Styngflugan

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tiggertjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 618
T

Tiggertjejen

Tänkte avmaska mot den nu, men måste alla hästar avmaskas samtidigt?

Vi har de på lösdrift, 14 tunnland hage så den mockas ju inte direkt;) en av hästarna ska åka i nästa vecka, de andra har lite svårt att parera dagarna, eftersom det bara är jag som är där varje dag så blir det ju lite svårt att finna en dag då alla kan. (Vi har tillsyn på de andra hästarna)

Det är bara mitt fullblod som har haft synliga ägg på sig men alla ska maskas.

Sv: Styngflugan

För styngflugans larvers skull kan ni avmaska på olika dar. Men ni kommer även åt blodmasken, det kan ju vara lite onödigt att dela på den avmaskningen. Men blir det inom några dar att alla blir avmaskade är det ju lugnt.

Sv: Styngflugan

Visserligen kommer vi ju åt eventuell blodmask också men det är ju inte den vi är ute efter nu, tog ju träckprov på mina i våras, då hade fullblodet 250 epg och 2åringen 0. Så fullblodet har maskats efter intervallerna på fyrantel och 2åringen har inte maskats alls.
Fyrantell tar ju inte styngflugan.

Nu till våren ska nytt träckprov göras samt blodprov för bandmask.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
292
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 157
Senast: Mint
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
433
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
600
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka