Bukefalos 28 år!

Studsig ridtravare!

Cill

Trådstartare
Hej jag har en 9 årig ridtravar vallack på 173 i mkh som är väldigt studsig i traven jag studsar som en studsboll ja tycker det brukar vara lättare att sitta ner i traven med stora hästar en ponnyer och går i form men även fast han gör det är han jätte studsig! och jag tappar stigbyglarna. Fast han kan inte trava riktigt i normal fart det måste gå lite snabbare annars saktar han av.
Vad kan jag göra?. Har ridtravre ofta studsig i traven?.

Jag blir jätte glad för ditt svar:)
 
Sv: Studsig ridtravare!

Om du tappar stigbyglarna, så beror det förmodligen på att du kniper dig fast med knäna. Det gör bara att du studsar ännu mer. Försök att slappna av i benen och följ med i hästens rörelser istället.
 
Sv: Studsig ridtravare!

Den är studsig för att den inte släpper i ryggen utan är spänd där, då studsar du....
 
Sv: Studsig ridtravare!

Travare har ju mer eller mindre lite annorlunda gångarter eftersom dom inte är avlade till att bli ridhästar. Jag vet dom gångerna jag red mannens travare så fick jag lite småont i mer eller mindre halva kroppen av att bara skritta! :p Då var han inte det minsta "ridutbildad",utan kördes i princip bara,en ridtravare som är mer utbildad innom ridningen lär sig att bära sig på ett helt annat sätt,och iom det så kommer gångarterna att bli lite rundare och bekvämare och inte alls så stöttiga,sen finns det så klart undantag där dom är bekväma att sitta på direkt från travbanan,men just mannens travare var iallafall väldigt stöttig att rida,vilket resulterade i att man spände sig,och då vart det bara en ond cirkel av alltihopa.

Min första häst var en kallblodstravare,och hon var inte alls så stöttig.

Om du upplever att han inte kan trava normalt så ta hjälp av en tränare så ska du se att ni får bukt med det, sen är det bara att träna,träna och träna så ska du se att det kommer gå i normal hastighet,och att du kan sitta ner i traven tillslut. Lycka till! :)
 
Sv: Studsig ridtravare!

Sitt inte ner i traven förrän den klarar att jobba i stabil form. Före dess blir det bara ont, för både dig och hästen.
 
Sv: Studsig ridtravare!

Det konkreta rådet: stå mer eller mindre i fältsits.
Jag tycker att vbl-travarna har ganska svårsutten trav, de som jag ridit genom åren. De är precis som Mackan skriver oftast spända i ryggen.
Vbl-travarna är som regel mer svårsuttna än kbl-travarna i min erfarenhet.

Det som behövs är styrka och korrekt arbete. Lägg ner tid och jobb på att få din ridtravare att kunna jobba i korrekt form, så kommer det att fungera bättre med nedsutten trav.
 
Sv: Studsig ridtravare!

Hej jag har en 9 årig ridtravar vallack på 173 i mkh som är väldigt studsig i traven jag studsar som en studsboll ja tycker det brukar vara lättare att sitta ner i traven med stora hästar en ponnyer och går i form men även fast han gör det är han jätte studsig! och jag tappar stigbyglarna. Fast han kan inte trava riktigt i normal fart det måste gå lite snabbare annars saktar han av.
Vad kan jag göra?. Har ridtravre ofta studsig i traven?.

Jag blir jätte glad för ditt svar:)

Ja, den är ofta studsig och stor i aktionen och har inte kraft att "hålla ihop sig" då den inte är tränad för det. Det tar tid att omskola en travare till ridhäst och mycket av den tiden går att "bygga om den" så att den börjar bära istället för att "skjuta" fram sig. Det är inga problem att till slut få en mer behaglig rörelse men det tar tid och det måste få ta tid. Ta hjälp av tränare!
 
Sv: Studsig ridtravare!

Min ostartade/ej inkörda ridtravare har precis en lika trav. Men när hon är välmusklad och orkar jobba ordentligt är hennes trav härlig.

Jag hade fått henne i bra form lagom tills jag blev gravid. Sen efter en tid hos fodervärden va det samma gamla studsiga trav igen. Stundvis lyckades jag få ordning på den n när jag hade henne hemma. Men det om jag inte krävde att den gick så långsamt. Jag tyckte det gick bättre om jag lät henne öka på steget och stå något i fältsits. Sen sakta med tiden kan man plocka in en långsammare trav.
Babe hade en grymt härlig trav när hon va i sin bästa form.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag är ny i sadeln och min balans är INTE bra. Jag märker det mest när det gäller trav och att rida lätt, att jag också "håller...
Svar
4
· Visningar
1 123
Hoppning Hej, har alltid haft detta problem med min ponny nu när jag tänker efter, jag tvekar bara lite och inte lika illa som jag gjorde förut...
Svar
0
· Visningar
1 346
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 599
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 102
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp