Suck, fy och blä

linzan

Trådstartare
mitt kattägande har inte alls blivit speciellt bra tyvärr.
Vet faktiskt inte alls hur fasen jag ska lösa detta, den ena katten blir bara värre och värre. Jag tror han vantrivs något fruktansvärt.
I början gick de på lådan och pep bara ibland men nu är den ena totalt hysterisk.
Han vrålar (jamar är inte rätt ord för han skriker som attan) heeeela nätterna och har dessutom börjat bajsa utanför lådan (jag tror att det är han och inte den andra men ska försöka hålla koll på det så jag vet säkert) Lådan är självklart ren, tvättad med mild såpa och jag har försökt med olika strö.
Nu har jag satt dit två lådor men icke.....han kissar dock i lådan.

Hur hade ni löst det? Det är ju verkligen jättepåfrestande när man bor i lägenhet och det både luktar och katten skriker. Grannarna störs om nätterna och jag är så stressad över detta så jag vet inte vad jag gör snart.
Jag tror personligen att han behöver ett hem där det är folk hemma hela dagarna och kanske möjlighet till inhägnad utevistelse.
Frågan är bara om föreningen jag köpte dom av anser detsamma....

Tkr så synd om honom och tror som sagt att han gör det för att han inte trivs här. På förra stället gick han på lådan men där hade han fler kattvänner med.
 
Sv: Suck, fy och blä

Ja precis, är kissen kastrerad? Annars kan det vara idé att göra det, helst igår;)
 
Sv: Suck, fy och blä

ja självklart är de kastrerade. Fick precis tag i kissarnas kontaktperson som sa att jag kan få byta med henne och få en av honorna istället. Han verkade ju trivas där. Men man känner sig ju helt fruktansvärd. Lipat som en tok.
Men tror tyvärr aldrig det blir en innekatt av den stackarn
 
Sv: Suck, fy och blä

Ush kan ju inte göra mig av med honom innan jag verkligen har kämpat järnet. har ni några tips på hur jag ska lösa detta? Speciellt bajsandet jämte lådan
 
Sv: Suck, fy och blä

Har du testat Feliway? Det ska ha en lugnande effekt på oroliga katter. Blir han lugnare kanske det även påverkar hans problem med lådan. Kan vara värt ett försök om inte annat.
 
Sv: Suck, fy och blä

jo jag har funderat på det. Jädrans mkt pengar bara, hästen behöver gå till kiropraktorn och tandläkaren denna månaden med. Men visst, är det många som har positiva erfarenheter av det så får jag väl skrapa ihop de pengarna :) Ska kolla den sidan Bengeten länkande till med, tack tack.
 
Sv: Suck, fy och blä

Jag tycker faktiskt inte att du behöwer kämpa för att få det att fungera. Om katten will wara ute så kan du ju helt enkelt inte erbjuda det. Istället har du ordnat så att katten får flytta tillbaka till ett hem där han triwdes. Det är wäl storartat nog? Du ska inte skämmas för att det inte funkar, war istället glad öwer att du har en lösning på problemet och byt katt!

Feliway kan fungera, men är katten wan wid att få gå ut tror jag inte att feromonerna är så "starka" att de ersätter det behowet.
 
Sv: Suck, fy och blä

Vår förra katt var precis sådär. Fast han kissade utanför istället för bajsade. :/
Han var kastrerad och vi bara förstod inte beteendet alls. Vår gamla katt blev så trött på honom att vi till sist var tvungna att omplacera honom.
Han kom till en jättebra tjej som hade flera katter redan. Han trivdes bra där och var lycklig och glad, men sen en dag fick jag ett mail från henne att hon riskerade att bli vräkt för att han jamade så mycket. :crazy:

Sen har jag inte lyckats få tag i henne, så jag undrar vad som hände.
Om du har chansen att få ge honom hemmet där han tidigare trivdes så tror jag faktiskt att du gör honom en tjänst.
Och dig själv. Det är ingen höjdare att bli vräkt pga en katt...
 
Sv: Suck, fy och blä

Nu kommer vi till ytterliggare ett problem, jag trodde ju det var han som gick utanför lådan men ICKE. Det är den andra stackaren. Nu har jag dessutom fått grannar i lägenheten jämte som var tom innan och det är förbannat lyhört här, suck. Vet inte vilket som är värst, att den skriker eller att den andra bajsar utanför!?!
Det känns bara jobbigt att komma hem just nu, bara väntar på att det ska ligga en lapp från den nya grannen. Och det luktar ju fasen inte fräscht alls när de inte går i lådan.
Gnäll, gnäll.....:S
 
Sv: Suck, fy och blä

Ska det inte mycket till innan grannarna klagar på kattgnäll? Jag har haft både fertil löphona hemma och fertil hankatt som ropat duktigt efter partners men än har ingen granne någonsin klagat på katterna.
 
Sv: Suck, fy och blä

Det beror nog på hur gnälliga grannar man har ;)
 
Sv: Suck, fy och blä

Det är jättelyhört här men just nu är det enbart prio ett att få katt nr två att gå på lådan.
Har varit och köpt everclean nu som ska testas och sen kattmyntaspray o speja lite på lådan.
Mina ideér börjar ta slut, suck. Numera är de faktiskt mkt lugnare och börjar bli nyfikna på vad jag är för en, de sitter gärna jämte mig även om de inte vågar sig fram helt. Jag vill ju verkligen behålla dom så tips är himla välkommet. Har 3 lådor i nuläget
 
Sv: Suck, fy och blä

Jag kan starkt rekomendera EverClean Multiple Cat, fungerar kanon till mina katter, min ena hane är ngt otroligt kinkig med kattsanden och hur det luktar i lådan, och denna sand är den enda han riktigt godkänt! :idea:

Umgås mkt med dom om du kan, och få dom att känna sig trygga.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 097
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej! Min katt Freja utreds just nu för allergi. Har en bra dialog med vet. Hon har lämnat två blodprover, ett för foder och ett för...
Svar
10
· Visningar
1 110
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Jag har två katter som kan gå in och ut som dom vill till en stor inhägnad del av tomten. Inne har dom två kattlådor som inte används...
Svar
13
· Visningar
4 513
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp