Stuvade makaroner - ej mjölk?!

Bukeoraklet,
håller medlemmen "Murphy" på att gifta sig med en person som till synes är helt ifrån Vettet, eller en helt vanlig (men tämligen sällsam) tjänsteman från södra norrlands kustland?

Bakgrund: middagsbestyr efter skidskytteguld
Rimligen pasta, som med fördel kan stuvas. Murphy: "Åh, ljuva tider! Mjölkstuvat med kanelstång med i koket, det var sannerligen inte igår *." Murphys significant other: "Nej och icke. Stuvningen görs på vatten** och lite mjöl och riven muskot, som sedan hälls över makaronerna."

Så kära Bukefalos - inte fan kan en väl göra på dette viset?
Stuvade makaroner är underförstått MJÖLKstuvade, varvid pastan har fått koka upp hela sin tid i sagda mjölk. Murphyfamiljen har dessutom i tre generationen låtit en kanelstång eller fem koka med i härligheten (muskotnöt hör till potatismos).

Finns det fler (till synes vettlösa) som gör såhär?
Är det läge att slå upp förlovningen? Eller för kompanismisk?

HJÄLP!


* Hel sant. Igår förtärdes ölåpilsner som kvällsmål.
** Nu skall enligt uppgift vattnet bytas ut mot mandelmjölk. Dock fortfarande pastakok i vatten.
Jag är team Dumpa. Det finns faktiskt vissa gränser en måste värna!
 
Mjölk och muskot! (och salt, peppar, smör och en liten gnutta socker)
Kanel har man ju på gröt!

Tror ni får testa lite olika versioner för att förhoppningsvis hitta en lösning som fungerar i framtiden! 😅

(blir dock liiite sugen på att testa med kanel i, men då får det bli direkt på tallriken. Vågar inte riskera en hel kastrull...)
 
... Jag har aldrig ätit stuvade makaroner. Menar ni på allvar att sådant existerar?

(med eller utan vatten och muskot)
Standard i skolmatsalen till falukorven.
Stabbigt kletigt helvete.
Jag har tydligen levt under en sten. Det enda stuvade jag ätit är svamp
Den stuvade spenaten var som tapetklister med grön karamellfärg i. Långt senare lärde jag mig att spenat faktiskt är ätbart - om man tillagar det annorlunda.
 
Mjölk, salt och vitpeppar och en gnutta socker. Muskot kan man ha ovanpå om man vill, jag har aldrig haft det i själva stuvningen.
Jag latmansstuvar dock oftast och kokar pastan i vatten innan jag stuvar den i mjölken, annars bränner jag alltsammans. Vadå stå där och röra?! :D
 
På tal om tråden. Jag lagar/äter aldrig pasta. Jag saknar mjölkstuvade makaroner! (Bara mjölk, salt och vitpeppar!) Tillsammans med köttfärssås. Så gott! (Och som det snabba barn jag var, en perfekt middag, bara att ösa in utan att behöva tugga 😁)
 
Stuvade makaroner (denna delikata anrättning!) ska som namnet antyder stuvas dvs kokas i 3%-ig mjölk. Om en inte är upplagd för att bränna vid hela härligheten kan dock stuvningen göras för sig, dvs smör och mjöl som fräses innan mjölk, salt, peppar och muskot tillsättes, och så kan de färdigkokta makaronerna (stuvade i vatten och salt, då) tillsättas i efterhand. Blir lika bra. Vatten och kanel och fan och hans moster, däremot - jag blir rent förskräckt av tanken. :eek::confused:

Ni verkar vara nästan lika galna kålsupare (eller pilsnersupare, då) bägge två så ni kan väl dras med varann, men den som har mest fel av er är ju definitivt murphy-partnern! Hu och tvi vale för vatten och mjöl! Som tapetlister-recept möjligen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp