Studiebesök på Hundstallet.

Sv: Studiebesök på Hundstallet.

Problemet med spanska hundar är att föreningarna borde kontrollera blivande ägare bättre. Det är ändå vuxna omplacerinar som bott i hundgård! Det behövs en del sunt förnuft som blivande ägare!

Detta håller jag helt och fullt med!
 
Sv: Studiebesök på Hundstallet.

Problemet med spanska hundar är att föreningarna borde kontrollera blivande ägare bättre. Det är ändå vuxna omplacerinar som bott i hundgård! Det behövs en del sunt förnuft som blivande ägare!

Att få välja hund efter foto är ju inte optimalt heller..
/QUOTE]

Det är just det jag menar, flera hundar har rymmt efter en kort tid i det nya hemmet, inte sällan för att de lyckats "krypa ut ur halsbandet". Det tillhör sunt förnuft att ha strypkoppel den första tiden på ompalcering, att inte släppa den lösa och ha ett kompostgaller vid dörren.
 
Sv: Studiebesök på Hundstallet.

Fast jag skulle gärna vilja veta vad du baserar din information på. Är det egna erfarenheter? Uppgifter från polisen? Från hundhem i Sverige?

Under de senaste åren har jag följt runt 20 omplaceringshundars livsöden. Endast en av dem rymde vid ett tillfälle och det berodde på att ägaren aldrig borde ha haft en hund i sin ägo.
 
Sv: Studiebesök på Hundstallet.

Jag brukar läsa "bortsprungen" annonser. Det har varit flera fall där importerade hittehundar har rymt.
 
Sv: Studiebesök på Hundstallet.

Här är en intressant länk om hittehundar.
http://www.hittehund.nu/spanskahundar/index.htm

Att det kan uppstå problem när man tar in en omplaceringshund från utlandet, förnekar jag inte. Och det var därför som jag skrev följande rader i mitt första inlägg:

Det man däremot måste tänka på när man adopterar en hund från utlandet är att man väljer en seriös omplaceringsorganisation

En seriös omplaceringsorganisation är i mina ögon en organisation som inte massintar hundar, som noga väljer ut vilka hundar som skall få flytta in till Sverige, som ser till att de utvalda hundarna verkligen är friska och som, slutligen, lägger en stor del av sin verksamhet på förebyggande arbete i hundarnas hemländer.
 
Sv: Studiebesök på Hundstallet.

MIn erfarenhet från hundhemmet är att hundar överlag ofta försvinner när de är med hundvakter istället för sina ordinare ägare.

Ta en titt på "hundefterlysningar" på tex hittehund så ser du vad jag menar. (där är det två nyligen omplacerade hundar som rymt)
På "var finns min hund" "återföreninade" så finns det omplacering som hittats efter rymmning.
Även en hund som rymt från hundvakten och hittas - och ägaren har inte informerats om rymmningen (!!!)


(De omplacerade hundarna i det här fallet kan mkt väl vara svenska, men det pekar på att det är ett rätt vanligt problem)
 
Senast ändrad:
Sv: Studiebesök på Hundstallet.

Att läsa sådana annonser är alltid upprörande, inte minst då man mellan raderna kan ana sig till oaktsamhet från hundägarens/hundvaktens sida.

Att jag i tidigare inlägg har tryckt på vikten av att använda sig av en seriös omplaceringsorganisation, beror på att jag är medveten om att det finns en hel del mindre seriösa inom detta område, som dels inte är tillräckligt noga med vilka hundar som förs in, dels inte sållar tillräckligt bland de människor som vill adoptera en hund.

Följande rader finns att hitta på Hittehunds hemsida: Jag vet att det är betydligt enklare att få ta hand om en hund som man bokar på en websida än att genomgå utfrågning ifrån ett svenskt djurhem. Därför är tanken lockande för många djurvänner som vill hjälpa en hund.

Och ett sådant scenario måste hela tiden undvikas. Tanken med hundadoptioner från utlandet är ju inte att hundarna, när de väl kommit till Sverige, skall avlivas pga sjukdom eller hanteringssvårigheter alternativt omplaceras en ytterligare gång.
 
Sv: Studiebesök på Hundstallet.

Jag imp bara för att jag vill ha in nytt blod i rasen.

Klart att vi har problem med våra egna hundar i Sverige mycket pg av den sjuka blandras aveln..

Men vi har de ju likdant vi Svenskar.. tar på oss mer än vad vi klarar av..tyvär så får djur och låg inkomsttagarna stå för deta..
 
Sv: Studiebesök på Hundstallet.

Jag brukar läsa "bortsprungen" annonser. Det har varit flera fall där importerade hittehundar har rymt.

Jag har själv varit ute och jagat en av dessa. Ägaren hade den lös (vinthund) under första veckan i nya hemmet och hunden drog som en avlöning. Ägaren själv yttrade de bevingade orden, "En gång förrymd, alltid förvildad" och gick hem. (!)

Efter en veckas letande och smygande efter denna hund lyckades en frivillig lura in den i en trappuppgång med hjälp av leverpastej, och kunde sedan smälla igen ytterdörren när hunden kommit en trappa upp.

Ägaren fick inte tillbaka hunden, men har nu en ny.
 
Sv: Studiebesök på Hundstallet.

* En del hundar fick de in från veterinärer (med ägarens kännedom) där ägaren velat få valpar och unghundar avlivade. Ett exempel var en 9 månaders rottis som skulle avlivas för att han vaktade leksaker och mat.

Har varit med om mkt sånt. En tjej jag umgicks med tidigare avlivade sin pudel för att den hade morrat 2 ggr när den vaktade maten.. 2 gånger under ett år, ingen hade vågat säga nej när den morrade, hellre avlivning tyckte de! Hemskt :crazy:

Vår katt är en sån räddning, ägaren ville avliva för han var snuvig.. pucko. Vi räddade sjukt många djur på djurtsjukhuset på det viset, det finns folk som kommer in & vill avliva för att de ska skilja sig mm, för att nu vill de ha katt för det är roligare, för att hunden blev så stor, ja man upphör aldrig att förvånas. Kan tillägga att många av de vet jag känner har ett antal såna djur hemma som sina :angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 077
Senast: Castellini
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 593
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 134
Senast: ISABEL
·
Hundhälsa Jag har en hanhund på 3 år, av okänd ras. Jag tog honom som omplacering när han var 1 år. Förmodligen är han någon sorts korsning av...
2
Svar
36
· Visningar
23 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp