Ponny som blivit grinig/aggressiv - men varför?

Friskföklarad idag :)

Jag citerar veterinären "Det är en helt annan ponny idag!"

Pigg och spänstig trav utan drivning, båda galopperna utan minsta problem, den lilla yttepyttereaktionen på böjprov borta.

Så nu ska han sättas igång försiktigt och så hoppas vi att det "håller hela vägen" :)
Så glad för din skull.
Tack för att du delat med dig av dina tankar.
 
Hästen har helt magiskt av en kortisonspruta i den ena ledavdelningen i knäleden fått tillbaka sin "respekt för de tvåbenta" :devil:

Så så "rätt" ute var du med ditt trams om bristande respekt osv. Dvs inte alls.

Vill du har en aggressive häst runt barnen när den få ont då är det ditt sak.

Hoppas det gå bra
 
Jag som ska tacka för alla råd, idéer och stöd!

Utan den här tråden och (nästan) alla dess 'deltagare' är risken att jag gjort det som de flesta veterinärer mfl var inne på initialt - gett upp.
Hästar ändrar ju sällan humör till det sämre utan att de har ont tycker jag. Tack för ännu ett exempel och för att du hade ork och tid att reda ut det. Håller tummarna för att ni håller er friska allihopa!
 
Vill du har en aggressive häst runt barnen när den få ont då är det ditt sak.

Hoppas det gå bra

Jag brukar försöka låta bli att mata honom med barn när han har ont...

Och jag ser tusen gånger heller till att inga barn är i närheten om han skulle få ont igen än på något vis kräva missriktad "respekt" i sådana lägen.

Man ska inte glömma att när han blev utåtriktat aggressiv hade han varit surig/tjurig ett bra tag innan. Han hade - fast ingen förstod det då eftersom han bara visade det med surighet - sagt "jag har ont", "jag har ont" tusen gånger om innan han gjorde minsta utåtriktad grej.

Så. Blir han sur igen - då stoppar jag in honom i släpet och åker till veterinären. Sen letar vi rätt på var han har ont. Han kommer givetvis inte behöva bli aggressiv igen för att någon ska fatta att det finns smärta här någonstans, även om han döljer den väl. Det trodde jag till och med du kunde räkna ut.

Som vet sa "blir han sur igen så får du komma tillbaka så får vi leta vidare och leta djupare".
 
Jag brukar försöka låta bli att mata honom med barn när han har ont...

Och jag ser tusen gånger heller till att inga barn är i närheten om han skulle få ont igen än på något vis kräva missriktad "respekt" i sådana lägen.

Man ska inte glömma att när han blev utåtriktat aggressiv hade han varit surig/tjurig ett bra tag innan. Han hade - fast ingen förstod det då eftersom han bara visade det med surighet - sagt "jag har ont", "jag har ont" tusen gånger om innan han gjorde minsta utåtriktad grej.

Så. Blir han sur igen - då stoppar jag in honom i släpet och åker till veterinären. Sen letar vi rätt på var han har ont. Han kommer givetvis inte behöva bli aggressiv igen för att någon ska fatta att det finns smärta här någonstans, även om han döljer den väl. Det trodde jag till och med du kunde räkna ut.

Som vet sa "blir han sur igen så får du komma tillbaka så får vi leta vidare och leta djupare".

Her i gud!!! är det den resonering du lägga fram till socialen eller myndigheterna om barnen eller non annan bli skadad "ooo han har så ont"??? Sånt betyenda är oackeptabalt.
For andras säkerhet du bäst tänka om.
 
Her i gud!!! är det den resonering du lägga fram till socialen eller myndigheterna om barnen eller non annan bli skadad "ooo han har så ont"??? Sånt betyenda är oackeptabalt.
For andras säkerhet du bäst tänka om.

Men fattar du inte?
Om hästen får ont igen som kommer inga barn i närheten av hästen. Alex kan nog läsa sin häst tillrckligt snabbt för att risken är noll och intet att någiot dylikt inträffar.

Och vems barn tänker du ska springa in i tid och otid till någon annans häst utan ägarens närvaro?
 
Her i gud!!! är det den resonering du lägga fram till socialen eller myndigheterna om barnen eller non annan bli skadad "ooo han har så ont"??? Sånt betyenda är oackeptabalt.
For andras säkerhet du bäst tänka om.

Jag kräver aldrig respekt utan att respektera tillbaka. Att ignorera en hästs upprepade och förtvivlade försök att förklara att den har ont, så att hästen behöver "fasa upp" och prata med större och större bokstäver - och sedan när hästen i ren frustration och som sista utväg "skriker" kräva att den ska tiga. Det är inte varken en djursyn eller hästhantering jag använder mig av eller ens respekterar. Man kan knäcka ett djur, javisst. Det är antagligen det största misslyckandet som djurägare, eftersom man då bevisat att man är helt inkapabel att läsa djuret.

Ponnyn hade om han hade velat kunnat göra mos av mig. Han gjorde inte det, däremot reagerade han när han hade så ont att han inte visste var han skulle ta vägen aggressivt. Övrig tid försökte han ställa upp men samtidigt förklara om och om igen att något bekymrade honom. Är det någon som har en respektbrist att åtgärda är det faktiskt jag - som trots att jag hörde inte förstod och lyssnade på allvar förrän han börjat "skrika".

Så som sagt, skulle han någonsin behöva bli utåtriktat aggressiv igen har jag misslyckats å det brutalaste som djurägare. För nu vet jag vad surigheten betyder. Jag kan lyssna till och respektera den redan där.

På samma sätt, om man nu vill jmf med barn, kan lyssna på de första signalerna ett barn som mår dåligt sänder ut, och försöka nå och hjälpa barnet då. Så slipper det signalera med större och större bokstäver.

Du tycks inte förstått att hästen inte har ont idag och inte ska behöva ha så ont igen att han måste "skrika". Således är jag inte orolig att han ska käka upp några barn, eller på andra vis skada dem avsiktligt. (En oavsiktlig skaderisk finns alltid när det handlar om hästar)

SKULLE han av ngn anledning, de kan ju skada sig från sekund till annan, få fruktansvärt ont med tillhörande humörreaktion så kommer inga barn i närheten av honom. Precis som den här gången. Som sagt, jag brukar inte mata honom med barn...
 
Her i gud!!! är det den resonering du lägga fram till socialen eller myndigheterna om barnen eller non annan bli skadad "ooo han har så ont"??? Sånt betyenda är oackeptabalt.
For andras säkerhet du bäst tänka om.

Nu är det ju så att det är barnens FÖRÄLDRAR som har ansvaret för sina barn :grin: INGEN (oavsett barn eller vuxna) har rätt att springa omkring hursomhelst bland andras hästar.
 
Barn är barn och man kan inte har ett agressive djur som man är medvetet om. Om det berör på fel på hästen eller ägern att den har blivit så har ingen betydelset....DU STÅ SOM ANSVARIG!!
Kortizon kommer att gå ur och då har hästen ont igen (om det är det de berör på) och då kan betyendet kommertillbaka. Du kan inte skicka iväg barnen så du for skicka iväg hästen om den är opålitig.
 
Barn är barn och man kan inte har ett agressive djur som man är medvetet om. Om det berör på fel på hästen eller ägern att den har blivit så har ingen betydelset....DU STÅ SOM ANSVARIG!!
Kortizon kommer att gå ur och då har hästen ont igen (om det är det de berör på) och då kan betyendet kommertillbaka. Du kan inte skicka iväg barnen så du for skicka iväg hästen om den är opålitig.

Kortisonet har gått ur. Men innan dess gjorde det sitt jobb och hävde inflammationen i leden.

Eh, jag tror du missat lite högst relevant information. Jag kan skicka iväg varenda unge som går i närheten av honom. Det är nämligen jag som avgör om barn får pyssla med honom eller inte. Så visst kan jag skicka iväg dem - utan problem. Bara säga åt dem. Det har fungerat fint senaste dryga halvåret. De är inte dumma barnen heller, de har fullt ut förstått varför de inte fått komma och pyssla med honom när han varit på dåligt humör och haft ont. Föräldrarna med.

Idag skulle jag utan problem låta barn pyssla med honom dock.
 
Barn är barn och man kan inte har ett agressive djur som man är medvetet om. Om det berör på fel på hästen eller ägern att den har blivit så har ingen betydelset....DU STÅ SOM ANSVARIG!!
Kortizon kommer att gå ur och då har hästen ont igen (om det är det de berör på) och då kan betyendet kommertillbaka. Du kan inte skicka iväg barnen så du for skicka iväg hästen om den är opålitig.
Du uttalar dig som vanligt utan att ha en susning om vad du snackar om! Tror du att soc bryr sig det minsta om en random unge blir biten eller sparkad av en ponny? Nej, blir en unge skadad så är det akuten som kontaktas om det är allvarligt, inte soc.

Det är ungens föräldrar som ansvarar för sitt barn, inte Alexandra.
 
Vill du har en aggressive häst runt barnen när den få ont då är det ditt sak.

Hoppas det gå bra

Her i gud!!! är det den resonering du lägga fram till socialen eller myndigheterna om barnen eller non annan bli skadad "ooo han har så ont"??? Sånt betyenda är oackeptabalt.
For andras säkerhet du bäst tänka om.

Barn är barn och man kan inte har ett agressive djur som man är medvetet om. Om det berör på fel på hästen eller ägern att den har blivit så har ingen betydelset....DU STÅ SOM ANSVARIG!!
Kortizon kommer att gå ur och då har hästen ont igen (om det är det de berör på) och då kan betyendet kommertillbaka. Du kan inte skicka iväg barnen så du for skicka iväg hästen om den är opålitig.

Vilket trams!
 
@Alexandra_W det snackas en massa om att man skall prata hästspråk och få hästen att flytta hit och dit bara genom att titta på den.

Du Alex har gått ett steg längre och inte bara får hästen att förstå dig utan du lyssnar på hästen och förstår vad hästen säger. Snacka om att kunna prata equus.

Jag kan nästan garantera dig att 99% av alla hästmänniskor hade sagt att hästen bara var dum och ouppfostrad (däribland säkert jag).
 
@Alexandra_W det snackas en massa om att man skall prata hästspråk och få hästen att flytta hit och dit bara genom att titta på den.

Du Alex har gått ett steg längre och inte bara får hästen att förstå dig utan du lyssnar på hästen och förstår vad hästen säger. Snacka om att kunna prata equus.

Jag kan nästan garantera dig att 99% av alla hästmänniskor hade sagt att hästen bara var dum och ouppfostrad (däribland säkert jag).

Mja, jag var väl mer än lovligt lomhörd. Jag som brukar vara den första som ylar "smärta" och att hästar inte plötsligt börjar bråka utan anledning, jag tänkte inte ens tanken på smärta på länge, och när jag väl tänkte den avfärdade jag den ju först. Lät mig luras av att det (förutom humöret) inte fanns några yttre tecken. Skäms lite över det faktiskt.

Samtidigt är jag GLAD att jag litade på min känsla att han hade en legitim anledning att bete sig som han gjorde (även om jag inte förstod vilken), och inte "bannade" honom mer än nödvändigt för beteendet. Det är nog det som gjort att förtroendet finns kvar från hans sida. Jag må inte ha fattat, men jag har inte om jag inte verkligen behövt straffat heller.

Och NU vet jag i alla fall, och kan fatta snabbare en ev nästa gång. Att jag har en ponny som visar med humöret och enbart humöret när något inte är bra. Otroligt långt innan han visar ett dugg annat utåt. Tack och lov hittade jag ju en veterinär som tog det på allvar med, och även hon "vet hur han är" en ev nästa gång, att man får leta med förstoringsglas och hugga på minsta lilla man hittar. Så får vi hoppas att det inte tog för lång tid innan vi fick fatt i det.
 
Barn är barn och man kan inte har ett agressive djur som man är medvetet om. Om det berör på fel på hästen eller ägern att den har blivit så har ingen betydelset....DU STÅ SOM ANSVARIG!!
Kortizon kommer att gå ur och då har hästen ont igen (om det är det de berör på) och då kan betyendet kommertillbaka. Du kan inte skicka iväg barnen så du for skicka iväg hästen om den är opålitig.


VILKA barn snackar du om?
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 080
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 296
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 148
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Trött och arg
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp