Summering 2010

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Texaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 069

Texaz

Trådstartare
Dags att summera året som gått!

Gick det som ni förväntat er, har ni uppnått era mål? Om inte, vad gick snett?

Börjar själv!
Det har gått prima, Mirakel och jag har startat fler klasser utan att nolla oss, vilket var målet, däremot ser jag stora brister i hans uppförande (läs min uppfostran av honom:o). Det får vi jobba vidare med under vintern.

"Sonja" kan ledas och lyfta fötter, gå in i transport och vara ensam.

Kvartett har precis börjat jobbas så där finns inga mål för detta år.....

Sv: Summering 2010

Hmm, nä det gick väl inte alls som man hade tänkt sig..

Skador avlöste varandra och det blev endast 1 tävling i våras.
Men vi tar nya tag under vintern och satsar på att tävla med kossor nästa år!:D

Ja ni har verkligen haft osis i år!:(

Hoppas att det blir ett bra 2011! Kossor är bara så kul, synd att det alltid är så långt bort om man ska träna, svårt att få till någon kontinuitet i det hela då.:crazy:

Ja vi har ju turen att ha kossor i byn vi får träna på. Och att vi sen är många här som håller på gör det hela lite enklare.

Ojdå, summera redan, är ju 1 1/2 månad kvar på året :D

Men ok... Mitt hästliv har i år varit en enda stor berg- och dalbana. Dalarna har verkligen varit djupa, fick avliva mitt älskade sto i våras efter en olycka. Kändes riktigt tungt att avliva sin bästa vän, men hoppas att hon galopperar omkring bekymmerslöst i trappalanda.

Nyligen råkade en av mina andra hästar ut för en senskada och fick tillbringa en vecka på klinik, och då svävade jag verkligen mellan hopp och förtvivlan. Dock ser prognosen god ut, och jag hoppas att jag haft min beskärda del av otur :crazy:

Men som tur är har topparna varit ganska höga:). Har gjort tävlingsdebut i år, och det har gått riktigt bra både individuellt och i klubbens allsvenska lag. Framförallt är det alla roliga stunder med lagkamraterna som jag kommer minnas! (jäklar va kul vi hade!). Tävlade i Western Horsemanship, Western Riding och Pleasure på D och C-nivå under våren, och debuterade även i Trail och Reining på C-nivå nu på höstkanten. Förutom alla fina placeringar med laget (1:a, 3:a, 1:a) är det min allra första tävling i våras (toknervös:crazy:), samt säsongsavslutningen med att kamma hem klubbmästartiteln efter segrar i Western Horsemanship, Western Riding och Reining (!) som jag kommer att minnas mest :D

Sedan vet de som känner mig vad som är det allra bästa som hänt mig i hästväg detta året :angel: :p

Mitt år har varit det bästa på länge!

Jag satt upp för första gången på min unghäst, vi hade vandrat en lång väg innan dess. Men känslan där uppe på hennes rygg var bara :love:

Jag debuterade med 3-åringen i Trail in hand på E-nivå och vi kom på 3 plats! (slagen utav W_W;)) Min första tävling sen jag var 9år gammal och tävlade blåbärshoppning.

Mina underbara föräldrar stöttade mig på ett väldigt oväntat sätt! Mamma slutade rida för 10år sen och har knappt satt sin fot i stallet sen dess. Men de gick och köpte en häst osedd bara för att jag skulle få ridsällskap och en häst att tävla! Så i slutet av augusti fick jag se henne för första gången och blev kär direkt:love:

Debuterade på tävlingsbanan med Skunky med målet att bara rida för att se hur hon är, gick över förväntan och vi placerade oss trea i Trail D.. (Sen diskade vi oss i WR D:angel:)

Och till sist så får jag snart hem min vackra gråvita som har varit på inridning hos Tommy, kan knappt bärga mig:D

Mitt hästår 2010 tog en ganska drastisk och oplanerad vändning!!

På en kosseträning i våras trillade poletten aldrig ner hos hästen men insikten trillade ner hos mig och helt plötsligt var hästen till försäljning.
Vi tävlade dock en del under sommaren med helt okej resultat på tävlingsbanorna och hamnade på High Chaparall och red hem en tredje plats i westernallsvenskan.

Sen var gamla hästen plötsligt såld och istället står det nu en underbar ung buckskin i stallet.

Jag har varit på min första quartertävling och fick med mig två rosetter hem på två starter.
Jag hade räknat med skritt och trav innan nyår men vi har redan tagit alla gångarter, förflyttningar... Han har även, med toppenreaktioner, introducerats för kossor, på samma plats som beslutet om försäljning och hästbyte kom i våras så cirkeln känns sluten och jag är helnöjd med mitt hästår!

Det har varit ganska hemskt.
Det började med att inackorderingshästen dog i kolik/tarmvred 14 december 2009.
Sen tog jag hand om en kompis häst när hon var utomlands i 2 månader och det första hon gör när matte åkt iväg var att spjälka sig i hagen. (Har återhämtat sig och börjats sätta igång, phu.) Det var tungt.
Sen skadade sig mitt halvblod svårt i somras och jag var tvungen att ta bort honom.
Men det finns också ljuspunkter, min kompis hittade en underbar liten
4-vägskorsning som är jättetrevlig och helt fantastisk att rida. Passar henne som handsken. Och jag har min lilla knabstruper som gör framsteg varje dag.
Tävla har det inte inte blivit något av med, får se om modet för matte kommer nu när lillkillen börjar arta sig.

Vi har haft en väldigt bra år.
Har varit mycket clinics och träningar, har utvecklats mycket både jag och hästen.

Eftersom vi bor i norr är det ju lite dåligt med tävlingar... blev bara en tävling i år men blev många vinster den helgen så vi är supernöjda :)

Nu tar vi det lite lugnare med träningen under vintern och ser framemot våren med nya kurser och mer tävlingar nästa år!

Inte ett dugg av vad jag planerat in har fungerat. Skulle vara klar med inridningen till årsskiftet var tanken så Jack kunde gå på vintervila, men icke. Anledningen till det är en jäkla bärrandsröta som inte vill ge med sig trots dagliga hovbad och flera klinikbesök, det har resulterat i aj aj och belastningar på andra delar i kroppen :(

Tog beslut om att flytta honom till ett inackorderingsstall eftersom jag har så dåliga hagar här hemma på gården och misstänkte att det kan vara det som orsakar att rötan aldrig ger sig och nu äntligen börjar hoven bli bra.

Jag har därför bara kommit till början utav inridningen och räknar att han är klar för sin fortsatta utbildning först till våren

Citerar mitt eget inlägg från tråden "Träning & Tävling 2010"!

Träningsmål:
-Få en "skarpare" och mer lyhörd häst.
-Lära mig kasta lasso, på riktigt!
-Träna massor av Trail och bli bättre på det.

-Skarpare häst har jag deffinitivt fått! Vi har jobbat massor på lyhördheten, hennes lathetsproblem och att reaktionen ska komma NU och inte när hon känner för det.
-Lasso är jag inte mycket bättre på :o Dock har jag fångat en förrymd häst så nåt har väl hänt!
-Lite trail har vi tränat, 2 clinics har det nog blivit. Men i början av året blev jag frälst och viger numer mitt liv åt reining och Working Cowhorse som är min nya gren! Om vi har tränat lite trail har vi tränat MASSOR av kor! Några clinics och under en period var det kossor varje torsdag. Det blev dock ingen tävlingsdebut, pengarna satte stopp, men det kommer till våren! Får se om vi kanske kan starta en herdwork också, det beror på hur utbildningen fortskrider. Just nu är det Limited som gäller!

Tävlingsmål:
-Topp-tre-placering i SM (Man måste sikta högt :D)

Alltså, när jag skrev detta trodde jag att det skulle vara ett WRAS-SM, som det var 09, och då hade det KANSKE varit en möjlighet. Som det såg ut nu med gemensamt SM så skulle jag inte haft en suck till chans :angel: Hästen fick stanna hemma och jag åkte dit som glad publik och hejade på min tränare och andra bekanta.

Tävlat har vi annars gjort, på alla tävlingar vi kommit åt. Var på Rein in Sweden, min första "stortävling" med bara reining. 2 av 4 ritter gick bra och vi hade med oss en tredje, en femte och en sjätteplacering hem om jag inte minns fel. Vi var och vann SPB-trailen på Greva vilket var superkul och oväntat, och så blev vi klubbmästare i WH, WR och Trail :)

Det här var första året jag tävlat Liona själv, innan har jag delat med syster yster och jag har njutit av varenda sekund! :bump:
Aldrig mer dela häst med nån!!!

Vi har även planer på att starta i Dressyr i sommar!

:rofl::rofl::rofl:

Hm...funderade ett bra tag på om jag ville summera det här året överhuvudtaget :o . Det har hänt så otroligt mycket så jag har inte hunnit landa i allt och hästarna har fått stå tillbaka lite. Känns ju sådär kul...not:crazy:

Lilly har iallafall fått lite motion. Hon är så samarbetsvillig att det bara flutit på och vi har tagit alla chanser vi kunnat för att hinna med lite träning.

Rocket är inte inriden...näpp...skulle ha gjorts men har inte blivit av. Jisses, han blir ju 4 år nu:eek:. Nåväl, nu ska det tas tag i det under vintern så förhoppningsvis är han åtminstone skrittad och travad innan årets slut, eller nåt...

Detta har berott på att jag jobbat extremt mycket, var timvikarie till och med mitten på Juni. Från mitten på Juni fick jag nytt jobb, ett mycket krävande sådant och hästarna fick gå på bete. Tog hem hästarna i Augusti, dock fortfarande med på tok för ont om tid för dom. Från September har jag gått utbildning och därmed har själva arbetsdagarna varit mer humana men det har krävts att jag studerat mycket på fritiden, orken har trytit och jag fixade mest att hålla igång LIlly...o.s.v.

Nu känner jag att jag har landat! Därmed får hästarna mer tid och jag ser fram emot nästa år. Då ska vi på clinics och förhoppningsvis någon tävling också. Lägger ribban lågt och håller mig till lokala sådana:cool:

Har varit mycket jobb så hästarna har fått ha ganska mycket ledigt.

Har iallafall hunnit med att testa på att longera o tömköra min 2,5 åring.
Hon hann även med en elak sårskada i somras.

Sen har jag köra ner min arab till mina föräldrar där han ska vara pensionärskompis till mamma och ta mysiga turer i skogen.

När han var avlastad så var det bara att lasta på min nya pålle, lille Jack.

Jack är 1,5 år och en supersöt (enligt mig iallafall) appendix quarter.

Så det är mitt år, lite upp och lite ner...

Ja, 2010 började ju med att min quarter som hade en senskada vilade. Efter 10 månader utan att få rida så böjade jag rida honom i somras igen. Nu under hösten så har han sålts, det var tanken redan innan senskadan kom. Känns väldigt bra att ha hittat bra köpare som gillar honom =)

Min lille quarterkorsning Legend är jag nu ensam ägare på! :D Jag och mamma ägde honom ihop innan. Han är en jättetrevlig häst som nog kommer att passa mig perfekt! Han är 2,5 år och idag har jag hängt på honom för första gången.

Nu hoopas jag på ett helt skadefritt 2011!!!! är så trött på att inte ha fått rida så mycket som jag velat. Framförallt så har jag ju börjat med western rätt nyss och är sååååå sugen på att lära mig massa saker och det har ju skadorna på silver satt stopp för lite, men nu sedan han såldes och inridningen med legend är påbörjad så har jag hur mycket motivation som helst!!!! :D Som sagt, ser verkligen fram emot nästa år!!:D

Har övervägt om jag vill skriva här eller inte, men tja.. varför inte! Året har inte direkt gått som planerat..

Började jättebra, jag började äntligen få kläm på min knasiga appy'n. Äntligen hittade jag hur man skulle få honom att vilja göra saker, istället för att bara säga "nej" till allt, och då efter det gick allting superfort fram. Från februari till juni tog vi oss från att vara en helt icke-fungerande ekipage till att jag kunde göra det mesta jag ville med honom. Det var en enorm succee nar jag tog ut honom på en två timmars ensam uteritt. Vilken känsla! Och med det nådde vi målet för året, redan i juni!

Sen i samma månad fick han en lindrig senskada. Med boxvilan har jag haft tid att fundera över vad det är jag vill, och fått chansen att rida andras hästar en hel del. Jag har tittat på medans två (ganska oerfaren) kompisar köpte två mustangar, 2 och 4 år gamla, och inom en vecka hade gjort mer än jag hade gjort med min häst i ett år och ett halft! Så en mörk trist natt i oktober medans dom två var ute på barbaka ritt på sina nya unghästar, helt bekymmerfritt, och jag kämpade för att få min häst att gå på upbindningsplatsen som han har gått på varje dag i ett år och ett halft. Som han vägrade gå på för att betongen var blöt och det fanns mörka sprickor i.. så klart läskigt, fast den är oftast blöt (spolar av där ocksa) och alltid har sprickor.. Då var jag plötsligt klar.. och hästen var till salu.

Så nu har jag köpt ny häst, som ska komma om fyra veckor ungefär. Nuvarande hästen ska vila klart och sen sättas igång av en annan tjej som jag ska betala för tjänsten, och sen är han till salu. Och så försöker vi igen med den nya hästen i 2011!

Verkar som om 2010 varit kantat av skador och tidsbrist...:(, men skam den som ger sig!

Snart kör vi väl igång inför 2011?:idea:

Jepp!!!!!!!!!!! Första målet här är att rida in den där grabben som jag har här i hagen. Sen några clinics...har flera bra tränare som kommer hit till Älandsbro och Härnösand med jämna mellanrum. Är inte långt till Vattlång heller ;)

Absolut! Har precis varit och tränat med grållen (gick hur bra som helst!) och är supertaggad inför nästa års tävlingssässong:bump:

Hoppas bara man lyckas hålla motivationen uppe hela vintern, är tufft när man är ensam utan vare sig ridhus eller paddock...

Ja där håller jag med dig helt. Har ändå turen att ha några åkrar som är släta och bra. Kan köra lite finlir på dom då och då ;) ...Vintertid är vägarna lite jobbiga här så man transporterar ogärna. Behöver en fyrhjulsdriven bil ju...:cool:

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 462
Senast: ptr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 421
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 121
Senast: lewellyn
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och... 2 3
Svar
46
· Visningar
8 668
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025