternativt skaffa en förbränningstoalett eller liknade om föreläggande kommer. Det är ju hur eller hur billigare än att anlägga.
Jag tänker att om du ska må bra också så ska du ju absolut inte leva på marginalen, skippa kaffe och sådana saker.

Alltså, jag har ju verkligen inte med din ekonomi att göra, och vad du behöver i sifferväg för att känna att du har marginal är ju helt personligt. (Marginal ska man absolut ha, det tycker jag med.) Men om jag har förstått det rätt så har du pengar sparade till avloppet? Kan du använda en del av dem under tiden du studerar? För att sedan fylla på det kontot igen när inkomsten stiger, alternativt skaffa en förbränningstoalett eller liknade om föreläggande kommer. Det är ju hur eller hur billigare än att anlägga.
Jag tänker att om du ska må bra också så ska du ju absolut inte leva på marginalen, skippa kaffe och sådana saker.
Jag har, grovt räknat mellan tummen och pekfingret, halva kostnaden för avloppet kvar att spara. Och när föreläggandet kommer så är det ju inte säkert att det räcker med att installera en förbränningstoa för disk, dusch och tvättvatten måste fortfarande spolas ut.

Jag har, grovt räknat mellan tummen och pekfingret, halva kostnaden för avloppet kvar att spara. Och när föreläggandet kommer så är det ju inte säkert att det räcker med att installera en förbränningstoa för disk, dusch och tvättvatten måste fortfarande spolas ut.
Man kan ju göra en enklare anläggning för gråvattnet, fast ska man ändå gräva och göra markbädd eller infiltration så är det nog oekonomiskt att inte ta med toaavloppet i det, kan jag tänka mig. Det höjer ju dessutom husets värde. Det är inte så att den anläggning som finns idag kan bli godkänd för gråvattnet?

Man kan ju göra en enklare anläggning för gråvattnet, fast ska man ändå gräva och göra markbädd eller infiltration så är det nog oekonomiskt att inte ta med toaavloppet i det, kan jag tänka mig. Det höjer ju dessutom husets värde. Det är inte så att den anläggning som finns idag kan bli godkänd för gråvattnet?
Jag har ingen aning. Avloppet är, citat förra husägaren: "från nittonhundra kallt". Det finns ingen information hos kommunen heller. Jag frågade om det innan jag köpte huset.

Jag tror inte att jag kommer tillbaka till mitt jobb som administratör på heltid igen, så jag funderar på att plugga något. Det blir på halvtid i så fall, tänkte jag.

Men jag har inte lyckats läsa en hel bok på flera år. Det finns böcker jag skulle vilja läsa och ibland har jag böcker uppslagna på köksbordet för att jag ska läsa dem, men jag kommer ingen vart med dem. Jag tar mig knappt fram en sida i taget. Var det brister vet jag inte. Jag tar mig på min höjd igenom tidningsartiklar.

Jag tycker egentligen om att läsa och har gjort det mycket förr.

I skolan hade jag lätt för språk och fick en femma i betyg i svenska utan större ansträngning, så det finns ingen dyslexi i bakgrunden.

Jag vet inte vad som felas, men vad det än är så stör det mig. Är det överhuvudtaget möjligt att studera när man inte tar sig igenom längre texter? Jag tänkte mig någon praktisk utbildning men man måste väl läsa även då?
Hej, jag har inte läst hela tråden men tänkte bara säga att jag tror att det går bra att studera även om man inte orkar med längre texter. Vad jag förstått på mina barn som gått lite olika teoretiska utbildningar räcker det i princip med att vara vaken på föreläsningarna. Många läser inte kurslitteraturen. Så jag tror helt klart du fixar det du vill göra;);)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 246
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 544
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 427
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 497
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka