SUV-baklucka + släp

På freelandern trycker man på en knapp på nyckeln så åker bakrutan ner, dvs halva bakluckan öppnas, perfekt även när man har hund som sitter kvar i bilen.
 
Kollade på deras hemsida och deras nya modell är betydligt större än den vi hade. Får dra 1500 kg med manuell, 1200 kg med automat. Stog inget om B-kort men jag antar att det borde vara det. Mer med BE :confused:

kan tillägg att RAV4:n får dra 1500 kg med automat, b-kort.

Kvaliten på hondan vågar jag inte riktigt uttala mig om, men den var bättre än vad den är på Raven. Raven har varit sämre än vad toyotas bilar någonsin har varit.
 
Det som gäller för B-körkort om jag inte missminner mig är att bilen ska vara tyngre än släpet och att totala vikten bil+släp max får vara 3500 kg.

Jag tycker det är lite konstigt att CR-Vs automatväxlade bara får dra 1200 kg, det är ju inte mer än en Golf med standardmotor.

Jag var inne och kollade besiktningsresultat hos bilprovningen och tror att bägge bilarna har OK kvalitet. Dom flesta felen var ägarrelaterade fel, vilket jag skulle gissa att jag slipper då jag låter verkstaden sköta även enklare pyssel.
/Lena
 
Jo det var det jag reagerade på också och därigenom mitt antagande om att det gällde b-kort :confused: Vikten på den har jag för mig var 1900, så jag får inte riktigt ihop det.

På raven är totalvikten 1500 kg.
 
Om du funderar på att köpa en Toyota Rav4 Ny eller av senare årgång så kan jag upplysa dig om att bakluckan inte går att öppna med tillkopplat släp, det finns till och med en "fin" skylt som visar att det inte går. luckan går nämligen ca. 5 cm över dragkulan (bra med låg last-tröskel :confused:). Mitt förslag är den samma som "fars gubben" min valde, en Hyundai Santa Fe, pris är ungefär samma och utrustning, garanti mm är lika eller bättre samt den är rymligare invändigt. Pappsen har haft sin SUV nu i drygt 1 år och har bara god erfarenhet (tidigare ägt 8 Nya Volvo sedan -62) sist men inte minst bakluckan går att öppna bara glas eller hela luckan (öppnas uppåt) ;) minus är att den med V6.a bara får dra 1120 kg med B-kort dock hela 2300 kg med BE.
 
Jag var INTE imponerad av Santa Fés automatlåda, ryckigt värre. :(
Därför blev det en Mazda istället, underbar dragbil med mjuka uppväxlingar!
 
OK jag hakar på. Vilken bil får man dra två hästar med? Dvs. en bil med tjänstevikt omkring 2 ton.
 
Med tanke på önskemål här om hästkrafter och tänker på att det är dyr soppa.... så slänger jag på nytt in ett förslag om att kolla på diesel-alternativen. Beroende på modell och körsträcka så behöver man inte köra så långt per år för att det skall vara lönsamt. Dessutom får man en mycket dragvilligare bil. Andrahandsvärdet är så gott som alltid högre.
 
Har haft en RAV 4 (den lilla modellen, 3-dörrars) och det är den bästa bil jag någonsin haft :love: ! Den var toppen att dra med, orkar mer än man tror, och den krånglade aldrig. Men som sagt, så går det ej att öppna bakluckan när man har släp påkopplat.
Ska du dra mycket med din bil, så köp INTE automat.
Är du intresserad av andra SUV:ar än Toyota och Honda, så har vi en 5-dörrars Suzuki Vitara V6 -97 som ska säljas, för vi ska köpa en (mindre bil) Wrangler istället. Man får dra 1450 kg med B-kort och 1870 kg med BE-kort. Skicka ett mail om du vill veta mer och se bilder.
/Anna, Västerås
annathuresson@yahoo.com
 
Jag har nyligen köppt en Suzuki Grand Vitara V6! drar 1520 med B kort! Är underbar att köra. Orkar har låg o högväxel 4 hjurlsdrift. Passar bra som dragbil, stadsbil, landsvägbil ja allt jag har provat klarar den.

luckan öppnas bra bak. Bättre an jag trodde!!

rekomenderar den !!!
 
Varför då? Det är ju perfekt att ha en automat när man drar hästar. :confused: Har prövat flera olika och vill aldrig köra manuellt igen. :D

En vanlig bil som är stark var vår förra, en Ford Mondeo kombi. Den fick dra 1500 med B-kort, maximalt alltså, och mycket mer med BE. :d
 
Javisst, automat är superskönt, helt underbart! :love: Men det sliter väldigt mycket på automatlådan när man drar. Så har iaf jag fått lära mig av "bilfolket"; köp INTE automat om du ska dra MYCKET.
 
Varför tänker du ens på en suv? i så dålig terräng ska du väl ändå inte köra pållen så du behöver en?

Nej, jag föreslår att du köper en vanlig bil som är rymlig och go och har drag! v70, 95:a, mondeo .... alla har runt 1500 kr på b.kort och så välter dem inte när du måste göra en undanmanöver på landsvägen :p :)
 
Man köper väl inte SUV för att kunna köra ute i terrängen. Det är ju bara en snedbriden bild som folk får från bilprogram på TV. I såna fall ska man nog fundera på t ex en riktig Jeep eller Defender. SUV:arna kör man ju mycket säkrare med än vanliga bilar, mer som tar emot om man krockar, stadiga på vägen när man har släp efter och framförallt 4-hjulsdriften när det är regnigt/halt/moddigt osv. Dom är oslagbara!
/Anna - 4WD-frälst! :D
 
Öh, har du nånsin varit på tävling/träning/kurs??? :angel: Man får ju i stort sett alltid parkera i en lerig hage/åker. Jag har då aldrig sett nån som smärtfritt kommit loss med tvåhjulsdriven bil.

Antingen bränner man sönder kopplingen eller så får man lasta av hästen, köra loss, lasta på igen eller i värsta fall koppla av transporten och be någon med 4-hjulsdrift dra ut transporten på vägen.
 
SUV:ar är bara bäst på en enda sak. Egoism.

Dom drar mycket mer bränsle än en personbil, vilket leder till ökade utsläpp och ökad växthuseffekt.

Dom är fullständigt livsfarliga för dina medtraffikanter. Att du sitter säkert i en sån koloss gör ju att alla andra sitter osäkrare. En vanlig personbil är mycket snällare mot andra i en kollision.

Förbjud skiten, dom behövs verkligen inte och nackdelarna är långt större än fördelarna!

/Alfa- som också gillar 4WD, men kör en personbil med 4WD, vilket räcker till i de allra flesta fall och slipper känna mig som en människa som behöver stärka mitt ego med en onödigt stor bil ;)
 
Kom ihåg din inställning till SUV-ar när du sitter fast med din tvåhjulsdrivna bil och hästtransport.
Jag gissar att du inte heller gillar pick-uper så jag skulle inte dra loss dig.
 
Kom ihåg din inställning till SUV-ar när du sitter fast med din tvåhjulsdrivna bil och hästtransport.
Jag gissar att du inte heller gillar pick-uper så jag skulle inte dra loss dig.

Var jag så otydlig? Jag har en fyrhjulsdriven bil... :) Tror visst att någon känner sig lite träffad av mitt förra inlägg... :angel:

Har inget emot varken pick-up eller "jeepar" när dom används därför att dom måste, dvs yrkesmässigt bruk osv. Tycker själv att dragande av hästtransport är på gränsen, men det är min personliga uppfattning som inte har något med tråden att göra. Vågar påstå att det går lika bra med en 4WD personbil för det mesta med transporten på, det är i alla fall min erfarenhet, jag har aldrig fastnat. Kan iofs bero på att man kan vara mer eller mindre förutseende i sitt framförande av ekipaget också... :smirk:

Däremot är SUV:ar som går till största delen i stan/landsväg utan att det finns någon anledning till att ha en 4WD-bjässe en utveckling som jag tror att du, om du försöker vara en anings objektiv, kan hålla med om är olycklig.

Ser man inte problemet eller till och med tycker att det är OK, tycker jag att det tyder på en inställning till andra människor som är rätt hemsk om man drar det hela till lite ytterligheter. Men så illa är det väl ändå inte??? :confused:
 

Liknande trådar

Äldre Mina föräldrar är inne på sin tredje Toyota RAV4. Jättenöjda, men har märkt mystiska problem om man kopplar på släp. Nu sist när min...
Svar
11
· Visningar
5 848
Senast: Tora
·
Utrustning Hur är det med bakluckan på ex Honda CRV (äldre), Suzuki Grand Vitara mfl som öppnas som en dörr. Kan man öppna dem med släpet...
Svar
13
· Visningar
1 889
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp