Styngflugor, träckprov?

pinky

Trådstartare
Syns styngflugan på ett träckprov som tas nu på våren? Eller hur funkar det, har man bara de synliga äggen utanpå hästen att gå efter?

Anledningen till att jag frågar är att vi alltid avmaskar mot styngflugan på hösten, varesig någon sett några ägg eller inte... :confused:

Vi ska ta träckprover nu, till våravmaskningen.

Sv: Styngflugor, träckprov?

Styngflugans larver kommer ju ut nu och kläcks till nya styngflugor, så det ser du nog inte på träckprovet. Ingen mening att avmaska mot styngflugan om man inte sett ägg på hästarna.

Sv: Styngflugor, träckprov?

Tack för svar! :)

Det där med styngflugan har jag ifrågasatt, men de som är "gamla i stallet" hävdar att det finns styngfluga i området, så då maskar vi mot det, punkt slut! Jag har frågat om någon sett några ägg, men det har ingen gjort, det är bara för säkerhets skull... :smirk:

Så styngflugans ägg skulle eventuellt synas på ett prov taget senare i år, eller?

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid... 2
Svar
21
· Visningar
2 760
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 672
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 388
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
815
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka