Bukefalos 28 år!

SUV-trenden

Förmodligen inte. Den hade ju inte varit lika high tech då heller. Tesla är ju ett teknikföretag lika väl som ett bilföretag och därför ligger man också före när det gäller elektrifiering och självkörande bilar.
Plus att märket Tesla för med sig en viss form av Status i sitt märke. Till skillnad från Lada.
Tycker företaget skryter mycket om att ligga förre. Tesla vann inte kapplöpningen om fösta eldrivna lastbilen och troligen har alla större bilmärken redan färdiga självlkörande bilar att börja serietillverka när lagarna tillåtet det.

Sedan har jag ingen nytta med en sportbil om jag inte vill bli av med körkoret, snabbaste vägen här i landet är ju 120 väg så vad spelar det för roll om bilen kan gå snabbt. Att vinna rödljus tävlingar har mer med reaktionen när det slår om än hur bilen axar.

Har mer nytta av en bil som klarar detta
Än en bil som är möjligt är köra i betydligt högre hastighet än vad som är tillåtet. På köpet är pickup betydligt snyggare än andra bilar och jag behöver inte starta traktorn lika ofta.
 
Tycker företaget skryter mycket om att ligga förre. Tesla vann inte kapplöpningen om fösta eldrivna lastbilen och troligen har alla större bilmärken redan färdiga självlkörande bilar att börja serietillverka när lagarna tillåtet det.

Sedan har jag ingen nytta med en sportbil om jag inte vill bli av med körkoret, snabbaste vägen här i landet är ju 120 väg så vad spelar det för roll om bilen kan gå snabbt. Att vinna rödljus tävlingar har mer med reaktionen när det slår om än hur bilen axar.

Har mer nytta av en bil som klarar detta
Än en bil som är möjligt är köra i betydligt högre hastighet än vad som är tillåtet. På köpet är pickup betydligt snyggare än andra bilar och jag behöver inte starta traktorn lika ofta.

Det är mer än bara topphastighet och acceleration som påverkar körglädje.

Men tycker man det är roligt att stånka omkring i en 4-ton lastbil med miniflak och tycker det är coolt så är det ju bara att slå till :) .

 
Det är mer än bara topphastighet och acceleration som påverkar körglädje.

Men tycker man det är roligt att stånka omkring i en 4-ton lastbil med miniflak och tycker det är coolt så är det ju bara att slå till :) .


Som vanligt har du missat poängen, en pickup är en arbetsbil. Dvs vi som behöver köra tung last i skitterräng har stor användning för dem. De moderna (dvs inte den jag kör...) har bra körkomfort och har de tillräcklig motor även körglädje. Sedan tycker som sagt några av oss att vissa pickismodeller är snygga.
 
Det är mer än bara topphastighet och acceleration som påverkar körglädje.

Men tycker man det är roligt att stånka omkring i en 4-ton lastbil med miniflak och tycker det är coolt så är det ju bara att slå till :) .

Har kört både sport och muskelbilar, och ja jag känner mer körglädje i en muskelbil än en sportbil men har inte råd med en om den inte har riktigt många mil på sig.

Är inte intresse av att köra sporthoj medan det ger en riktigt härlig känsla att köra HD.

Som sagt smaken som baken.
 
Kom på ännu en bra sak med vår pick up idag! Man sitter lite högre i baksätet än en vanlig bil, vilket gör att man ser vägen bättre även när man sitter bak och därmed minskar risken för åksjuka som jag annars kan drabbas av när jag måste sitta bak :D

Tycker man om att sitta högt så kan man ju göra som MR Bean. Det behövs ingen pickis.
 
De flesta jobbpendlare som bor i en stad, behöver ingen bil alls.

I synnerhet inte ensamstående utan barn. I städerna finns det utmärkt kollektivtrafik.

Jag bor en halvmil från närmsta samhälle, här slutade kollektivtrafiken gå på 60-talet. Cykla är inget alternativ, inte ens elcykel, av olika anledningar.

Visst, jag kan flytta in till närmsta samhälle eller stad. Det betyder högre boendekostnader, men å andra sidan får jag svårt att fortsätta med hundtävlandet så där spar jag ju in en del. Försök ta dig till en brukshundklubb klockan halv åtta en söndagsmorgon med kollektivtrafik!
 
Jag bor en halvmil från närmsta samhälle, här slutade kollektivtrafiken gå på 60-talet. Cykla är inget alternativ, inte ens elcykel, av olika anledningar.

Visst, jag kan flytta in till närmsta samhälle eller stad. Det betyder högre boendekostnader, men å andra sidan får jag svårt att fortsätta med hundtävlandet så där spar jag ju in en del. Försök ta dig till en brukshundklubb klockan halv åtta en söndagsmorgon med kollektivtrafik!
Ja, här där jag bor finns det inte heller någon kollektivtrafik. Närmaste busshållplats finns ungefär en mil bort.
Det finns inget egentligt alternativ till bil.

Däremot, så kan man ju undra, varför det finns så många män utan barn, boende i Stockholm längs tunnelbanan, eller pendeltågen, eller med matarbussar till tunnelbanan i princip dygnet runt, som ändå kör bil till jobbet...

Det måste ha något med status att göra.
 
Ja, här där jag bor finns det inte heller någon kollektivtrafik. Närmaste busshållplats finns ungefär en mil bort.
Det finns inget egentligt alternativ till bil.

Däremot, så kan man ju undra, varför det finns så många män utan barn, boende i Stockholm längs tunnelbanan, eller pendeltågen, eller med matarbussar till tunnelbanan i princip dygnet runt, som ändå kör bil till jobbet...

Det måste ha något med status att göra.

För att svara för egen del på din sista undran så har det mindre med status och mer med tidsåtgång att göra. För mig tar det ca 90 minuter dörr till dörr att åka kommunalt till och från jobbet och det tar 20 minuter att ta bil eller MC. Det ger också möjlighet att göra avstickare på väg till eller från jobbet om jag behöver handla eller vill uträtta ett ärende. Lägg till det faktum att jag jobbar 12-13h långa pass så är det inte hållbart att i längden lägga ytterligare 3h på resväg om jag ska hinna sova, äta, duscha, städa och allt annat som hör vardagen till.

Sen är kollektivtrafiken i Sthlm notoriskt opålitlig vintertid, inställda och försenade busslinjer och tåg (både tunnelbana och pendel) är rätt vanligt.

Självklart är det också en fråga om bekvämlighet, det är inte superkul att stå och trängas med en massa okända människor i en fullsatt tunnelbanevagn om man inte måste. Jag tänker spontant att du kanske inte åker särskilt mycket tunnelbana i rusningstrafik och därför inte har förståelse för att det faktiskt kan finnas skäl för att inte vilja göra det varenda dag du ska till jobbet?
 
För att svara för egen del på din sista undran så har det mindre med status och mer med tidsåtgång att göra. För mig tar det ca 90 minuter dörr till dörr att åka kommunalt till och från jobbet och det tar 20 minuter att ta bil eller MC. Det ger också möjlighet att göra avstickare på väg till eller från jobbet om jag behöver handla eller vill uträtta ett ärende. Lägg till det faktum att jag jobbar 12-13h långa pass så är det inte hållbart att i längden lägga ytterligare 3h på resväg om jag ska hinna sova, äta, duscha, städa och allt annat som hör vardagen till.

Sen är kollektivtrafiken i Sthlm notoriskt opålitlig vintertid, inställda och försenade busslinjer och tåg (både tunnelbana och pendel) är rätt vanligt.

Självklart är det också en fråga om bekvämlighet, det är inte superkul att stå och trängas med en massa okända människor i en fullsatt tunnelbanevagn om man inte måste. Jag tänker spontant att du kanske inte åker särskilt mycket tunnelbana i rusningstrafik och därför inte har förståelse för att det faktiskt kan finnas skäl för att inte vilja göra det varenda dag du ska till jobbet?
Jag är född och uppvuxen i Stockholm. Men flyttade ut på landet för ett tjugotal år sedan. Innan dess jobbade jag i Stockholm i flera decennier.

Jag har åkt tunnelbana, buss, och/eller pendeltåg, samt under delvis under småbarnsåren kört bil mellan bostad och jobb, och tidigare till skola/utbildning.
Det var alltså för att korta ner dagarna för barnen på förskolan, som jag ibland körde bil till jobbet, när min partner inte kunde vare sig lämna eller hämta.

Jag vet att det inte alltid fungerar som man skulle önska med kollektivtrafiken, och att det ibland är trångt och att man måste stå långa sträckor, och trängas på olika sätt, men att inställda tåg och försenade bussar egentligen skulle vara en stopper för att åka kollektivt, läter för mig som bortförklaring.
Även att åka bil i Stockholm är oberäkneligt, olyckor eller havererade fordon skapar snabbt stillastående köer.

jag t.ex. bott söder om stan, och jobbat i norrförort. De resorna tog kollektivt ca 1 timme och 15 minuter för det mesta, med bil ca 40 minuter, men bilresorna var oberäkneliga de också. Minsta olycka längs trafiklederna kunde gör resan dubbelt så lång.

Vitsen med att resa kollektivt, är att man bl.a. sparar väldigt mycket på miljön, för allas skull. Och möjliggör att de transporter som verkligen måste ske på vägarna, faktiskt kommer fram utan hinder/köer.

Egen bekvämlighet är väl just det som vi alla måste rucka på lite grann, för att hantera klimatproblemet.
Att vara med och bidra till att förhindra en katastrofal uppvärmning av jorden och en klimatkatastrof, kan vara värt lite obekvämlighet. Har man svårt med att vara på allmänna platser, där det finns okända människor, så kan man fundera om man behöver ta hjälp med att hantera detta.

Tyvärr har det blivit väl dyrt att åka kollektivt i Stockholm, någon med mer insikt i företagsekonomi, än förstånd runt gemensam infrastruktur, sätter priset.
Det borde vara så billigt, så att välja bil om det inte var helt nödvändigt, vore ett totalt ekonomiskt vansinne.
 
Jag är född och uppvuxen i Stockholm. Men flyttade ut på landet för ett tjugotal år sedan. Innan dess jobbade jag i Stockholm i flera decennier.

Jag har åkt tunnelbana, buss, och/eller pendeltåg, samt under delvis under småbarnsåren kört bil mellan bostad och jobb, och tidigare till skola/utbildning.
Det var alltså för att korta ner dagarna för barnen på förskolan, som jag ibland körde bil till jobbet, när min partner inte kunde vare sig lämna eller hämta.

Jag vet att det inte alltid fungerar som man skulle önska med kollektivtrafiken, och att det ibland är trångt och att man måste stå långa sträckor, och trängas på olika sätt, men att inställda tåg och försenade bussar egentligen skulle vara en stopper för att åka kollektivt, läter för mig som bortförklaring.
Även att åka bil i Stockholm är oberäkneligt, olyckor eller havererade fordon skapar snabbt stillastående köer.

jag t.ex. bott söder om stan, och jobbat i norrförort. De resorna tog kollektivt ca 1 timme och 15 minuter för det mesta, med bil ca 40 minuter, men bilresorna var oberäkneliga de också. Minsta olycka längs trafiklederna kunde gör resan dubbelt så lång.

Vitsen med att resa kollektivt, är att man bl.a. sparar väldigt mycket på miljön, för allas skull. Och möjliggör att de transporter som verkligen måste ske på vägarna, faktiskt kommer fram utan hinder/köer.

Egen bekvämlighet är väl just det som vi alla måste rucka på lite grann, för att hantera klimatproblemet.
Att vara med och bidra till att förhindra en katastrofal uppvärmning av jorden och en klimatkatastrof, kan vara värt lite obekvämlighet. Har man svårt med att vara på allmänna platser, där det finns okända människor, så kan man fundera om man behöver ta hjälp med att hantera detta.

Tyvärr har det blivit väl dyrt att åka kollektivt i Stockholm, någon med mer insikt i företagsekonomi, än förstånd runt gemensam infrastruktur, sätter priset.
Det borde vara så billigt, så att välja bil om det inte var helt nödvändigt, vore ett totalt ekonomiskt vansinne.

Ditt näst sista stycke kan tolkas som extremt oförskämt i värsta fall och raljerande och förringande gentemot folk som faktiskt har de problem du beskriver i bästa fall. Det faktum att slutklämmen dessutom var helt ovidkommande för resonemanget i sig, som jag för övrigt köper rakt av, tyder i mina ögon på att du ville försöka trycka till någon (mig, antar jag?).

Min mening var inte heller att dra igång en diskussion om kollektivtrafikens klimatfördelar kontra bilen utan snarare bara ge dig ett svar på varför det finns män i Sthlm som väljer att ta bilen till jobbet när det finns kollektivtrafik och tog mig själv som exempel eftersom jag uppfattade det förra inlägget du skrev som ganska trångsynt.
Sen har du säkert helt rätt i att det finns män som ser det som en statusmarkör att ta bilen till jobbet, men det är långt ifrån den enda anledningen. I mitt fall handlade det som sagt främst om att få en chans att sova i åtminstone 6h mellan arbetspassen. I mitt fall så var bekvämlighetsaspekten snarare en bonus än en anledning till att ta bilen.

Men precis som att du säkert har en bra anledning till att ta bilen istället för att cykla den där milen till din busshållplats, så kanske du kan tänka dig att det finns andra som också har fler anledningar än det mest uppenbara att ta bilen?
 
Jag är född och uppvuxen i Stockholm. Men flyttade ut på landet för ett tjugotal år sedan. Innan dess jobbade jag i Stockholm i flera decennier.

Jag har åkt tunnelbana, buss, och/eller pendeltåg, samt under delvis under småbarnsåren kört bil mellan bostad och jobb, och tidigare till skola/utbildning.
Det var alltså för att korta ner dagarna för barnen på förskolan, som jag ibland körde bil till jobbet, när min partner inte kunde vare sig lämna eller hämta.

Jag vet att det inte alltid fungerar som man skulle önska med kollektivtrafiken, och att det ibland är trångt och att man måste stå långa sträckor, och trängas på olika sätt, men att inställda tåg och försenade bussar egentligen skulle vara en stopper för att åka kollektivt, läter för mig som bortförklaring.
Även att åka bil i Stockholm är oberäkneligt, olyckor eller havererade fordon skapar snabbt stillastående köer.

jag t.ex. bott söder om stan, och jobbat i norrförort. De resorna tog kollektivt ca 1 timme och 15 minuter för det mesta, med bil ca 40 minuter, men bilresorna var oberäkneliga de också. Minsta olycka längs trafiklederna kunde gör resan dubbelt så lång.

Vitsen med att resa kollektivt, är att man bl.a. sparar väldigt mycket på miljön, för allas skull. Och möjliggör att de transporter som verkligen måste ske på vägarna, faktiskt kommer fram utan hinder/köer.

Egen bekvämlighet är väl just det som vi alla måste rucka på lite grann, för att hantera klimatproblemet.
Att vara med och bidra till att förhindra en katastrofal uppvärmning av jorden och en klimatkatastrof, kan vara värt lite obekvämlighet. Har man svårt med att vara på allmänna platser, där det finns okända människor, så kan man fundera om man behöver ta hjälp med att hantera detta.

Tyvärr har det blivit väl dyrt att åka kollektivt i Stockholm, någon med mer insikt i företagsekonomi, än förstånd runt gemensam infrastruktur, sätter priset.
Det borde vara så billigt, så att välja bil om det inte var helt nödvändigt, vore ett totalt ekonomiskt vansinne.

Det finns även mellanting mellan Stockholm och landet. Jag bor relativt centralt i en relativt storstad, iallafall i svenska mått, men en busshållplats ca 100 minuter från min bostad. Trots det är det långt ifrån så att kollektivtrafiken tar mig dit jag vill när jag vill. Nu cyklar jag för det mesta så du behöver inte oroa dig för miljön. Men det finns många lägen då varken kollektivtrafik eller cyklar fungerar, även om man bor i en stad.

Det stora problemet är ,och har i princip alltid varit, att folk gärna vill att andra minskar sin bekvämlighet för klimatetsskull men ogärna minskar sin egen bekvämlighet. Vilket försvaret av stora bilar i den här tråden visar ganska tydligt. Och nej, men behöver inte söka hjälp för att man inte tycker om att trängas med andra människor. Det är bara oförskämt att ens nämna något sånt.
 
Okej, det finns en pickup som jag faktiskt tycker är lite cool. Eldriven dessutom.
tesla-cybertruck.jpg


https://teknikensvarld.se/tesla-cybertruck-officiell-med-former-som-ingen-annan-pickup/
Ser ju ut som datorgrafiken från 90-talet, för mig är det inte tilltalande.

tesla-cybertruck-meme-lara-croft-tomb-raider.jpg
 
Ditt näst sista stycke kan tolkas som extremt oförskämt i värsta fall och raljerande och förringande gentemot folk som faktiskt har de problem du beskriver i bästa fall. Det faktum att slutklämmen dessutom var helt ovidkommande för resonemanget i sig, som jag för övrigt köper rakt av, tyder i mina ögon på att du ville försöka trycka till någon (mig, antar jag?).

Min mening var inte heller att dra igång en diskussion om kollektivtrafikens klimatfördelar kontra bilen utan snarare bara ge dig ett svar på varför det finns män i Sthlm som väljer att ta bilen till jobbet när det finns kollektivtrafik och tog mig själv som exempel eftersom jag uppfattade det förra inlägget du skrev som ganska trångsynt.
Sen har du säkert helt rätt i att det finns män som ser det som en statusmarkör att ta bilen till jobbet, men det är långt ifrån den enda anledningen. I mitt fall handlade det som sagt främst om att få en chans att sova i åtminstone 6h mellan arbetspassen. I mitt fall så var bekvämlighetsaspekten snarare en bonus än en anledning till att ta bilen.

Men precis som att du säkert har en bra anledning till att ta bilen istället för att cykla den där milen till din busshållplats, så kanske du kan tänka dig att det finns andra som också har fler anledningar än det mest uppenbara att ta bilen?
Det finns alltid individer, som har ovanliga arbetstider, eller behöver göra sina jobbresor via kollektivtrafikens vita fläckar, och därför faktiskt inte kan välja kollektivtrafik.

Men det finns gott om trafikundersökningar avseende Stockholms jobbpendlande, som visat att medelålders män är väldigt överrepresenterade i de där bilarna som fyller Stockholms trafikleder. Och dessa män har ofta jobb "på vanlig kontorstid", alltså inte arbetspass på 12-13 timmar.

När jag bodde i Stockholms innerstad, så cyklade jag till jobbet, i norrförort (14 km), under de månader på året när vädret var rimligt, ungefär april-november. Det går bra att cykla på underhållna vägar/parkvägar med belysning, som dessutom sandas.
 
Det är mer än bara topphastighet och acceleration som påverkar körglädje.

Men tycker man det är roligt att stånka omkring i en 4-ton lastbil med miniflak och tycker det är coolt så är det ju bara att slå till :) .


Jag antar att du inte ens tittade på klippen innan du delade dem? De handlar ju bara om att de är onödiga att ha för rent nöjesåkande dvs om du aldrig drar släp eller lastar något, eller använder i jobbet. Alltså inget som stämmer överens med någon i denna tråden!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp