Stuga utan vatten

I arvet efter min sambos pappa så fanns det en utarrenderad tomt med fantastiskt läge.
Ägaren försökte att sälja huset mitt i arvsröran.
Gissningsvis för att agaren trodde att det skulle vara lättare att trixa under en arvstvist. Nu så var alla arvingar alldeles väldigt sams, så den gubben gick inte.
Tomten var värd mer än dubbla huset och huset hälften av önskat pris. Många kom och tittade då objektet var helt sagolikt. Vissa skällde ut oss som bor här för att tomten inte skulle säljas, för att taxeringsvärdet på tomten var för högt eller för att vi inte hade tillträde till huset och kunde visa. Det var total cirkus.
Till slut så löste sambons bror situationen genom att köpa huset till litet mer än värdet bara för att få frid. Men brodern kom på att han faktiskt inte behövde 2 fritidshus med strandtomt på 100m avstånd så sambon fick till slut köpa det där huset. Det är nu sammanfört med sin tomt till en fullständig fastighet.

Huset är fortfarande fantastiskt och hyrs nu ut sommartid till några av de som försökte köpa huset när det var till salu. Ingen av dem som skällde ut oss dock, utan några som är väldigt trevliga.

Som sittande mitt i smeten på markägarens sida så har jag bara ett råd att ge.
Köp aldrig hus på ofri grund. Aldrig.
Det slutar nästan alltid i en mardröm för alla inblandade.
 
Att marken är arrenderad är inte så himla ovanligt trots allt. Sånt förekommer. Det skiljer rent praktiskt inte så mycket, mer än att man har en årlig arrendeavgift.
Jo det skiljer en hel del.
Man får inte göra om på tomten utan lov. T.ex. ta ner träd eller bygga friggebod. Man får inte heller hyra ut huset utan lov. Då kan man förlora arrendet och stå med ett hemlöst hus.
 
I arvet efter min sambos pappa så fanns det en utarrenderad tomt med fantastiskt läge.
Ägaren försökte att sälja huset mitt i arvsröran.
Gissningsvis för att agaren trodde att det skulle vara lättare att trixa under en arvstvist. Nu så var alla arvingar alldeles väldigt sams, så den gubben gick inte.
Tomten var värd mer än dubbla huset och huset hälften av önskat pris. Många kom och tittade då objektet var helt sagolikt. Vissa skällde ut oss som bor här för att tomten inte skulle säljas, för att taxeringsvärdet på tomten var för högt eller för att vi inte hade tillträde till huset och kunde visa. Det var total cirkus.
Till slut så löste sambons bror situationen genom att köpa huset till litet mer än värdet bara för att få frid. Men brodern kom på att han faktiskt inte behövde 2 fritidshus med strandtomt på 100m avstånd så sambon fick till slut köpa det där huset. Det är nu sammanfört med sin tomt till en fullständig fastighet.

Huset är fortfarande fantastiskt och hyrs nu ut sommartid till några av de som försökte köpa huset när det var till salu. Ingen av dem som skällde ut oss dock, utan några som är väldigt trevliga.

Som sittande mitt i smeten på markägarens sida så har jag bara ett råd att ge.
Köp aldrig hus på ofri grund. Aldrig.
Det slutar nästan alltid i en mardröm för alla inblandade.
Tack för input! Låter inget vidare… Skönt att det löste sig för er tillslut!
 
Tack för input! Låter inget vidare… Skönt att det löste sig för er tillslut!
Jo, det var det ju.
Säljaren/förra ägaren fick ju också en slant.
Men det höll på att bli ett uppsagt arrende med inga pengar alls till förra ägaren.
Nu så var det bästa för min sambos familj att få huset så helt och fint som möjligt, det är ett helt fantastiskt hus. Och då säljaren var en litet knepig person så fanns risken att ha fått tillbaka tomten med en brädhög eller en hög rykande aska på överhängande.
 
Jag tillhör också de som tycker att arrendetomt är alldeles för osäkert. Jag har en känsla av att det var annorlunda fram tills för 30-40 år sedan och har ändrats successivt till dagens läge. Förut var sommarstugor för det mesta väldigt enkla, utan både el och vatten, och man hade långtidsarrende. Det var inte särskilt dyrt att ha det där lilla stället som någon släkting smällt upp på 20-30-talet eller ett av 60-talets standardbyggda fritidshus.
Nu verkar det se helt annorlunda ut. Många sommarstugor, både äldre och nyare, har alla tänkbara bekvämligheter och kostar därför också mer som vanliga bostadshus. Även enkla sommarstugor har blivit extremt eftertraktade om de har rätt läge - allra helst strandtomt. Allt fler vill ha det där romantiska, rödmålade sommartorpet. Och när en sommarstuga blivit något som kan stiga så i värde känns det som om ett arrende är mycket mer osäkert.

Ang vatten:
Jag köpte ett väldigt enkelt torp i halvrisigt skick för ca 15 år sedan, just för att jag bodde i stan och ville kunna komma bort helt. Inget vatten alls och ingen el, däremot sjönära med servitut på bad- och båtplats. Det senare underlättade väldigt mycket eftersom jag bara behövde tänka på att ta med dricksvatten. Att tillbringa ett par veckor där var inga problem alls.
När jag köpte stället hade tomten precis styckats av, innan dess hade det arrenderats i ca 50 år av en gubbe. Åtminstone de sista åren bodde han där året runt, vilket nog kräver en rätt speciell typ av person. Men sommartid tyckte jag alltså inte alls att det var några problem.

Ang pengar igen:
Förra året tog jag äntligen tag i att sälja torpet. Eftersom jag flyttade från stan för ca 10 år sedan hade det för länge sedan förlorat sitt syfte och det hade i princip stått tomt utan tillsyn all denna tid. Alltså dåligt samvete i stället för fristad. Jag hade gjort vissa små förbättringar på torpet när jag använde det, men åren hade satt sina spår på andra sätt. Jag hade inte ens orkat städa bort resterna av ett gammalt skjul som rasat ihop.
Så när jag äntligen kom mig för att kontakta en mäklare var min enda förhoppning att få lika mycket som jag gav för det, så att det skulle täcka lån och mäklare. Men mäklaren satte ett utgångspris på mer än dubbla detta och i slutändan såldes torpet för 2,5 gånger så mycket som jag gav. Det säger rätt mycket om hur prisutvecklingen på sommarstugor varit, och inte minst hur covid påverkat.
Jag kollade snabbt in på Hemnet för att se hur priserna ser ut rent allmänt och hittade lustigt nog en annan sommarstuga som jag tittade på som låg inom min mycket begränsade budget för 15 år sedan. Jag valde bort den då för att den låg precis på övre gränsen och att läget dessutom inte var så avskilt som jag ville ha. Jag minns inte exakta utropspriset men det är ungefär en halv miljon högre nu.

Jag tror inte att det är köpläge på sommarstugor nu, covid har pressat upp priserna rejält.
 
Det beror ju på hur bastun är byggd? Jag har en av båda. En bastu där man ska tvätta sig i bastun och en där man tvättar sig i rummet utanför.

Obs är finsk så har alltid rätt i bastufrågor!
Hur ser det ut när man ska tvätta sig i bastun? Det har jag nog aldrig sett.

(Finnar har per definition alltid rätt i bastufrågor. 😁)
 
Hur ser det ut när man ska tvätta sig i bastun? Det har jag nog aldrig sett.

(Finnar har per definition alltid rätt i bastufrågor. 😁)
I mina trakter har de flesta tvättfat i plast, skopor och hinkar stående på golvet eller nedersta laven. Kallvatten i större tunna och så varmvatten i värmare på olika sätt kopplade till bastu-ugnen. Sedan är det bara att blanda lagom varmt vatten och tvätta sig, det gör man förövrigt både före och efter löyly. Tvättar håret efteråt dock.

Hälsningar Också finsk
 
Hur ser det ut när man ska tvätta sig i bastun? Det har jag nog aldrig sett.

(Finnar har per definition alltid rätt i bastufrågor. 😁)
Alltså - i en bastu ska det alltid finnas en balja för vatten och skopor att ösa med.
Med andra ord ska det finnas ett avlopp.

Man skrubbar och tvålar in sig därinne, på nedersta laven. Sedan flyttar man sig upp och fortsätter basta.
Skulle aldrig bygga mig en bastu utan tvättmöjligheter :)
 
Alltså - i en bastu ska det alltid finnas en balja för vatten och skopor att ösa med.
Med andra ord ska det finnas ett avlopp.

Man skrubbar och tvålar in sig därinne, på nedersta laven. Sedan flyttar man sig upp och fortsätter basta.
Skulle aldrig bygga mig en bastu utan tvättmöjligheter :)
Finns det alltså bastu där man inte kan tvätta sig? Aldrig varit med om det. De flesta utebastur har åtminstone häromkring springor i golvet just för att vattnet ska kunna rinna bort.
 
Jag tycker det går att komma långt med bara vattenkokare och balja, så länge det är för fritidsändamål.
Duger att vara ute på gräsmattan för mig om en inte vill bygga ett helt hus för det. mvh inte finsk :)

Tillhör man den skara som någon gång i livet fått nöja sig med en kåsa för att sköta hygienen kan en balja och varmvatten rentav kännas rätt lyxigt. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 459
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp