Sur vid lek?

S

sassabrassa

Hej!
Vänder mig hit med min fråga i hopp om att någon har en fundering över varför ponnyn reagerade såhär:

Igår hade min kompis sin sköthäst i ridhuset för att han skulle få sträcka på benen lite.Så hon gick lite med honom och han fick rulla sig och så.
Efter en stund släppte hon honom och han strosade runt lite själv.Min kompis ropade på honom och han kom till henne,sen gick hon och han gick efter.När hon sprang sprang han efter henne.Men såg sur ut,sprang med örona bakåt och slog med huvudet.
Varför gjorde han så tror ni?
Om han var sur och inte tyckte det inte var kul skulle han väl inte fortsatt följa efterhenne varje stg hon tog?
Eller såg han bara sur ut och kanske inte ens var det?


Någon som har något vettigt svar på detta,då jag själv är himla nyfiken på varför han betedde sig just såhär :)
 
Om han följde med henne för att han VET att det är vad som väntas, kan han sura över att han inte har kommandot.
Min häst är likadan, ibland vägrar han göra saker, ibland surar han lite MEN gör rätt, och ibland så surar han inte alls. Det händer att han både surar och lyder, vilket är hästens sätt att säga "jag tycker inte riktigt om det här, MEN, jag vågar/kan inte göra annat" (en vältränad häst vet att lyda, men det är INTE samma sak som att den VILL lyda). Sedan så är det olika just VARFÖR hästen inte tycker det är roligt att lyda, den kan ha ont, svårt att förstå vad den ska göra, eller så tycker den helt enkelt inte om när matte bestämmer en massa (kan bero på att matte gör dåliga beslut ibland, att hästen inte ens är van vi att matte tar beslut).

Sedan så kan min häst sura för att han vill göra mera men vågar inte, t.ex. om jag travar honom för hand, i lina, så vill han helst dra iväg i snabbtrav eller galopp, men då hänger ju inte jag med, så han kontrollerar tempot, ruskar lite på huvudet och surar lite ibland.
 
Kom på att "sur" och "sur" är två olika saker. En häst med platta öron och irriterad blick är sur, men en häst med högt huvud, bakåtvända avslappnade öron, snarare är störd av något. Antingen något bakom honom som stör honom/gör ont (kan vara en människa, en dörr han vill ha koll på, en känning i bakdelen). Hur sprang han i förhållande till din kompis? Hästar kan ogilla att hamna mellan människa och vägg, eller om människan springer nära bakdelen.

Har hon aldrig gjort såhär med honom tidigare? Då kan det helt enkelt vara så att han var bekymrad för att han inte riktigt förstod vad hon pysslade med (han kan hänga på utan att förstå).
Det finns hästar som vill så väl att de blir hemskt osäkra och fundersamma när de inte riktigt förstår.
 
Jag tycker det låter precis som när en dominat häst samlar ihop flocken? de "surar" springer med huvet ganska lågt, och ibland nafsar lätt i luften.

Kanske undrade han om leken gick ut på att han skulle jaga/samla henne?
 
Detta gjorde min häst när jag började springa med honom lös. Inte sur, men han kastade med huvudet och sprang inte mer än nödvändigt, samt höll öronen riktade bakåt - lite som vid obehag.

Jag uppfattade det som att han kände sig osäker, men är inte så insatt i NH så jag tvivlar även lite på det själv. Men det är enda förklaringen jag har till min hästs beteende i alla fall.
 
Jag är inte NH kunnig heller, men att sprina iväg före kanske gav hästen mixade signaler? När flocken springer iväg, så är det väl ledaren som springer sist, och jagar eftersläntare?
 
Det skulle kunna vara ett flockbeteende och att han TYCKER att han jagar henne. Min valack beter sig som om han är ledaren bakom våra ryggar, det är ganska komiskt, man går iväg... han hötter med huvudet som om det var HAN som skickade i väg oss. När jag kom på det där ögontjäneriet började jag vända på steken. Dvs lät honom inte ens bakom våra ryggar leka flockledare. Det hade väldigt positiv effekt får jag säga.
Men annars kan det ju vara som ngn skrev att han helt enkelt surar lite. Eller är osäker. Min kan sura om han är osäker, men också för att han inte är pigg på att lyda mig alla gånger.
 

Liknande trådar

Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 126
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 218
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 098
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp