mian1

Trådstartare
Makens lille ponny har alltid varit en snäll och godmodig liten häst, i alla fall i de tre åren vi haft honom. Han är 20 år och dubbelt så gammal som sin hästkompis - alltså är hon obestritt boss i hagen. Det har aldrig förekommit några bråk. Han är äldst och ranghög, stoet är yngre och har alltid varit väldigt ranglåg i alla stall hon stått i.

Nu är valacken sur, jättesur. Stoet får knappt titta på honom utan att han lägger öronen bakåt och markerar mot henne. På ridturerna är han hopplös. Tidigare har stoet gått först, hon är mycket större och snabbare. Valacken har inte brytt sig och de har kunnat gå hur nära varann som helst och stoet har kunnat gå om ifall hon hamnat bakom. Nu är han vansinnig om hon skulle gå om och han skrämmer henne så att hon inte vågar gå först. Kommer hon i närheten av honom slår han efter henne och hugger i luften.
Och hon gör honom faktiskt inget, är inte det minsta kaxig eller utmanande. Nu går de i var sin del av hagen, han vill inte veta av henne och hon blir så olycklig. Det är bara de två, det finns inga andra hästar här.

När vi är med uppför han sig inte så här, han är aldrig sur eller elak mot oss och är jag med i hagen vågar han inte vara dum mot stoet. Däremot då vi rider, då är han desto dummare. Han är även nonchalent och tjurig mot medryttartjejen. Vägrar att gå ibland och då hon ska sitta upp vägrar han att stå stilla.

Varför har han blivit såhär? Att han bråkar med medryttaren beror helt klart på att han har bristande respekt för henne. Men hon är tuff så det klarar de nog ut själva. Men detta dumma bråk mot hästkompisen? I tre år har de ju varit bästisar och inte bråkat alls.
Ont har han inte och har verkar vara i bättre skick, piggare, friskare och bättre kondition, än han haft tidigare. Men varför så sur?

Enda förändringen som skett är att de rids oftare än förut och att min man slutat rida och överlåtit ridningen till en yngre och lättare ryttare. Annars är allt detsamma!
 
Det är inte någon möjlighet att det kan vara pälsfällning och sättningen som får honom ur gängorna?
Om han nyligen har börjat vara sur av sig?

Mitt ena sto blir vid varje pälsfällning och pälssättning enormt sur. Och då snackar vi humör som en eldsprutande drake :crazy:
Även större delen av de andra hästarna i stallet är småkinkiga just nu.
 
Han började sura nångång i våras/somras och sen har det bara blivit värre. Han fäller inte speciellt mycket ännu och han har inte haft några problem med sånt tidigare år.

Han verkar också vara svartsjuk på den andra hästen. Hon är den som alltid kommer fram till staketet för att bli kelad med. Valacken håller sig lite i bakgrunden, men på det senaste försöker han köra bort stoet. Är det inte jag eller min man som är och klappar dem (då bråkar han inte för vi klappar alltid båda - rättvist) utan någon främmande så kan han t.o.m. slå och hugga efter stoet när det finns människor i närheten. När grannarna gick förbi i eftermiddag höll sig valacken mellan staketet och stoet och vallade henne bort från de som ville klappa henne.

Han verkar öht vara väldigt missnöjd, men jag vet inte med vad!
 
Verkar som han kanske är lite svartsjuk, och att han saknar sin "riktiga" ryttare. Gamlingar är lite knepiga, dom stör sig ofta på sånt som yngra inte gör.
Han känner sig kanske lite avställd på ett sätt, att han inte riktig är MED längre?
Ditt sto kanske hotar hans rang, nu som han är äldre?
Han kanske inte gillar att ha andra ryttare, utan vill ha SIN ryttare på ryggen, dvs din man. Min häst går bara och surar om nån annan sätter sig på, det spelar ingen roll hur duktiga dom är, samma sak om han ser mig rida en annan häst...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 944
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
881
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
987
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp