Studsar som en tok!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare majafresk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 208
M

majafresk

Hej!När jag vill trava i nedsittning på min medryttarhäst är det helt enkelt omöjligt, jag studsar som en liten idiot. Visserligen är det inte bara jag som kommenterat att man studsar på den här pållen, men mycket av felet ligger nog hos mig! HUR ska jag göra för att kunna sitta ned ordentligt trots studset? problemet blir ju att hästen inte uppskattar att jag studsar så och bryter av i stort sett varje gång jag sitter ned.. Det är synd för jag kan inte riktigt arbeta honom ordentligt i lättridning.
Tacksam för tips!
:)

Jag är en alldeles grön nybörjare, så jag har inga jättebra tips om sits och såna saker.. Däremot, om jag och en häst med långa stolpiga studsiga steg var ensamma på en öde ö, utan nån klokare än MIG att fråga, och jag ville klara nedsittning i trav... så skulle jag trava korta korta korta sträckor - bara några steg - och sedan gå ner till skritt ett tag, trav igen osv.. både för att studsen inte ska hinna bli för okontrollerad, och för att jag ska hinna få kläm på hur traven eg känns å bli mer följsam.

Hoppas att du får några VETTIGA svar också.. :D

Min Tinker är väldigt studsig, jag skyller det på höga benlyft :smirk:
Så här gjorde jag; Pålla "gungar" från sida till sida då vi travar(eller är det jag som gungar :confused:) Hur som helst, den sidan som gungar ner, trampa ner i den stigbygeln och tänk på tjuren Ferdinans mamma, rör på höfterna. Där ifrån kan du sedan jobba dig framåt så att du inte behöver trampa ner i stigbygeln det gäller att hitta rytmen först. Glöm inte en samlad häst i lugn trav är bra mycket lättare att sitta på ,än snabb trav på lång häst ;)

Rid utan stigbyglar och tänk "1000 kg i fötterna!"..!
rid mycket barbacka...! för att hitta lite balans ibörjan böj dig lite framåt...!

Kan ju vara lite svårt att säga vad det är utan att se dig rida, men försök att slappna av. Ibörjan kanske du bara kan tänka på att sitta avslappnad och inte "rida" så mycket.

Jag har också en skumpig häst! Det är en jätte bra ide att träna utan stigbyglar och barbacka men när du har sadel kan du börja så här:
Det är ju mycket svårare att sätta sig ner i traven om man hästen redan travar och man rider lätt. Börja i stället i skritt och känn att du sitter riktigt på hästen. Sänk hälarna och knäna och sätt dig på "rumpan" en aningen bakåtlutad, sen kommer du fram i trav, lugn och långsam trav. Känn att du är tung i rumpan och i fötterna. När du känner att du börja studsa så sakta av till skritt igen, även om det är efter bara några steg. Och så börjar du om. Så är det bara att träna på! Ta några fler steg varje gång! Det funkade för mig (även om det fortfarande kan skumpa när vi ökar traven)
Lycka till!

Tack för alla tips!!Jag har börjat rida barbacka en del och det är säkert ett toppensätt att hitta en bra balans i sitsen, ansträngande men bra! Problemet nu är bara att när jag travar barbacka så är det ytterst svårt att hålla sig kvar, jag måste ta ett ordentligt grepp i manen på stackars pållen, tänkte pröva att rida med en fårskinnsvojlock på och se om det kanske blir (lite!) mjukare... Tvivlar.
Bra tips att bara trava en kort stund, jag brukar envisas och trava vidare och då märker jag hur spänd jag blir i hela kroppen, inte särskilt effektivt alltså.
Har ni några tips på bra,och kanske relativt billiga sadelpads som kan minska stötarna?
MVH Maja

Det blir lättare om man lägger upp stigbyglarna ett tag.

Så lägg upp stigbyglarna.
Dra tillbaka dina axlar, luta dej en aning bakåt, sänk hälarna (även fast du inte har stigbyglar) och framför allt: slappna av!

Efter mycket träning kommer det att gå lättare. Har själv ridit mycket "skumphästar"

Rid utan stigbyglar och tänk på att andas lungt och med djupa andetag. Det brukar fungera för mig. Om man andas lungt och djupt är det nästan omöjligt att spänna sig samtidigt.

Har du möjligheten att bli longerad? Att rida på lina är väldigt bra för sits och följsamhet. Du behöver inte tänka på att styra eller hålla tempo, det gör linföraren och du kan koncentrera dig på din balans, följsamhet o.s.v

Har tänkt på det alternativet faktiskt, tror det vore toppen! Nu är det ofta tyvärr att jag klamrar mig lite för mycket i tyglarna när det studsar, och att hålla i sadeln med ena handen och dra ner sig själv gör det svårt att koncentrera sig på annat viktigt som styrning ex... Ojojoj, känner mig som ett hopplöst fall.. men visst kan detta ordna sig. Tack för longeringstipset, ska kolla med nån i stallet om de har lust att hjälpa till! :)

När du blir longerad gör du knut på tygeln och har den liggande på mankammen , så du kan ta tag i den BARA om du behöver. Annars rider du utan tygeln och koncentrerar dig på avslappning och balans. Lycka till!

Jaa som alla skriver... Slappna av och jaa... Sitt kvar... Nja rätt vagt tips men jag red också en väldigt skumpig häst för nån månad sedan. Sen var det bestämt att vi skulle rida utan stigbyglar i sex veckor också!! Så jaa jag fick finna mig i det och nog var jag nära på att trilla av ett par gånger!! Men jag slappnade av och lutade mig liiiiite bakåt och försökte hänga med så mycket som möjligt... Nu vet jag ju inte hur skumpig den här hästen är och hur svårt det är att hänga med men en sak som funkar: sadeltvål i rumpan och på sadeln. Om man smetar in lite sadeltvål i baken och på sadeln så klibbar man nästan fast lite!! :D Man kanske inte blir så fin i baken och på sadeln men det går ju att fixa till!! :smirk:

(lånar knapp)

Jag tycker också att dom här tipsen att man skall slappna av är lite vaga. Visst måste man slappna av, men det räcker inte.Tipsen om att rida barbacka och utan stigbyglar, om man redan har problem, så lär dom ju bli ännu större! :D Däremot så tycker jag att tipsen om några steg i taget, är bra. Det går faktiskt också att lära sig att rida lätt på ett bra sätt. Men nu försöker jag också träna mig på att sitta ner mer. Om man lutar sig ganska mycket bakåt ock sen "juckar" med i rörelserna, då går det ganska bra!

Idag red jag barbacka med en fårskinnsvojlock som gav lite men nödvändig avlastning till min ömma bak! :)Prövade att trava några steg för att sedan bryta av och vi upprepade detta många gånger i båda varven, på rakt och böjt spår. Det var ypperligt må jag säga för jag hann aldrig falla in i studset liksom. Dessutom blev pållen alldeles mjuk och följsam av denna övning så jag kan rekommendera den till de som inte prövat! Tack för det goda tipset!MEN jag insåg ändå vilken lång hård träning jag har framför mig med detta, men banne mig om jag ger mig:nej, nu ska jag få till denna nedsittning. Så länge satsar jag på barbacka och inga stigbyglar. Insåg oxå att jag spänner mig nåt alldeles enormt i vänstra höften i traven för jag fick nästan kramp där... vojnevojne

Rid utan stigläder eller barbacka. Det kan vara bra och ha sadeln utan stigläder om du har lite svårt för att hålla dig kvar! :D

Jo tack! Jag försökte andas djupt och lugnt igår när jag övade på nedsittningen och det hjälpte såklart till lite när det gällde att bli mjukare i kroppen. Men det är svårt att fortsätta andas och slappna av när det visar sig att man börjar studsa till TROTS!!ARRRRGH, det är inte lätt inte...! :)

Går hästen i rätt form?

Det är ju betydligt lättare att sitta på den om den släpper till ryggen ordentligt. rid på en volt om den inte släpper till ryggen flytta den utåt för innerskänklen.

//Jenni

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 086
Hundträning Då ekonomin inte tillåter besök hos tränare just nu, tänkte jag börja med att vända mig till hund här på buke då jag vet att det finns...
Svar
9
· Visningar
2 314
Senast: dpmatte
·
Träning Hej! Någon som har något bra tips på hur jag får min häst att arbeta rätt med ryggen o inte bli stel,spänd o skumpig vid nedsittning...
Svar
2
· Visningar
1 069
Senast: Buck
·
Trav Hej! Har en nybliven 4åring, sto som är inkvalad och har gjort två starter. När jag kör henne själv och hon är pigg kan hon sparka...
Svar
16
· Visningar
5 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka