Bukefalos 28 år!

Suck..är det EU som varit framme igen?

G

GaurdianAngel

Träffade på en liten valp som en "bekant" har köpt. Den var 10 v. och jättesprallig på livet.

Jag som hade min ena mkt snälla hund med som är juste mot valpar frågade om det gick bra att de hälsa, fick ett nej på frågan. Helt ok, tänkte jag. Men när ägaren fortsatte med att den inte är vaccinerad så berättade jag vad jag ansåg om att låta valpar hälsa innan 12 v. sprutan.

Risken att drabbas är så ofantligt liten, att jag tycker det är bättre att socialicera valpen och låta den umgås med andra raser/hundar.

Då berättar hon att enligt (troligen) nya EU regler så ska valparna bara ha en vaccinspruta vid 12 v ålder och inte en vid lev. OCH 12 v. Så hon vågade helt enkelt inte låta dem hälsa pga detta.

:confused: Vad och vilka har nu kommit på detta?? Något som hört något "nytt"?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Suck..är det EU som varit framme igen?

gah? nänänä dom ska ju ha vid 8 v och vid 12 v. Är det en valp från SKK-uppfödare?
 
Sv: Suck..är det EU som varit framme igen?

Tydligen ändrat. :confused:

Frågade inte varifrån hon köpt valpen, men jag tror att det är hos en SKK-ansluten uppfödare. Det har hon i alla fall pratat om innan hon hade bestämt sig för vilken valp hon skulle ha.
 
Sv: Suck..är det EU som varit framme igen?

Den enda vaccintion EU är intresserad av är Rabies. Det var ju därför Sverige inte fick ha kvar kravet på vaccinationer mot valpsjuka och leptospiros vid införsel från utlandet. Rekommendationen i Sverige är en parvospruta vid 7-8 veckor och en trippel vid 12 veckor.
 
Sv: Suck..är det EU som varit framme igen?

Nej det där tror jag absolut inte på.

Min valp fick spruta vid 8 v och 12 v och han är 14 veckor snart så han är en färsking
 
Sv: Suck..är det EU som varit framme igen?

Spelar ingen roll att risken är liten. Jag rekommenderar inte att låta valpar hälsa på okända hundar innan denne är fullvaccinerad. Så viktigt är det inte att låta valpen hoppa runt med andras hundar att jag tar risken att få en smittad valp. Det kan gott vänta fyra veckor.

I övrigt ser jag inte heller någon mening med att låta en valp hälsa på kreti och pleti.
 
Sv: Suck..är det EU som varit framme igen?

min valp var vacc när jag hämtade den vid 8 v ålder. fick sen nästa vid 12 veckors ålder.

veterinären påpekade ingenting alls.
 
Sv: Suck..är det EU som varit framme igen?

Min valp är 16 veckor nu och han har fått vi båda tillfällena
 
Sv: Suck..är det EU som varit framme igen?

Olika uppfödare har olika uppfattning om vaccineringen. Från SKK's håll rekomenderar de vaccination vid 8 veckor, men kräver det inte. Vissa uppfödare tycker att vi vaccinerar för mycket och håller sig därför till ett minimum. Mycket möjligt är att det är en ekonmisk fråga också... :devil: Jag har köpt en hund som var både ovaccinerad och inte avmaskad vid 10 veckor, men aldrig mer. Det är också den enda uppfödare som jag har haft problem med senare. I hennes fall misstänker jag starkt ekonomiska motiv, trots att hon hävdade för valpen fysiska orsaker.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Suck..är det EU som varit framme igen?

Det finns väl vissa som menar att vaccinet Nobivac (levande) är för riskfyllt pga alla biverkningar, att de väntar med vaccination till 12 veckors ålder.
Förr fanns möjligheten att välja mellan levande och avdödat vaccin, men tydligen finns bara levande att tillgå nu.
 
Sv: Suck..är det EU som varit framme igen?

Ja, då har vi olika åsikter då.

Att valpen ska hälsa på kreti och pleti har jag inte skrivit. Men att välja ut ett fåtal hundar som är ok att hälsa på är bara sunt.


Men men....hur folk vill att sina valpar ska hälsa eller inte bryr jag mig inte om. Jag ville ha hjälp med fakta om hur vida det var en ny regel på G eller inte. Och med tanke på att det finns en del uppfödare som rör sig här inne så kanske de visste något. Men jag ska försöka kolla upp det idag.
 
Sv: Suck..är det EU som varit framme igen?

Det kan vara möjligt att det är det som ligger bakom.

Tyvärr är jag inte jättebekant med denna valpägare så det är inte så kul att börja gräva i just varför hennes uppfödare väljer att vaccinera som hon gör. Om det har med ekonomi och göra eller bara omtanke om valparna.
 
Sv: Suck..är det EU som varit framme igen?

Tydligen är det endel som väljer att vaccinera senare, som sagt. Många(?) valpar har blivit dåliga (matvägran, slöhet, kräkningar osv) och tom fått läggas på dropp av Nobivac, och vad jag förstår har någon även dött. :crazy:
Sedan kan man ju diskutera vad som händer om alla slutar vaccinera. :cry: :crazy: *ryser*
 
Sv: Suck..är det EU som varit framme igen?

beda skrev:
Det finns väl vissa som menar att vaccinet Nobivac (levande) är för riskfyllt pga alla biverkningar, att de väntar med vaccination till 12 veckors ålder.
Förr fanns möjligheten att välja mellan levande och avdödat vaccin, men tydligen finns bara levande att tillgå nu.

Precis vad jag också hört av flera.

Jag har en valp som nu är 13 veckor. Och hon hade fått parvo när jag köpte henne och fick nu vid tolv veckor parvo, valp och kennelhostavaccin.
Jag tror inte det har med pengar att göra att vissa inte tar valpvaccinet. För det kostar så lite extra så det har nog ringa betydelse.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 705
Senast: Takire
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 332
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 970
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp