Ponny som blivit grinig/aggressiv - men varför?

Du uttalar dig som vanligt utan att ha en susning om vad du snackar om! Tror du att soc bryr sig det minsta om en random unge blir biten eller sparkad av en ponny? Nej, blir en unge skadad så är det akuten som kontaktas om det är allvarligt, inte soc.

Det är ungens föräldrar som ansvarar för sitt barn, inte Alexandra.

Jag har inte läst igenom allt, men jag jobbar på soc med att ta emot anmälningar gällande barn och ungdomar. Givetvis är det som du skriver!

Det är föräldrars ansvar att se till att barn inte skadad alternativt den som har ansvaret för barnet i stunden. Hästägaren har ingenting med det att göra. Kommer barnet under sjukvård och det visar sig att det skadat sig för att ingen sett efter det ordentligt kan föräldrarna bli anmälda till soc. Hästägaren har ingenting med det att göra.
 
De imaginära misstänker jag :grin:

Jag misstänker att @troxel som vanligt skarvat och förhastat sig. Det står på ett par ställen i tråden att ponnyn innan humörsvängningarna kom varit sådan som barn kunnat pyssla med lös i hagen o dyl. På något vis har troxel fått ihop nåt av det, som inte är fullt begripligt. Men där troxel tycks inbilla sig att jag har barn i min vård som är helt okontrollerbara och som soc skulle ta ifrån mig om de blev skadade av ponnyn? Jag kan lugna troxel med att jag är lyckligt barnlös, men brukar låta barn vara här och pyssla med hästarna. Utvalda barn. Under uppsikt. Efter dialog med föräldrarna. De barnen är utmärkt kontrollerbara och kan både pratas med, förmanas och förklaras för.

Vad gäller barn och säkerhet, så ev barn som förirrar sig in i hagen lider markant större risk att råka illa ut av åringen än av ponnyn. Åringen är en tuff herre och HAN har en del kvar att lära sig vad gäller generell respekt för tvåbeningar. Dessutom är han ung och oförståndig. Så är det någon jag skulle skrika AKTA om till ett barn som tappat bort sina föräldrar och var ute och knallade i hagen så är det han. Inte ponnyn...
 
Jag misstänker att @troxel som vanligt skarvat och förhastat sig. Det står på ett par ställen i tråden att ponnyn innan humörsvängningarna kom varit sådan som barn kunnat pyssla med lös i hagen o dyl. På något vis har troxel fått ihop nåt av det, som inte är fullt begripligt. Men där troxel tycks inbilla sig att jag har barn i min vård som är helt okontrollerbara och som soc skulle ta ifrån mig om de blev skadade av ponnyn? Jag kan lugna troxel med att jag är lyckligt barnlös, men brukar låta barn vara här och pyssla med hästarna. Utvalda barn. Under uppsikt. Efter dialog med föräldrarna. De barnen är utmärkt kontrollerbara och kan både pratas med, förmanas och förklaras för.

Vad gäller barn och säkerhet, så ev barn som förirrar sig in i hagen lider markant större risk att råka illa ut av åringen än av ponnyn. Åringen är en tuff herre och HAN har en del kvar att lära sig vad gäller generell respekt för tvåbeningar. Dessutom är han ung och oförståndig. Så är det någon jag skulle skrika AKTA om till ett barn som tappat bort sina föräldrar och var ute och knallade i hagen så är det han. Inte ponnyn...

Har taget for givit att du var mamma men efter jag läs första inlägg igen då förståt jag att så är det inte.
 
Om jag så vore det, så är det ju fortfarande jag som bestämmer om barn ska hantera hästen eller ej. Dvs det skulle inte vara större risk för egna barn än det är för andras barn.

Men du säjer själv Alex att du kan inte lite på dina hästar med barnen, som är OK, bara folk vet att dina hästar är opålitlig.
Lite svor att hålla ett dialog när man kommer från motsätts hål, alla utan häst guru typar kan rida mina hästar, från 2år småtting till rullstol gamlingar....bara dom inte ramla av själv.
 
Men du säjer själv Alex att du kan inte lite på dina hästar med barnen, som är OK, bara folk vet att dina hästar är opålitlig.
Lite svor att hålla ett dialog när man kommer från motsätts hål, alla utan häst guru typar kan rida mina hästar, från 2år småtting till rullstol gamlingar....bara dom inte ramla av själv.

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg?
Men oavsett om det är egna barn eller andras ungar så är ju risken lika låg/hög? Jag låter inte bygdens ungar hålla på med hästarna utan att jag är med, och detsamma skulle gälla egna barn.

Inga barn ska springa runt i hästhagar utan uppsikt. Oavsett vem som är förälder. Oavsett vilka hästar som går i hagen.

Jag litar utmärkt på båda mina med barn så till vida att de tycker om barn och är snälla mot barn, men jag litar inte på någon häst med barn i hagen. Hästar är glada djur, och flyktdjur. Barn är ömtåliga och kan dessutom inte begäras att se aka tänka i flera steg och förutse saker. Dvs en olycka när en glad häst brallar till, en häst stampar mot en fluga etc händer så lätt. Men barn får gärna både klappa och borsta även åringen - när jag är med.
 
Jag är så glad för din ponnys skull, och dig, men mest hästens. Såklart.
Även om du @Alexandra_W anser att det var senare än du ville höra det, så har du ju varit mycket mer lyhörd än många andra.

Som en parantes, i största allmänhet och inte till dig personligen:

Hästar har ett begränsat antal sätt att tala om för oss att de har ont. Detta är ett faktum.
Precis som med personer har tar de sig olika uttryck. Gnäll, aggression osv.

Antingen har hästen inte ont om den inte uttrycker det på något sätt, eller så uttrycker de det på det sätt som deras person eller skada förutsätter.

Om man anser att ett djur ska vara så väluppfostrad (läs; hunsad) att den inte på något sätt får, eller kan, uttrycka att det är fel på det så ska man nog tänka efter. Det borde ligga på gränsen till djurplågeri.

Ju större hästen kan säga till, desto bättre. Skäms på den som inte i åtminstone i senare skede kan se tillbaka och förstå att det var smärta.
 
Besök hos kiron idag, ville se till att ponnyn har optimala förutsättningar för igångsättningen och inte är skev/låst någonstans.

Var mycket bättre nu än sist, bara liten låsning/snedhet att släppa på. Humöret var solsken hela besöket med :)
 
Idag har ponnyns "egna" barn varit här och pysslat för första gången på länge. Jag vet inte vem som var gladast - han eller tjejen :)

Men han var alldeles salig och somnade nästan - och inte en sur min ens för en sekund :love:

Så barnponnyn är tillbaka :)
 
Fanns ett sto förut som var hur snäll och go som helst, sedan till synes helt oprovocerat anföll hon folk och högg sin ägare riktigt rejält i axeln. Visade sig till slut att hon hade cancer i ryggen
 
Idag har ponnyns "egna" barn varit här och pysslat för första gången på länge. Jag vet inte vem som var gladast - han eller tjejen :)

Men han var alldeles salig och somnade nästan - och inte en sur min ens för en sekund :love:

Så barnponnyn är tillbaka :)
Hur går det med ponnyn nu? Lika glad än?
 
Kom att tänka på den här tråden idag när jag såg gamla "dina minnen" på facebook. Så tänkte slänga in en uppdatering att ponnyn fortfarande är "glad och snäll" i humöret =)

Så härligt att du lyssnade på din häst, bra inlägg och att du kunde visa de som kom med mindre bra inlägg att man alltid ska lyssna på sin häst innan man börjar slänga ur sig eller tro att hästen är ouppfostrad och/eller dum i huvudet.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 726
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp