Studieteknik tidigare forskning i uppsats

Islandshästryttare

Trådstartare
Eftersom det är helt dött i vår FB-grupp och i diskussionsforumet för uppsatskurs så hoppas jag på svar här.

Ni som skrivit uppsats hur gjorde ni när ni skulle läsa in er på tidigare forskning? Om ni hittade t.ex. en avhandling eller annat omfattande material läste ni precis allt eller valda delar? Försökte ni alltid hitta alla primärkällor om ni läste artiklar? Artiklarna är peer reviewed i erkända tidningar för området och forskare redogör för studier de har gjort?

Jag kämpar lite med detta just nu allt material känns bara stort och mastigt just nu. Alla tankar är mer än välkomna då jag känner att jag kört fast och handledning är en bit bort.
 
Nu var det rätt länge sen jag pluggade, men jag kan försöka komma med lite tips. Om du tycker att det känns mycket, kan det vara så att du behöver angränsa det du ska skriva om mer?

Jag skumläste de artiklar/böcker jag skulle använda och försökte sedan sammanfatta det till en helhet. Jag tog det som var mest relevant för mitt ämne. Tidigare forskning är ju egentligen inte en jättestor del av det man ska skriva, så jag försökte att inte hålla på med det alltför mycket, utan fokusera mer på min egen ”forskning”.
 
Nu var det rätt länge sen jag pluggade, men jag kan försöka komma med lite tips. Om du tycker att det känns mycket, kan det vara så att du behöver angränsa det du ska skriva om mer?

Jag skumläste de artiklar/böcker jag skulle använda och försökte sedan sammanfatta det till en helhet. Jag tog det som var mest relevant för mitt ämne. Tidigare forskning är ju egentligen inte en jättestor del av det man ska skriva, så jag försökte att inte hålla på med det alltför mycket, utan fokusera mer på min egen ”forskning”.


Tack för svar! Jag tycker det känns mycket I förhållande till omfattningen på de jag hittat med t.ex. två avhandlingar snarare att varje enskild sak känns stora än att det är så mycket forskning på totalen. Jag har så svårt att skumläsa saker blir lätt att jag sitter och läser varje ord
 
Så gör jag också, läser typ innehållsförteckningar och sammanfattningar i ett första skede, sen läser jag hela kapitel/eller delar av böckerna mer fokuserat.

Tack bra sätt att tänka. Får ta ett omtag imorgon på detta med tidigare forskning känner jag utifrån era tips. Tror jag bara blev helt överväldigad idag och inte visste vart jag skulle börja eller hur jag skulle ta mig igenom det.
 
Mitt tips är att titta i kursböckernnas referenslistor. Hitta de "stora namnen" inom valt fält och sök dig mer specifikt därifrån. Jag gjorde misstaget att börja i andra änden och det var både oerhört frustrerande och väldigt tidsödande.
 
Tack för svar! Jag tycker det känns mycket I förhållande till omfattningen på de jag hittat med t.ex. två avhandlingar snarare att varje enskild sak känns stora än att det är så mycket forskning på totalen. Jag har så svårt att skumläsa saker blir lätt att jag sitter och läser varje ord
Kan vara lättare att läsa artiklarna som avhandlingen bygger på än att ta sig igenom hela avhandlingen. Om det nu inte är en monografi..
 
Jag skriver också uppsats nu, naturvetenskapligt ämne dock (visst är du samhällsvetare?). Men vissa likheter finns ju ändå. Läser abstract och diskussion/slutsats samt valda delar av resultatet. Tittar också översiktligt på metoddelen för att få et hum om studiens kvalitet (omfattning av studiematerialet, om studien är blindad, metoder som använts och om dragna slutsatser är rimliga att göra mtp vad som studerats, osv).

Tycker att det är lätt att fastna i en ”loop” när jag ska hänvisa till basfakta som är ”allmänt etablerad”, men inte såpass att man kommer undan med att inte referera. Hittar ofta reviewartiklar som refererar till andra artiklar, som i sin tur refererar till äldre studier i en ibland ganska lång kedja. Är det studier från 70-talet kan de ibland vara svåra att hitta i fulltext online även med universitetets vpn, och då brukar jag faktiskt referera till reviewartikeln för att det inte ska bli helt orimligt.
 
Kan vara lättare att läsa artiklarna som avhandlingen bygger på än att ta sig igenom hela avhandlingen. Om det nu inte är en monografi..


Tack bra tips! Ska kolla om det finns några artiklar kopplade till den avhandlingen, har lånat boken med avhandlingen på biblioteket så fördel att jag kan till primärkällan och dubbelkolla om jag hittar något.
 
Jag skriver också uppsats nu, naturvetenskapligt ämne dock (visst är du samhällsvetare?). Men vissa likheter finns ju ändå. Läser abstract och diskussion/slutsats samt valda delar av resultatet. Tittar också översiktligt på metoddelen för att få et hum om studiens kvalitet (omfattning av studiematerialet, om studien är blindad, metoder som använts och om dragna slutsatser är rimliga att göra mtp vad som studerats, osv).

Tycker att det är lätt att fastna i en ”loop” när jag ska hänvisa till basfakta som är ”allmänt etablerad”, men inte såpass att man kommer undan med att inte referera. Hittar ofta reviewartiklar som refererar till andra artiklar, som i sin tur refererar till äldre studier i en ibland ganska lång kedja. Är det studier från 70-talet kan de ibland vara svåra att hitta i fulltext online även med universitetets vpn, och då brukar jag faktiskt referera till reviewartikeln för att det inte ska bli helt orimligt.


Stämmer bra jag är samhällsvetare. Ska försöka läsa lite mer översiktligt då än vad jag gjort för att läsa precis allt. För det kändes både orimligt och övermäktigt igår och jag gav upp lite. Synd att både forum på skolans kursportal och FB-gruppen är i princip helt utan diskussioner och att man inte får några svar där. Så jag är glad att bukefalisterna tar sig tid att svara. :) Lite handledning också enligt mig, ca 2,5 timme på hela uppsatsen vid fem tillfällen, detta har jag förstått är normalt men känns ändå som jag hade behövt mer särskilt nu i början.
 
När du läser en avhandling eller motsvarande så räcker det ju att du vet vad det handlar om och i stora drag vad man kommit fram till. Det handlar ju inte om att du måste kunna avhandlingen och svara på frågor om den. Som andra sagt - läs sammanfattningen. Hoppa sen till valda delar som är relevanta för det du skriver om. Vad i avhandlingen är relevant för din uppsats - läs det!
 
När du läser en avhandling eller motsvarande så räcker det ju att du vet vad det handlar om och i stora drag vad man kommit fram till. Det handlar ju inte om att du måste kunna avhandlingen och svara på frågor om den. Som andra sagt - läs sammanfattningen. Hoppa sen till valda delar som är relevanta för det du skriver om. Vad i avhandlingen är relevant för din uppsats - läs det!


Ja ska börja läsa lite sammanfattningar idag, nu känns det betydligt enklare än vad det gjorde igår när det kändes som att jag bara hade en stor textmassa framför mig som jag inte visste hur jag skulle ta mig an. :) Lite av de värsta panikkänslorna jag kände igår har försvunnit.
 
Tack bra tips! Ska kolla om det finns några artiklar kopplade till den avhandlingen, har lånat boken med avhandlingen på biblioteket så fördel att jag kan till primärkällan och dubbelkolla om jag hittar något.
Isf finns de i avhandlingen så det borde vara lätt att se, de står som ”studie I, II osv”.

Det är rätt kämpigt att ta sig igenom en hel avhandling. Däremot artiklar tycker jag att man ska läsa hela. Man kan ju skumma igenom tex diskussionen först för att de om den passar och sen läsa hela, speciellt metodavsnittet.
 
Isf finns de i avhandlingen så det borde vara lätt att se, de står som ”studie I, II osv”.

Det är rätt kämpigt att ta sig igenom en hel avhandling. Däremot artiklar tycker jag att man ska läsa hela. Man kan ju skumma igenom tex diskussionen först för att de om den passar och sen läsa hela, speciellt metodavsnittet.


Aha bra tips om avhandlingar det visste jag inte tack! :) Japp artiklar tänker jag läsa hela men bra att börja med abstrakt och slutsats/diskussion först känner jag för att se om de passar in för att inte lägga onödig tid. Känns som jag började i fel ände igår och försökte läsa om allt samtidigt och kände hur paniken steg för varje ord. Inga bra förutsättningar. :D
 
När jag läser artiklar tycker jag att det underlättar att använda thieves (en typ av lässtrategi) som stöd. Jag skriver då ner artikelns innehåll enligt thieves-mallen.
Man börjar läsa artikelns titeln, sedan huvudrubriker, inledning, varje styckes första mening, visuellt material, sammanfattning och sist beskriver man kort textstyckena man läst. Därefter läses artikeln i sin helhet.
Lite som tipsen du redan fått men med lite mer struktur.
Om jag läst titeln, huvudrubriker, inledningen och de första meningar och märker att artikeln inte är relevant, så går jag vidare till en annan artikel utan att ha slösat så mycket tid :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp