Sunda hundar?

Sv: Sunda hundar?

En sund hund är en hund som:

*har en funktionell exteriör
*har en funktionell päls
*kan röra sig/arbeta obehindrat
*kan andas normalt i alla lägen
*kan paras och valpa naturligt
*inte har problem med generell hälsa, hud och mentalitet

Sedan om denna hund har korta/långa ben, hängande/upprättstående öron, kort eller lång päls etc. är helt oväsentligt.
Håller helt med din lista, men undrar lite över det jag "fetat". Extremer medför ju gärna problem, och därmed är väl även dom väsentliga i ämnet sund hund? Lite motsägelsefullt?

LIA
 
Sv: Sunda hundar?

Lite motsägelsefullt?

LIA

Inte ett dugg. Skriver jag korta ben menas inte extremt korta ben, hängande öron innebär inte extrem tunga, trånga hängöron etc.

Ex.vis är många kortbenta hundraser bland de sundaste, men extremt kortbenta är det inte. Det är ju en viss skillnad där emellan anser jag.
 
Sv: Sunda hundar?

Gnist sammanfattar det hela väldigt bra. Såhär mer exakt tycker jag.

1) Har en funktionell exteriör/kan röra sig/arbeta obehindrat:
Dvs inte klumpig utan ska kunna röra sig i alla miljöer (alltså inte tex pekineser, bassethound). När jag talar om alla miljöer är det inte bara asfalt, grusvägar och korta bitar i skogen utan hunden ska kunna röra sig raskt i timmar offroad. Blir tokig på de som "Min hund är sund och kan gå i skogen, igår var vi ute och gick lääänge i skogen" och när man pratar lite till så är den där långa promenaden en halvtimme eller på preparerade skogsvägar eller i sakta lunk *suck*

2) Har en funktionell päls:
Inte lång päls där det fastnar massa knöklumpar och skit (ex de fluffiga långhåriga sällskapshundarna), inte naken eller så kort päls att den fryser i den för boställets normala temperatur året om eller bränner sig i solen och absolut inte sådan lång klumpig päls att rörelserna förhindras och hunden inte kan ta sig fram i alla miljöer.

3) Kan andas normalt i alla lägen:
Här går många snorkande plattnosar bort

4) Kan paras och valpa naturligt:


5) Inte har problem med generell hälsa, hud och mentalitet
Skinniga raser (shar pei, basset hound mf) går totalt bort exempelvis.

Tycker att exemelvis BC, de flesta spetsarna och polarhundarna, kelpie, schnauzer, borderterrier, papillion bara för att ta några är sunda hundar i Sverige. Min egen ras, chihuahua går bort av flera orsaker tyvärr, ex punkt 2 (fryser ofta när det är riktig vinter och får köldkramp) ,3 (många snorkar kraftigt) + ev 4 (relativt höga tal komplikationer)
 
Senast ändrad:
Sv: Sunda hundar?

Stora utåtstående ögon, plattnos och trånga luftvägar, superkompakt skalle där hjärnan inte får plats (alá chihuahua, mops osv).. Egentligen även huvudformen, som den är idag, på Bullterrier (jämförelsevis med hur de såg ut för 50år sen lr ngt). Kringlad svans verkar ju kunna ge upphov till krökt rygg så det bör kanske klassas som minuspoäng i hälsoskalan.
Allergier räknar inte jag som en sund grej. Dålig mentalitet och för grunda höfter/armbågsleder går fett bort. Benställningen hos utställnings schäfrar ger mig mardrömmar. För korta ben (kan de bära upp hundenskroppsvikt på ett sunt sätt i 10-15-20år?) alá dagens taxar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag tycker det är sorgligt att så många raser har problem fysiskt; inte bara E-schäfer, mops etc. Det är många raser som har ”mindre”...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 601
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Japp, ännu en rasvalstråd -några som orkar engagera sig? :laugh: Just nu har jag en RR tik på 3,5år. Hon aktiveras förutom med den...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 423
Senast: Aningsfull
·
Hundavel & Ras I vår familj här näst? I dagsläget består familjen utav våran snart 6 åriga storpudel hane, 2 vuxna och 1 barn. Tanken är att skaffa...
2
Svar
22
· Visningar
2 692
Övr. Hund Jag har en amstaffhane (registrerad i SKK) som blir 2 år i mars. Jag skaffade honom i samband med att jag flyttade hemifrån, så det är...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
15 888
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 112 Appen
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp