Stuvade makaroner - ej mjölk?!

När jag pluggade så hällde man bara riven ost, salt och svartpeppar på makaronerna.
Varför göra det utriktiskt och krångligt i onödan?

(Gör det fortfarande, fast med spagetti. Varför blir vuxen? :angel:)
Edit: måste nog gå ut i köket nu...
Men ja!! Man rev ju ost över de stuvade makaronerna också! :love: jag har nog inte ätit mjölkstuvade makaroner på 10-15 år...
 
Absolut! :p
Fast ni liknar 1+1=3 :angel:
Har ni planer på senare avkomma så måste nog bukeavelsrådet ge sitt godkännande eller avslag i frågan... men håll ihop ni två udda fåglar, för guds skull - håll ihop :devil::D
Om jag minns högstadiebiologin rätt så är chansen 1/4 att @Murphy avkomman isåfall blir korrekt (dvs mjölk och muskot) men samtidigt finns risken 1/4 att det blir helt fel (dvs vatten och kanel) :nailbiting:

Edit: Såg nu att risken inte finns övht, puh! :D
 
Alltså, nu måste jag koka makaroner någon dag. Har inte ätit makaroner, stuvade eller ostuvade, sedan jag bodde ihop med parter och unge för ungefär tjugo år sedan!

jag undrar om det ens finns vanliga makaroner att köpa här?! 😱
 
Alltså, nu måste jag koka makaroner någon dag. Har inte ätit makaroner, stuvade eller ostuvade, sedan jag bodde ihop med parter och unge för ungefär tjugo år sedan!

jag undrar om det ens finns vanliga makaroner att köpa här?! 😱
Nu har jag inte full koll på vart "här" är, men det går fint med annan pasta också! Fast då brukar jag förkoka den som vanligt i vatten och göra en mjölk+mjölsås på sidan och sen koka klart pastan sista minuten i det.
 
Nu har jag inte full koll på vart "här" är, men det går fint med annan pasta också! Fast då brukar jag förkoka den som vanligt i vatten och göra en mjölk+mjölsås på sidan och sen koka klart pastan sista minuten i det.
Uk, Skottland. Jag äter inte pasta generellt och har verkligen inte koll på pastahyllan... och det bli ju inte samma sak ju! Min bardoms makaroner!
Men det kanske finns. Jag får ta en titt. ;)
Det är så jag stuvat makaroner i dåtid också, jag orkade aldrig hålla koll på att mjölken inte skulle brännas.
 
Tips till alla mjölkstuvare! Om man gör som jag och föredrar att koka makaronerna i mjölken (och inte göra varianten där man häller på stuvning efteråt) så är risken att man bränner mjölken minimal om man har några mm vatten i botten tillsammans med makaronerna först, låter koka upp och sen tillsätter mjölk efterhand. Har aldrig lyckats bränna om jag gjort på detta sätt, trots bristande kulinarisk färdighet!
 
Alltså, nu måste jag koka makaroner någon dag. Har inte ätit makaroner, stuvade eller ostuvade, sedan jag bodde ihop med parter och unge för ungefär tjugo år sedan!

jag undrar om det ens finns vanliga makaroner att köpa här?! 😱
Jag har aldrig sett det vi kallar makaroner i sverige i något annat land. När jag bodde i Tyskland hade jag alltid med mig ett paket snabbmakaroner i resväskan när jag varit hemma i Sverige 😛

Blev jävligt sugen på stuvade makaroner nu alltså 🤤 (Jag kör snabbvarianten där makaronerna kokas för sig och stuvningen gör för sig för att sedan blandas ihop, tycker det blir godare och mer ”såsigt” då).
 
Jag har aldrig sett det vi kallar makaroner i sverige i något annat land. När jag bodde i Tyskland hade jag alltid med mig ett paket snabbmakaroner i resväskan när jag varit hemma i Sverige 😛

Blev jävligt sugen på stuvade makaroner nu alltså 🤤 (Jag kör snabbvarianten där makaronerna kokas för sig och stuvningen gör för sig för att sedan blandas ihop, tycker det blir godare och mer ”såsigt” då).
Om det inte finns får jag väl lägga till det på listan till nästa Sverigepaket. :D Det brukar alltid bli Någon obskyr produkt som jag 'läst om på Buke'. Mor och far har redan köpt in de där ostbågarna med jalapeño.

Enda vettiga sättet, helt klart!
 
Bukeoraklet,
håller medlemmen "Murphy" på att gifta sig med en person som till synes är helt ifrån Vettet, eller en helt vanlig (men tämligen sällsam) tjänsteman från södra norrlands kustland?

Bakgrund: middagsbestyr efter skidskytteguld
Rimligen pasta, som med fördel kan stuvas. Murphy: "Åh, ljuva tider! Mjölkstuvat med kanelstång med i koket, det var sannerligen inte igår *." Murphys significant other: "Nej och icke. Stuvningen görs på vatten** och lite mjöl och riven muskot, som sedan hälls över makaronerna."

Så kära Bukefalos - inte fan kan en väl göra på dette viset?
Stuvade makaroner är underförstått MJÖLKstuvade, varvid pastan har fått koka upp hela sin tid i sagda mjölk. Murphyfamiljen har dessutom i tre generationen låtit en kanelstång eller fem koka med i härligheten (muskotnöt hör till potatismos).

Finns det fler (till synes vettlösa) som gör såhär?
Är det läge att slå upp förlovningen? Eller för kompanismisk?

HJÄLP!


* Hel sant. Igår förtärdes ölåpilsner som kvällsmål.
** Nu skall enligt uppgift vattnet bytas ut mot mandelmjölk. Dock fortfarande pastakok i vatten.

Jag äter inte stuvade makaroner... men om jag nu gör det är det MJÖLK och MUSKOT som gäller, inget annat!
 
Om det inte finns får jag väl lägga till det på listan till nästa Sverigepaket. :D Det brukar alltid bli Någon obskyr produkt som jag 'läst om på Buke'. Mor och far har redan köpt in de där ostbågarna med jalapeño.

Enda vettiga sättet, helt klart!
Ica basics snabbmakaroner är riktigt bra tycker jag, perfekt storlek 😂 Billigt som bara den!
Jag tror jag förätit mig på dom där ostbågarna...🙈
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp