Stukning - hur behandlar ni?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare traff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 841
T

traff

Pålle trampade snett i hagen (det finns "vittnen" till hur det gick till) och markerade efteråt i traven på höger fram. Arnikaomslag sattes på direkt. Efter två dygn finns ingen hälta, däremot är han varmare kring kotan på det benet. Han har också ett sticksår som han ömmade när det här hände. Det har läkt men jag blir lite rådvill om det är stukningen eller såret som ger värmen, men troligen är det stukningen. Nu till min fråga. Jag har fått rådet att kyla dels med vatten, dels med isbalsam och lera. En annan tycker kyla med vatten 20 min därefter Arnikaomslag. Detta ska göras två gånger/dag.
Hur gör ni vid liknande händelser??

När mi häst fick en stukning på ett bakben så lade jag ett omslag med jodopax på ett vaddstycke. (Ringde veterinären och frågade.)
Det funkade riktigt bra :) var "borta" på ett par dagar..
:)

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 115
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst hade varit orolig i hagen och rusat runt en del innan det upptäcktes. Brukar vara lugn ensam i vanliga fall.. Nu har han varit...
Svar
3
· Visningar
1 698
Senast: Vintersol
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 914
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 634
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka