M

muppan

Hej alla!

Skulle fråga er vad för slags sulor ni har på era hästar på vintern? :confused: Täckande eller en "ihålig slang" som ligger runt skon på insidan? Har själv fått delade uppfattningar om detta och när det nu gäller den egna hästen vill man ju ha det bästa. Vad anser ni som prövat båda metoderna eller i alla fall fått någon uppfattning om dem?

Tacksam för alla svar!

//Elin
 
min hovslagare vill helst inte sko med sulor alls! han tycker att det förstör hoven.. men man vill ju inte ha brutna hästben heller :crazy:
om han överhuvudtaget sätter in nåt så är det "slangen" inte den som täcker hela hoven då kommer ju skit iunder och så kan man få strålröta och annat ruskigt... jag håller mig utan så länge som möjligt...
 
De med luftkanal är bäst, iom att hoven inte är helt täckt. Dessutom tror jag att snön lossnar bättre med dem, men om jag ska vara ärlig så har jag inte provat hel sula så...
Men som sagt, det är ju sämre att täcka hela sulan.
 
Jag skor oxå med "slangen" till min hovslagares stora förtret. Han vill helst inte sko med sulor i "onödan" han heller. Men jag vill inte att pållen ska halka omkring med stora snöstyltor.
 
Har snösulor.. Alltså den som inte täcker hela hoven.. Funkar suveränt, men det ska inte vara filt på undersidan....
 
Använder snowgripsulor (de med "slangen") varje år, de funkar kanon. Inga isstyltor och ändå kan man komma åt och göra rent och strålen och sulan kan andas och uppfylla sin viktiga funktion som blodpump.

/TIGERHEART
 
Har tidigare år skot med slang-suller men i år har min häst haft hovböld så då har jag heltäkande och de är precis lika bra tycker jag. :)
 
Jag har slangvarianten, och tycker det funkar super !
Jag har använt den här varianten av sulor i flera år, och mina hästar har aldrig haft problem, däremot vet jag att en del hästar kan bli lite ömma av dem.
Men hellre det än de skador de kan få av dessa eländiga snöstyltor......

bibban
 
min kuse har haft heltäckande fram tills i förrgår, ett helvete! snön föll inte av, det va den förra hovslagare som rekommenderade det och satte på såna. nu har han "slang" runt om och det funkar bra :)
 
Okej. Tack för era tips! :bump: Har själv bara använt den hela varianten förut på mina medryttarhästar och de har funkat kanon! Inga styltor alls! det har visserligen kommit en ny sådan hel sula med ena sidan räfflad och vänder då hovslagaren den sulan fel blir det bara värre. Men det lutar åt "slangvarianten" då.

//Elin
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 079
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 216
Senast: skogaliten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 693
Senast: Gunnar
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp