Super halt häst! Vad tror ni?

LuckyMe

Trådstartare
Hjälp!! Vad tror ni det kan vara?

Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit ute o fixat staket så haft koll o hon har inte rört sig alls mer än 10 m skritt en gång. Hon vägra sätta ner trakten vänster bak o gick alltså på tå. Halta massor och efter en kort bit så blir hon extremt halt o vill inte stödja på hoven alls. Fick det på film.

Ringer vet direkt och hon kom ut 30 min senare. Då stod hon på 3 ben, karleden hade svullnat upp, hög puls i kotan och febervarm hov samt 39 graders feber.

Vet klämmer och hon reagerar starkt i hela tån o i höger trakt. Vet tror hovböld pga fång. Jag sa emot och efter disskution kommer hon fram till att det inte är fång iom febern samt endast dålig i en bakhov. Säger sen att hon tror det kan va hovbensfraktur men hästen har stått stilla på gräs.. Till Slut gräver hon efter hovböld och vi hittar ett pyttelitet hål i höger trakt som hon gräver ur men de tar inte slut. Väljer att låta det vara då de inte kom ut nått var o va så litet. Börjar gräva i tån och får fram små blödningar (enligt mig såg det ut som gamla små blödningar som syns i hovarna ibland vid verkning). Lucky har extremt ont där så vi fick sedera o ge smärtstillande. Vet gräver men hittar inget. Väljer att avsluta o lägga omslag med jodopax. 1 h senare är bandaget borta så ja fick göra om allt själv som satt kvar i morse.

I morse hade inga bölder kommit fram men febern fortsatte o hon stod fortfarande på 3 ben. När hoven va lindad kunde hon sätta ner den men när den va naken höll hon upp den. La om igen med jodopax.

Vid 16 kommer hovis ut. Börjar gräva lite i tån men hittar inget. Tar raspen o raspar lite lätt på sulan mellan tån och strålen och precis vid lamellranden börjar det komma ut lite smått med var. Yes tänker vi o försöker öppna mera. Då börjar det blöda massor istället. Hovis vågar inte ta mer och tror det sitter under iaf halva sulan.

Efter att vi pratat en stund o han fått se filmen så tror han det är något riktigt galet i hoven och att något hände på filmen. Han vågar inte ta mera utan vill att vi åker in till klinik o röntgar o öppnar upp där där det är mer sterilt o mer resurser så i morgon blir det ringa kliniken o hoppas på att vi får en tid i morgon.

Just nu har ja bandagerat hoven med bomull och 2 lager tjock benpadd o vetflex o då kan hon åtminstone sätta ner hoven men kan inte lägga vikt på. Hon ligger helst ner. Har fått metacam utskrivet så det har hon fått nu.

Vad tror ni? Några tankar?

 
Jag tror på hovböld. Har varit med om så många konstiga symtom ihop med dom. Bland annat en som var jätte pigg och glad vid utsläpp för att vara blockhalt några timmar senare. Fick öppnas ända in till köttet i hoven innan det spurtade ut svart klet. Tog ett halvår att bli ohalt och fick ha hoven ihop skruvad med special beslag.
En annan blev svullen i benet från kotan och upp, var kall och torr under kotan ner till hoven. Hade hovslagaren där för att verka enlig normal intervall och då sprack det upp en böld i hoven och svullnaden försvann.
En häst fick stå på smärtstillande och med våtvarmt hovbandage i mer än en vecka innan bölden kunde öppnas.
Så när man hittar underliga hältor kan det mycket väl vara hovböld även om det inte verkar så från början.
 
Hade en valack som gjorde precis(!) så där. Dvs han var lite diffust halt, jag misstänkte hovböld men vi kunde inte hitta nåt. Släppte ut honom i hagen (lerig gräshage), han tog ett steg och hoppade sen vidare på tre ben. Där hittade vi en böld som grävt en fistelgång genom sulan. Det krävdes klinikbesök och gips för honom.
 
Hjälp!! Vad tror ni det kan vara?

Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit ute o fixat staket så haft koll o hon har inte rört sig alls mer än 10 m skritt en gång. Hon vägra sätta ner trakten vänster bak o gick alltså på tå. Halta massor och efter en kort bit så blir hon extremt halt o vill inte stödja på hoven alls. Fick det på film.

Ringer vet direkt och hon kom ut 30 min senare. Då stod hon på 3 ben, karleden hade svullnat upp, hög puls i kotan och febervarm hov samt 39 graders feber.

Vet klämmer och hon reagerar starkt i hela tån o i höger trakt. Vet tror hovböld pga fång. Jag sa emot och efter disskution kommer hon fram till att det inte är fång iom febern samt endast dålig i en bakhov. Säger sen att hon tror det kan va hovbensfraktur men hästen har stått stilla på gräs.. Till Slut gräver hon efter hovböld och vi hittar ett pyttelitet hål i höger trakt som hon gräver ur men de tar inte slut. Väljer att låta det vara då de inte kom ut nått var o va så litet. Börjar gräva i tån och får fram små blödningar (enligt mig såg det ut som gamla små blödningar som syns i hovarna ibland vid verkning). Lucky har extremt ont där så vi fick sedera o ge smärtstillande. Vet gräver men hittar inget. Väljer att avsluta o lägga omslag med jodopax. 1 h senare är bandaget borta så ja fick göra om allt själv som satt kvar i morse.

I morse hade inga bölder kommit fram men febern fortsatte o hon stod fortfarande på 3 ben. När hoven va lindad kunde hon sätta ner den men när den va naken höll hon upp den. La om igen med jodopax.

Vid 16 kommer hovis ut. Börjar gräva lite i tån men hittar inget. Tar raspen o raspar lite lätt på sulan mellan tån och strålen och precis vid lamellranden börjar det komma ut lite smått med var. Yes tänker vi o försöker öppna mera. Då börjar det blöda massor istället. Hovis vågar inte ta mer och tror det sitter under iaf halva sulan.

Efter att vi pratat en stund o han fått se filmen så tror han det är något riktigt galet i hoven och att något hände på filmen. Han vågar inte ta mera utan vill att vi åker in till klinik o röntgar o öppnar upp där där det är mer sterilt o mer resurser så i morgon blir det ringa kliniken o hoppas på att vi får en tid i morgon.

Just nu har ja bandagerat hoven med bomull och 2 lager tjock benpadd o vetflex o då kan hon åtminstone sätta ner hoven men kan inte lägga vikt på. Hon ligger helst ner. Har fått metacam utskrivet så det har hon fått nu.

Vad tror ni? Några tankar?


Tror på hovböld eller möjligen fraktur, men mest på böld. Vid fång är det i och för sig väldigt vanligt att de får feber, så jag förstår inte varför just det skulle utesluta fång? Nu tror jag ändå inte att det är det eftersom det sitter endast i en bakhov.
 
En böld brukar ju inte göra så det sprutar blod från sulan... Böld=gammalt, var, klet, svart, gult, grönt men inte färskt blod.

Best case scenario kan det vara en rejäl stengalla, dvs blödning i sulan. Att hon plötsligt blir blockhalt kan då bero på att hon råkade trampa på en liten sten eller satt ner hoven på ett sätt som gjorde mer ont. De kan bli lika halta av det som en böld.

Febern kan bero på smärta. Jag håller tummarna för att det inte är någon fraktur eller annat hemskt!
 
Röntgen visa inga frakturer eller bölder alls. Eller jo två små bölder som vi fick upp i går (den som börja blöda o lilla hålet i trakten). Vet sa att det är svårt att se frakturer i hoven o speciellt när det är en ny fraktur så vi ska röntga igen om en vecka. Hovis tror blödning i sulan. Hon är gipsad nu och ska stå på box tills återbesöket på torsdag nästa vecka. Får gå korta promenader om hon inte haltar o om man kan hålla det torrt annars bara box. Alla hoppas på att det bara är sulan för det är bra om ett par veckor med gips. Nu märker vi även om det är böld också för då borde den kommit fram på en vecka. Nu håller vi tummarna på att det bara är sulan! :)

Direkt efter gipsning gick hon bättre :banana:
 
Vi har också haft två hovbölder i vårt stall, på ett föl och en 5 åring. 5 åringen svullnade upp ända upp till knäet, var blockhalt och det såg riktigt illa ut.

Veterinär hittade inget när hen var ut, utan det var ägaren som upptäckte bölden efteråt. Efter någon dag försvann svullnaden och nu står hon på boxvila ett tag (får komma ut någon timme när ägaren är där), men med tanke på hur illa det såg ut så är det skönt att i det fallet bara var en hovböld.

Håller tummarna att din häst läker snabbt nu och att det bara är sulan!
 
Får hålla tummarna att det bara är bölderna som spökar
De brukar dyka upp fort och plötsligt, har haft en som blev blockhalt medan jag mockade till den graden att veterinären trodde benet var av.
Har även haft en unghäst som var hos två olika veterinärer och vi kämpade i 4månader innan vi tillslut "gav upp" och verkade upp nästan hela hoven då blev han äntligen bra. Vet tror att han hade trampat ner i något och klämt hela hoven.
 
Hjälp!! Vad tror ni det kan vara?

Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit ute o fixat staket så haft koll o hon har inte rört sig alls mer än 10 m skritt en gång. Hon vägra sätta ner trakten vänster bak o gick alltså på tå. Halta massor och efter en kort bit så blir hon extremt halt o vill inte stödja på hoven alls. Fick det på film.

Ringer vet direkt och hon kom ut 30 min senare. Då stod hon på 3 ben, karleden hade svullnat upp, hög puls i kotan och febervarm hov samt 39 graders feber.

Vet klämmer och hon reagerar starkt i hela tån o i höger trakt. Vet tror hovböld pga fång. Jag sa emot och efter disskution kommer hon fram till att det inte är fång iom febern samt endast dålig i en bakhov. Säger sen att hon tror det kan va hovbensfraktur men hästen har stått stilla på gräs.. Till Slut gräver hon efter hovböld och vi hittar ett pyttelitet hål i höger trakt som hon gräver ur men de tar inte slut. Väljer att låta det vara då de inte kom ut nått var o va så litet. Börjar gräva i tån och får fram små blödningar (enligt mig såg det ut som gamla små blödningar som syns i hovarna ibland vid verkning). Lucky har extremt ont där så vi fick sedera o ge smärtstillande. Vet gräver men hittar inget. Väljer att avsluta o lägga omslag med jodopax. 1 h senare är bandaget borta så ja fick göra om allt själv som satt kvar i morse.

I morse hade inga bölder kommit fram men febern fortsatte o hon stod fortfarande på 3 ben. När hoven va lindad kunde hon sätta ner den men när den va naken höll hon upp den. La om igen med jodopax.

Vid 16 kommer hovis ut. Börjar gräva lite i tån men hittar inget. Tar raspen o raspar lite lätt på sulan mellan tån och strålen och precis vid lamellranden börjar det komma ut lite smått med var. Yes tänker vi o försöker öppna mera. Då börjar det blöda massor istället. Hovis vågar inte ta mer och tror det sitter under iaf halva sulan.

Efter att vi pratat en stund o han fått se filmen så tror han det är något riktigt galet i hoven och att något hände på filmen. Han vågar inte ta mera utan vill att vi åker in till klinik o röntgar o öppnar upp där där det är mer sterilt o mer resurser så i morgon blir det ringa kliniken o hoppas på att vi får en tid i morgon.

Just nu har ja bandagerat hoven med bomull och 2 lager tjock benpadd o vetflex o då kan hon åtminstone sätta ner hoven men kan inte lägga vikt på. Hon ligger helst ner. Har fått metacam utskrivet så det har hon fått nu.

Vad tror ni? Några tankar?


Hur gick det?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 713
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 799
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp