SUV-baklucka + släp

B

**BORTTAGEN**

Jag är sugen på att skaffa en SUV (Toyota RAV4, Honda CRV el dyl). Vad har ni för erfarenheter av SUV:ar som dragbilar? Som vardagsbil? Stadsbil? Landsvägsbil? Hur fungerar det att öppna den sidoöppnade bakluckan när man har ett släp fastkopplat? :confused:
/Lena
 
Det går knappat att öppna bakluckan alls på vår Land Rover när släpet är påkopplat. :angel:

Helkorkad lösning.

mvh Jessica
 
Min Mazda är super!
Delbar baklucka!! :love:
Automat! :love:
Fyrhjulsdrift!
Finns inte så många i Sverige så man hittar den lätt på IKEAs parkering bland alla Santa Fé ;)!
Kan varmt rekommendera den!
 
Är det Mazda Tribute? Har letat febrilt på deras hemsida efter teknisk information om den, men hittar inte riktigt det jag vill veta. Antal hästkrafter samt hur mycket den får dra? Är det en 2.0i 4wd ni har?
/Lena
 
Hm, det var det jag misstänkte. Den bilen borde ju för övrigt vara perfekt att dra släp med. Löser ni det genom att ha dörren öppen så mycket det går när ni lastar in/ut saker och trycka in sakerna efter bästa förmåga?
 
JAG har (sambon får bara låna :D) en 3,0 V6 och mina pållar har whiplash efter vilda körningar!
Info finns om du söker på nätet... vill inte göra för mycket reklam! Där finns all info om vad du kan dra med den (jag var tvungen att skaffa BE)...
Jag pendlar 11 mil om dagen och den förbrukar ung. 1,1 l/mil utan släp. Stora utrymme både för passagerare och bagage.
Som sagt, jag är riktigt nöjd med min Tibbe :love:
 
Du har alltså Deluxe-varianten, måste vara helt Ok att köra. Jag ska ta en sväng förbi Mazda innan jag bestämmer mig.

Själv har jag lutat åt RAV4 som ser tuff ut och verkar bra. Har nämligen en liten Toyota nu som jag är supernöjd med.
 
Eftersom vår hundbur tar upp hela bagagen så har vi faktiskt lastat i baksätet. :o :D

mvh Jessica
 
Det är väldigt lite hästkrafter i Toyotan och den känns ganska "plastig" tycker jag. :p

mvh Jessica
 
Jag tycker min bil är ruktig ful :o men det är en dröm att köra...
Toyotan har fått bra betyg av de jag känner!
(Jag tycker den är snyggare än min :smirk:)
 
Jag har 68 hk i min nuvarande bil så tycker att det är massvis med hästkrafter. :D

Håller med om att interiören är lite plastig. Jag tror dock att det är lite kännetecknande för märket.
/Lena
 
Själv så fyller jag hela bilen trots att jag inte har några hundar, åker själv i bilen och bara har med grejer till en häst! Men då har vi alltid med allt vi behöver och lite till.
 
Oj!!! :crazy:

Ja det förstår jag då. :D

Vad har du för bil då?

mvh Jessica
 
Toyota Yaris. När jag drar släp så lånar jag föräldrarnas Volvo. Den har turbo, farthållare, automat mm. Komfort som jag gärna skulle vilja ha på heltid. Däremot gillar jag bensinförbrukningen i min bil bättre (0,6).
/Lena
 
Men jag tror Rav4 drar ganska lite bensin också, men finns det automat?

mvh Jessica
 
Hej!

Lite erfarenheter av vår "SUV":

Baklucka går att öppna även med släp
Släp märks inte när det är kopplat (bra vridmoment på motorn och tyngd på bilen)
Får dra 2790 kg med befintlig dragkrok,1000kg med B kort.
Bensinåtgång c:a 1,5L/mil med 1500kg släp.
Bekväm långfärdsbil med all utrustning som standard utom taklucka och GPS.
Grovt dimensionerad och slitstark.
Tar sig fram överallt oavsett väglag (4X4 samt lågväxel)
Bra höjd drygt 30 cm över backen.
Driftsäker, billiga reservdelar om man inte går till märkesverkstad.
m.m.

Hälsar
Rolle på Österlen :D
 
Jag skulle satsa på en med lågväxel. Jag uppskattar verkligen lågväxeln på min pick-up när jag ska backa släpet.
 
En stor fördel med Honda CRV är att det är delbar lucka och har man släp kan man öppna den övre, däremot Toyots RAV4 med dess stora klumpiga lucka går inte öppna mer än några centrimeter. Och ja den finns med automomat, så praktiskt då man kör släp :D
 
jag har en land rover freelander och har inga problem alls att öppna baksluckan?
 
Kunna öppna halva bakluckan låter smart, CRV avancerade snabbt till toppen på listan över intressanta bilar, jag gillar även designen på den bilen. Hur är kvaliteten på Honda? Jag vill ha en bil av nyare årsmodell (helst fabriksny om plånboken klarar det) och som inte åker på en massa dyra reparationer. Jag undviker därför dom svenska bilmärkena som jag inte tycker uppfyller det kravet :( . Sadeln har jag oftast inne i bilen så det är mest borstar, hinkar, täcken, foder mm som ska plockas ut från bakluckan. Innan jag slutgiltigt bestämmer mig så ska jag testa favoritbilarna genom att köra dom till stallet (tar drygt 20 min från bilhandlarna), koppla på släpet och försöka öppna luckan.

Jag har en Islandshäst och vill ha en lagom tung/stor bil. Har inget behov av att kunna dra mer än 1500 kg så jag vill ha en bil som drar 1400 el 1550 på B-körkort.
/Lena
 

Liknande trådar

Äldre Mina föräldrar är inne på sin tredje Toyota RAV4. Jättenöjda, men har märkt mystiska problem om man kopplar på släp. Nu sist när min...
Svar
11
· Visningar
5 798
Senast: Tora
·
Utrustning Hur är det med bakluckan på ex Honda CRV (äldre), Suzuki Grand Vitara mfl som öppnas som en dörr. Kan man öppna dem med släpet...
Svar
13
· Visningar
1 882
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp