Stuga utan vatten

En släkting hade stuga på arrendemark. Ägaren till marken dog och arvvingarna ville inte fortsätta med arrendet när det löpte ut. Stugan revs på släktingens bekostnad.

Man kan heller aldrig lita på att en god relation fortsätter att vara det. Vissa personer förstår heller inte innebörden i avtal eller bryr sig om att följa dem.

Precis så. Det är i så många avseenden ofri mark...
 
Här står det om bostadsarrende
https://www.juridex.se/bostadsarrende-arrendet-fritidshus-och-andra-bostader/

Ang. Utan vatten: Vi bodde utan vatten i fyra år (två vuxna och i två år ett barn också). Tvätt gjordes hos förälder i närheten, den dagliga morgontvätten gjordes med tvättlapp och varmt vatten från dunk. Disk i balja. Det var väl det som var jobbigaste tyckte jag. Vi duschade på jobbet alternativt i simhallen/ idrottsplatsens dusch efter träning.
Vi hämtade vatten i fyra 25-litersdunkar. Räckte väl i ca en vecka om jag minns rätt.

Det fungerade ganska friktionsfritt, men jag föredrar indraget vatten numera.
 
Jag skulle nog hellre kolla i andra delar av landet än att köpa ett hus som står på arrenderad mark. Hade du ägt tomten och kanske kunnat dra in vatten, avlopp osv om du önskar är det nog en bättre affär. Dels pga du slipper blancolån och dels pga om du märker att det blir för bökigt att inte ha vatten och avlopp i huset kan du dra in utan att det kanske blir en större förlustaffär.

Om du ändå ska kolla på huset: kolla om det är ordentligt isolerat så det inte bara är en sommarstugelösning. Bodde en tid i sommarstuga och det kostade skjortan att värma upp på vintern. Eldade man smet värmen ut lite här och där så det var ingen värme kvar alls när man kom hem från jobb.

Har du kollat om banken okejar en lösning på lån med förutsättningarna du kommer ha där?
Har inte kommit så långt än, mest bara läst annonsen och skickat ett meddelande om intresse 😁
 
Trist, men det verkar falla på arrendet… får se om jag ska titta ändå. Men ser många nackdelar som ni påpekat och dessutom var det ganska dyrt som sagt. 💩

Inte ens i ett koloniområde med stugor är en säker. Här i Malmö har kommunen sagt upp 50-årsarrenden när de löpt ut, och utraderat hela området för att bygga. Arrende är alltid en risk, så det gäller att stället är värt risken.
 
Inte ens i ett koloniområde med stugor är en säker. Här i Malmö har kommunen sagt upp 50-årsarrenden när de löpt ut, och utraderat hela området för att bygga. Arrende är alltid en risk, så det gäller att stället är värt risken.
Där ser man, såg två sådana ute till försäljning också men då vet jag… det var haken med att det var ”billigt”.
 
En släkting hade stuga på arrendemark. Ägaren till marken dog och arvvingarna ville inte fortsätta med arrendet när det löpte ut. Stugan revs på släktingens bekostnad.

Man kan heller aldrig lita på att en god relation fortsätter att vara det. Vissa personer förstår heller inte innebörden i avtal eller bryr sig om att följa dem.
Vilket argument användes då för att få igenom det i arrendenämnden? Eller blev det aldrig prövat?
 
Man tvättar sig i bastun alltså? Jag är bara nyfiken, inte ifrågasättande.
Nej, inte i bastun, utanför. Ett bastubad går till så att man först sitter i bastun tills man svettats ordentligt, sen går man ut och sköljer av sig med rent vatten med en skopa eller liknande utanför. Man blir jätteren. Så en bastu är ett praktiskt sätt att hålla sig ren om man inte har tillgång till varmt rinnande vatten.
 
Nej, inte i bastun. Ett bastubad går till så att man först sitter i bastun tills man svettats ordentligt, sen går man ut och sköljer av sig med rent vatten utanför. Man blir jätteren. Så en bastu är ett praktiskt sätt att hålla sig ren om man inte har tillgång till varmt rinnande vatten.

Njaa, en bastu kan ju se olika ut och vara vedeldad/eluppvärmd. I vår vedeldade bastu finns det varmvatten (cistern som värms upp medan bastuugnen blir varm) och vi tvättar oss i bastun efter avslutat bastande. Efter bastu är det dopp i havet, sen dags för tvätt. En vädrar ut lite värme, blandar kokhett vatten från cisternen med kallt vatten från kranen, fixat! Även om en badar varje dag, och även om en tvättar sig med tvål och schampo i havet/sjön, så blir en ju ren på ett helt annat sätt av varmt vatten. Håller med dig om att en blir sjukt ren av själva bastandet också, förstås!
 
Njaa, en bastu kan ju se olika ut och vara vedeldad/eluppvärmd. I vår vedeldade bastu finns det varmvatten (cistern som värms upp medan bastuugnen blir varm) och vi tvättar oss i bastun efter avslutat bastande. Efter bastu är det dopp i havet, sen dags för tvätt. En vädrar ut lite värme, blandar kokhett vatten från cisternen med kallt vatten från kranen, fixat! Även om en badar varje dag, och även om en tvättar sig med tvål och schampo i havet/sjön, så blir en ju ren på ett helt annat sätt av varmt vatten. Håller med dig om att en blir sjukt ren av själva bastandet också, förstås!
Scenariot jag beskrev var när man varken har el eller vatten, eller ett hav/en sjö varmt nog att bada i utanför. Finns det vatten att bada i, så har man ju redan en lösning på tvättproblemet. 😉
 
Scenariot jag beskrev var när man varken har el eller vatten, eller ett hav/en sjö varmt nog att bada i utanför. Finns det vatten att bada i, så har man ju redan en lösning på tvättproblemet. 😉

Och mitt scenario funkar exakt likadant utan rinnande vatten eller el: uppvärmt vatten (genom vedeldning), vatten i bunke som är kallt. Det jag vände mig mot var ditt påstående att en inte tvättar sig i en bastu - det kan en nämligen visst göra, med utmärkt resultat. :)
 
Nej, inte i bastun, utanför. Ett bastubad går till så att man först sitter i bastun tills man svettats ordentligt, sen går man ut och sköljer av sig med rent vatten med en skopa eller liknande utanför. Man blir jätteren. Så en bastu är ett praktiskt sätt att hålla sig ren om man inte har tillgång till varmt rinnande vatten.
Det beror ju på hur bastun är byggd? Jag har en av båda. En bastu där man ska tvätta sig i bastun och en där man tvättar sig i rummet utanför.

Obs är finsk så har alltid rätt i bastufrågor!
 
Det som är billigare är oftast det av ett skäl. Det finns något som drar ner priset. Renoveringsbehov, låg standard, arrende. Det kostar att få det i samma härad som det som är dyrare, en betalar bara i annan form (med renovering, risk etc).
Ja, såklart. Det förstår jag :)
 
Kontrollfreaket i mig skulle inte klara arrende och latmasken i mig vill ha vatten.
Vi hade sommarstuga utan el och vatten när jag var barn, låg på en udde med mindre än 10 meter till vattnet.
Vi var där tre dagar om året, längre stod inte mina föräldrar ut och jag förstår dem 🙄
Känns kanske inte riktigt värt det 😅
 
Vet du varför det är arrende? Ibland är det för att det inte går att ordna egen fastighet, t ex för att man behöver åka över annans mark för att nå väg. Eller brukas markerna tillsammans med en intilliggande fastighet? Vem äger marken? Hur många år är kvar på arrendet? Arrendeavtalet följer med även om marken säljs, men när arrendet löper ut kan villkoren ändras. Kan påverka värdet även om du vill sälja en dag.
Men åk gärna och titta! Det är alltid bra att bilda sig en uppfattning om "vad man får för pengarna" även om man kanske inte köper det första man tittar på.
Just det där med vägen stämmer inte.
Vid styckning så följer rätt till väg med.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 458
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 034
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 233
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp