Studieteknik tidigare forskning i uppsats

När jag läser artiklar tycker jag att det underlättar att använda thieves (en typ av lässtrategi) som stöd. Jag skriver då ner artikelns innehåll enligt thieves-mallen.
Man börjar läsa artikelns titeln, sedan huvudrubriker, inledning, varje styckes första mening, visuellt material, sammanfattning och sist beskriver man kort textstyckena man läst. Därefter läses artikeln i sin helhet.
Lite som tipsen du redan fått men med lite mer struktur.
Om jag läst titeln, huvudrubriker, inledningen och de första meningar och märker att artikeln inte är relevant, så går jag vidare till en annan artikel utan att ha slösat så mycket tid :)


Tack bra tips, ska testa detta! . Låter smart för att inte lägga för mycket tid på irrelevanta artiklar och texter :)
 
Går redan mycket enklare idag med alla bra tips här, redan tagit mig igenom relevanta delar av avhandling nummer ett och gått vidare till andra texter. Fick också massa bra referenser till annann forskning i den avhandlingen när jag läste sammanfattningen som jag nu kikar vidare på. Buke kan man lita på. :bow::bow::bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp