Suspekta sjukdomssymptom

JallaJalla00

Trådstartare
Hittade mitt varmblod sjuk i hagen i måndags. Han hade svårt att få med sig sina ben, ville inte röra sig, svårt att svänga runt, feber och mycket öm i muskulaturen över korset och ner utmed rumpan på båda sidor. Jättetjock i samtliga fyra ben. Förhöjd puls framförallt i bak. Tog ut veterinär direkt. Veterinär osäker men första idén är korsförlamning. Han får metacam och dropp. Piggnar till redan några timmar senare. Vet tar blodprov- dagen därpå är febern borta och han rör sig betydligt mkt lättare. Nästan bra- däremot är benen fortfarande tjocka som stockar. Blodproven kom tillbaka, inte korsförlamning och inte anaplasma. Han får fortsatt metacam några dagar till men redan dag 2 är han symptomfri och det enda som nu syns eller märks är att benen fortfarande är en aning galliga även om man inte ser det med blotta ögat längre. Pulsen borta. Han är pigg o glad. Hovslagaren har tittat på hans hovar o de ser ut som vanligt.
Veterinären vill dock att jag ska behandla det som eventuell fång o hålla honom på box ett tag till.Jag har haft några fånghästar förut o har så himla svårt att se att det skulle vara detta. Hösten i fråga har dessutom lite dåligt hull just nu och ingen övervikt.

Jag följer naturligtvis veterinärens rekommendation men tänkte att ngn här kanske känner igen symptomen o har ngn annan tanke?
 
Har också funderat på det... men vallen är bara några säsonger gammal och jag har inget annorlunda hittat.... men det är klart att det är svårt att utesluta helt. Funderade även på getingstick eller liknande- kan hästar vara allergiska mot det så som människor (eller sätter det sig alltid på andningsfunktionen då i så fall...🤔)
 
@JallaJalla00 det blir nog inte så produktivt att fråga om diagnos /råd etc på sociala media. Jag hade följjt veterinärens råd i första hand, och om
du känner att du inte har tillit till veterinären du har hade jag konsulterat en annan veterinär som komplement , alla gånger i veckan , istället för att konsultera sociala media .
 
"
Blodproven kom tillbaka, inte korsförlamning och inte anaplasma."
Funderar över det här med anaplasma. Om hästen nyligen blivit smittad kanske antikroppar inte hunnit bildats ännu? Symptom på Anaplasma så som SVA beskriver det:

  • Hög feber.
  • Nedsatt allmäntillstånd och aptit.
  • Svullnad i benen.
  • Rörelsestörningar och ovillighet att röra sig.
  • Ökad hjärt- och andningsfrekvens.
  • Ikterus (gulaktiga slemhinnor) kan förekomma.
Källa: SVA
Granulocytär anaplasmos hos häst

Var det tal om att ta om blodprovet och på nytt testa för Anaplasma? Det relevanta är väl, om jag förstått rätt, inte vad titrarna visar utan hur de eventuellt förändras (ökar) från ett prov till ett annat med ett par veckor emellan.
 
@JallaJalla00 det blir nog inte så produktivt att fråga om diagnos /råd etc på sociala media. Jag hade följjt veterinärens råd i första hand, och om
du känner att du inte har tillit till veterinären du har hade jag konsulterat en annan veterinär som komplement , alla gånger i veckan , istället för att konsultera sociala media .
Visst- jag är med på detta. Men jag tycker många gånger att man snöar in i samma spår och kan behöva lite nya tanke för att spåna vidare. Eftersom hästen i nuläget har noll symptom eller tendenser till sjukdom och både jag och veterinären är tveksam till den diagnos hon till slut landade i så hade det varit skönt, om även en chansning, om ngn här kände igen på pricken och gav mig ett tips som kunde ge mig ett svar i för framtiden. Man vill ju gärna att det inte upprepas. Att ta in en annan veterinär i dagsläget är ju inte så produktivt heller tänker jag, eftersom hästen var helt frisk på några dagar o blodproverna visar noll. (Men jag har allt konsulterat en annan på telefonen också- utan annan framgång).
Tack för engagemanget dock 👍
 
"
Blodproven kom tillbaka, inte korsförlamning och inte anaplasma."
Funderar över det här med anaplasma. Om hästen nyligen blivit smittad kanske antikroppar inte hunnit bildats ännu? Symptom på Anaplasma så som SVA beskriver det:

  • Hög feber.
  • Nedsatt allmäntillstånd och aptit.
  • Svullnad i benen.
  • Rörelsestörningar och ovillighet att röra sig.
  • Ökad hjärt- och andningsfrekvens.
  • Ikterus (gulaktiga slemhinnor) kan förekomma.
Källa: SVA
Granulocytär anaplasmos hos häst

Var det tal om att ta om blodprovet och på nytt testa för Anaplasma? Det relevanta är väl, om jag förstått rätt, inte vad titrarna visar utan hur de eventuellt förändras (ökar) från ett prov till ett annat med ett par veckor emellan.

De gjorde en vanlig strykning men eftersom det inte visade på resultat skickade de det för RCA (?). Ngn typ av dna-scan som tydligen ska ge säkra resultat.. tog 3-4 dgr att få svar på. men jag ska höra med vet som kommer om ett par dagar igen o kolla om det är aktuellt att ta ett nytt då kanske - tack!
 
@JallaJalla00 det blir nog inte så produktivt att fråga om diagnos /råd etc på sociala media. Jag hade följjt veterinärens råd i första hand, och om
du känner att du inte har tillit till veterinären du har hade jag konsulterat en annan veterinär som komplement , alla gånger i veckan , istället för att konsultera sociala media .

Jag tycker det är jättebra att dela med sig här på Bukefalos. Naturligtvis ska råd från sociala medier inte ersätta konsultation av veterinär. Men att få ta del av andras erfarenhet är ju väldigt intressant för många av oss. Det är ju även något som TS kan ta med sig i kontakt med både nuvarande veterinär och en eventuell ny veterinärkontakt.
 
Hade liknande på min häst för några år sedan. Benen svullnade upp en efter en som stockar och feber. Veterinären tog massor med blodprover och testade för allt möjligt ( även fästingsjukdommar) men vi fick aldrig något svar på vad det var. Hästen blev bättre efter några dagar. Fortfarande en gåta.
 
Inte roligt att inte veta vad det var....men ändå skönt för mig att höra att ngn annan varit lika förvirrad som jag. O om det möjligen har något samband med min pålle...inte verkar ha fått tillbaka det därefter 👍
 
Jag har också haft liknande på en av mina. Hög feber, väldigt påverkad, hög andningsfrekvens och tjocka ben men åt och drack och magen fungerade som den skulle. Dock ingen stelhet eller svårighet att vända så som din hade. Proverna visade på infektion men inte anaplasma vilket var vad som misstänktes. Min ordinarie veterinär (jag fick ta ut distriktaren akut) som jag pratade med senare menade att särskilt tjocka ben inte är så ovanligt vid infektioner oavsett vilken typ av infektion det är. Så, någon typ av infektion var det ju men vilken typ gick inte att fastställa och ingen annan häst i hens närhet blev sjuk.
 
Intressant... men jag antar att blodproverna borde visat ngn varningssignal då på ngt vis. Här var det ju noll tecken på korsförlamning och noll på anaplasma. Men vem vet...
 
Började fundera på en rejäl sträckning i ryggen som ledde till feber o därmed tjocka ben också... kanske långsökt- men han är dåligt muskler för ridning o ställs för tillfället om från travhäst till ridhäst nämligen. Övade på galopperna dagen innan han blev dålig.
 
Började fundera på en rejäl sträckning i ryggen som ledde till feber o därmed tjocka ben också... kanske långsökt- men han är dåligt muskler för ridning o ställs för tillfället om från travhäst till ridhäst nämligen. Övade på galopperna dagen innan han blev dålig.
Det låter VÄLDIGT osannolikt, tycker jag.
 
Jag hade ju verkligen trott på korsförlamning, men de proverna visade ju inget.
Eller ngåon form av giftig växt, det finns ju så många som ger olika symptom.

Men hästen är alltså helt bra nu?
Då kan du antagligen låta bli att läsa nedanstående

Nu spånar jag bara, men finns det kanske fler muskelsjukdomar än korsförlamning som kan vara aktuella?
Selen och/eller E-vitaminbrist, kan de ge sådana symptom tro?

https://brogaarden.se/blogs/artiklar/selen-en-livsnodvandig-mineral
https://www.agria.se/hast/artiklar/om-hast/vitamin-och-mineralguide-for-hast/
 
Min häst fick något liknande för drygt ett år sedan men han fick förutom feber, hängig, tjocka ben oxå akut kolit. Riktig systemkolaps så vi fick spruta honom med kortison. Hittade inget på proverna och letade igenom hagen efter giftiga växter men inget där heller.. Repade sig efter någon vecka. Vi lyckades aldrig utröna vad det var som han drabbades av.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 702
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 262
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp