Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare aneka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 993
  • Visningar Visningar 81 425
Förstår era känslor och jag blir också arg när jag hör föräldrar som väljer att avsluta sina liv. Ja jag vet att det inte finns någon bra tid i livet och att man förmodligen mår så fruktansvärt dåligt när man känner att det är enda utvägen att man inte tänker på det.
Men det hjälper inte mig att inte tänka i de banorna. Jag tycker att när man har barn så har man inte rätt att ta sitt liv. Nej usch, får jag ens skriva så? Det låter verkligen hårt och orättvist kanske från min sida. Men jag blir så ledsen och tänker på de små barnen som finns kvar :(
En av mina kompisars pappa (som i sin tur var gammal kompis med mina föräldrar) tog sitt liv när barnen var mellan 6 och 10 år gamla. Om jag inte minns helt fel skulle han hämtat ett av barnen på fritids, men dök aldrig upp, kanske är det därför jag känner så hårt för sådant?
Skänker lite extra tankar till barnen och övriga anhöriga, och till er, ikväll. Kram

*spånar hejvilt* Det skulle inte gå att förlänga hagen via en smal passage förbi vattnet då? Inser mycket väl att du säkert tänkt på alla möjliga lösningar men vore ju så skönt om det kunde ordna sig för dig ;)

Himla synd att ni inte har bra ridvägar i övrigt heller. Även om det inte hjälper så mycket vinterkvällar.. Det var typ det första jag konstaterade när vi närmade oss vårt hus för första visningen, att här är fantastiska ridvägar. Dock blir det ju några månader per år, när det är som mest snö, som de är obrukbara så jag kan mycket väl föreställa mig hur tungt det vore utan banan då.

Vad ledsamt att det inte finns några vidare ridvägar vid er!
Jag bor i skogen med massor av jättefina ridvägar, grannen har en mindre ridbana en km ifrån mig som jag får använda när jag vill. Men likt förbaskat rider jag inte ändå. Hinner ju medans Oscar är på dagis, men då har jag lagårn och hushållet. Hinner bara med dagliga skötslen av hästarna. Vill inte rida i mörker dessutom.
Och nu ska jag börja skolan i januari, då kommer jag absolut inte hinna.
Men jag kan bara inte göra mig av med Julia. Inte heller hennes sällskapsponnysar. Lilla Sture är snart 19 år och hans pass är utfärdat 2005, och enligt den är jag hans 6e hem på den tiden. Så han har säkert varit en vandringspokal bra länge. Har lovat honom att han inte ska behöva flytta mer, blir ett hål i backen den dagen jag inte kan ha honom mer. Lilla Erika har, liksom Devlin eksem. Kan inte med att sälja henne.

--
Förresten, hur ser det ut nere vid vattnet? Rent terränmässigt? Borde väl gå att anlägga ridbana brevid vatten då man oftast har sand, det filtrerar ju vattnet samt att hästarna skiter väl inte lika mycket på banan som i hagen.
Vi har åkern precis vid våran brunn. Vi kommer ha den åkern som vinterhage såfort det fryser. Skulle de använda just det hörnet som toalett så mockar jag.

Senast ändrad:
Olastbar och känslig för miljöombyten var Frans också, usch minna första gången jag var tvungen att åka ner på ATG kliniken, huvva...men efter några vändor dit och iom att jag löste anläggningskort så började han vänja sig med att åka bort. Men du känner ju din häst bäst och det finns ju hästar som helt enkelt inte pallar trycket.

När du beskriver hur ni bor och dina förutsättningar måste jag erkänna att jag nog också skulle tappa suget :crazy: Men samtidig om jag ville träna mer regelbundet så skulle jag nog välja att offra vinterhagen isf. Går det inte göra en sån lösning att hästarna har tillgång till ridbanan när det inte används och sen när du vill rida där så stänger du bara för?! :idea:

Viv
Usch, nej, finner inga ord alls. Å barn å allt...och som du säger 2 veckor före jul...huvva. Beklagar verkligen. :(

Men vännen då... :crazy: Jag förstår att du tappat sugen på att rida när möjligheterna saknas. Jag är precis likadan. Allt (ridhus och träning flera ggr/v) eller inget ska det vara och för mig är det "inget" som känns bäst just nu. Tidigare drömde jag om en egen hästgård, men det finns ingen möjlighet i världen att jag skulle ha råd med det jag vill ha.

Kan inte råda dig eftersom jag bara sett gården från stora vägen när vi åkt förbi. Men ang att stalla upp så finns det väl en stor anläggning inte så långt från dig? Men jag förstår verkligen att du inte vill det när ni har stall hemma.

Vad känner du för huset/gården i övrigt? Så som bostadsmarknaden är nu undviker man nog att flytta, men skulle det kunna vara ett alternativ? Antingen till en bättre gård eller ett hus nära en annan gård med ridbana? Bara för att man en gång köpt ett boende så finns det inget (förutom möjligtvis ekonomin då) som säger att man till varje pris måste bo kvar om det inte blev som man tänkt sig. Jag har väl flera gånger berättat om min dundertabbe till husköp -04? Flyttade in i september, vi totalrenoverade huset under hela hösten, 27 dec fick jag äntligen min A och i januari var huset ute på försäljning. I februari var det sålt och de nya ägarna flyttade in. Usch vad dåligt jag mådde över det, men det blev bra i slutänden. Nu är ju era förutsättningar långt ifrån vad mina var, jag var ju tvungen att sälja.

Nä, jag har nog inget vettigt att komma med tyvärr...

Vi är sjuka... Både jag och Vilgot är tokförkylda och jag känner redan nu att det här kommer att bli en mardrömsdag. :crazy: Hoppas verkligen att min man kan komma hem lite tidigare idag.

Blä... Hatar att vara sjuk.

Här är en till förkyld. Fast hittills har det hållit sig på dräglig nivå, vilket är tur eftersom jag ska på kurs idag. Hade lite feber igår så jag hoppas att det var kulmen.

Dock hostar H extremt mycket på nätterna, här sovit 5 dåliga timmar i natt. Han hostar nog på i snitt vart tredje andetag när det är som värst.

Jag hade kunnat kopiera ditt inlägg förutom namnen då. Jag är sjuk och A med. De andra i familjen verkar ha klarat sig än så lämgr. Det blir en lång dag idag

Har känt något konstigt i halsen i snart 1 vecka och i dag känns det ännu sämre. Kan iofs vara visdomstanden som spökar men jag håller säkert också på bli förkyld :(

Bukerådet
Måste fråga hur ni skulle gjort. Jag var ju magsjuk i lördags, men det gick över på ca 12 timmar. Igår kräktes Theo 5 ggr på 2,5 timme, åt efter det middag och en halv vällingflaska och har efter det sovit hela natten. Nu sitter han och käkar frukost precis som vanligt.

Vad tror ni, kan det ha varit en expressversion av vinterkräksjukan vi åkte på eller något vi ätit? Theo gnagde uppenbarligen i sig några bitar hundmat hemma hos mamma å papa i går...

Nej jag vet! När jag flyttade hästen från mitt jobb så sa både jag och maken aldrig mer stort stall med galna kärringar :angel:

Vi hade kunnat varit stallkompisar för jag var på väg att flytta till Skästa när det var tjafs om varmskoning i mitt stall :laugh:

Vi har samma problem med tomten. Huset ligger i mitten och allt annat är små plättar. Kanske att det skulle gå att använda delen som ligger mot grannen till ridbana, men det är kanske inte så roligt med tanke på omständigheterna :angel:

Tack och lov så älskar in häst att åka transport, lastar i och ur själv. Han gillar dessutom att komma till nya ställen och visar gärna upp sig på tok för mycket då :cool:

Har känt något konstigt i halsen i snart 1 vecka och i dag känns det ännu sämre. Kan iofs vara visdomstanden som spökar men jag håller säkert också på bli förkyld :(

Bukerådet
Måste fråga hur ni skulle gjort. Jag var ju magsjuk i lördags, men det gick över på ca 12 timmar. Igår kräktes Theo 5 ggr på 2,5 timme, åt efter det middag och en halv vällingflaska och har efter det sovit hela natten. Nu sitter han och käkar frukost precis som vanligt.

Vad tror ni, kan det ha varit en expressversion av vinterkräksjukan vi åkte på eller något vi ätit? Theo gnagde uppenbarligen i sig några bitar hundmat hemma hos mamma å papa i går...

Kan vara en snabbkräkis. För är det hundmat så borde S vara sjuk i tid och otid... Hon äter både katt och hundmat så fort hon kommer åt.

Du jag håller med precis! Den här mannen har dessutom barn i skolåldern som mycket väl vet vad det innebär att pappa har tagit sitt liv. Och inte för att det finns någon bra tidpunkt att ta sitt liv, men två veckor innan jul?! :mad: Blir förbannad också för jag tänker på min vän C vi begravde i somras som ville leva. Det går ju inte att tänka så heller egentligen men just nu är det många känslor här hemma - chock, sorg, ilska. De flesta vännerna är chockade, ingen kunde se det här komma. Han hade pratat så sent som igår kväll med en annan vän och hans sista FB-uppdatering var igår natt 23.55. Då la han upp en youtubelänk till sitt favoritband Mötley Crue med orden "God natt". :crazy:

Fy vad hemskt, stackars anhöriga. :cry:

Kanske för att jag benämner mig själv som skogsmulle sedan vi flyttade hit ;)
Ja om vi säger så här skogen är mer eller mindre avverkad och nu har de kört sönder ännu mer av skogen så det går inte rida där och det finns inga ridvägar. Grusvägen utanför är en återvändgränd och järnvägen ser till att vi håller oss på denna sida. Enda sättet att ta sig över jv är en bro som går rakt upp och sedan rakt ner. En bro med tåg under och stor risk att möta lastbilar, traktorer, bussar och fartdårar på.
Min häst är inte lastbar och känslig för miljöombyten så det är inte så lätt att bara åka någonstan eftersom det tar en vecka för henne att anpassa sig till den nya miljön och bli ridbar.

Så nej inte en dugg tröst att du har klarat dig utan. Hade det funnits en plan mark att rida på så hade det inte varit några problem men nu finns det inte ens en ängsbit att rida på. Hagen kan jag rida i på sommaren förutsatt att det är torrt för den är full med stenar som jag inte vill ramla av på.

Vi sitter och tittar och drömmer om en egen gård. Så fort jag hittar något som skulle kunna vara något brukar jag kolla in ridvägar runtomkring med hjälp av eniro. Har dissat många bara för att de ligger dåligt till. Ingen skog i närheten eller så det inte ut att finnas så mycket ridvägar... Frågan är om vi kommer hitta en perfekt gård med alla krav vi har :D

Nää ingenting nu på morgonen :( :cry: jag är bara grymt trött fast jag fick sova till halv 8 för Milton. Så seeeeeegt!
Funderar på om Milton känner på sig att det kan vara en av dom sista dagarna själv med mig? För han har varit väldigt kramig och gosig nu på morgonen. Sjuk verkar han inte vara.
Nu ska ju sambon jobba den här veckan och jag hoppas det sätter igång när han är hemma så jag slipper ringa hem honom. Föder gärna innan helgen för på fredagen är barnvakten på julbord och på lördagen så kommer syster upp. Ogillar verkligen den här ovissheten :( tänk om jag måste gå över 2veckor!! :eek:

Min högsta dröm är också en fin gård med möjlighet att ha hästen hemma, ridbana och bra ridvägar. Nu har jag visserligen bara 500m till stallet och kanonbra ridvägar ffa på sommaren, tycker också bra ridvägar är prio 1 framför ridbana :o fast jag tycker det är superskoj att träna för tränare! Att få med sambon på flytt för att jag ska kunna ha hästen hemma det är nog stört omöjligt. Finns en gård ute nu som är helt i min smak med 6ha mark och riktigt riktigt fina sandvägar runt i kring + att det är ridavstånd till Hippo. Den enda negativa är väl att järnvägen går bara en bit där ifrån och så prislappen såklart ( utgångspris på 3,5 vill jag minnas) tycker det är mycket för huset i sig är inte så stort. Men en familj på 4 ryms nog utan problem! Största pluset är att det inte finns några tjuriga grannar på lååång avstånd men det är ändå inte med är kanske max 4 km till centrum!

Ett annat plus är kanske även att svärmor bor en liten bit ifrån ;)
Detvar mycket pengar i era trakter.

Min gubbe vill helst ha 20-30 ha mark, en massa skog, gärna åker för att ta egen hö (som om han skulle ha tid med det???) och bra uthus gärna med pelarlyft i garagen, fast det är inte dyrt att ordna själv i och försig. Själv skulle jag nöja mig med ca max 10ha för att jag tror det räcker för oss. Har fått dissa massa fina gårdar för att de bara har 6-10ha.

Fast eget hö behöver inte ta så mycket tid. Mina kusiner tog eget hö förut och det gick, trots heltidsarbetande föräldrar. Sen så bjöd de nära och kära, hade knytis och annat så fick de gratis abetskraft till att få in allt hö på skullen. :) jag minns det som hur mysigt och roligt som helst!

Håller med er alla om att bra ridvägar är ett måste. Vi har tur med ganska bra vägar och så har sambon planer på att fixa en hoppväg i vår/ sommar åt mig på en gammal timmerväg. :love: Med unghästar som ska tränas i hoppning så är ridbana ett måste. Jag har faktiskt börjat fundera på att ta ut en massa pengar för att kunna bygga ridhus så småningom, tyvärr är bästa stället i nya vinterhagen där jag funderat på att så in vall som passar till hö på hösten och kunna ta två skördar på sommaren och vara självförsörjande. Bonden ska så vete på resten av åkern, så där får jag "gratis" halm.

@emmah: har också svårt att tro att hundmaten skulle orsaka så mycket kräk, S äter hundmat i tid och otid och har aldrig kräkts av det, men det är klart att det bara kan vara ren tur också. :)

*kl*

Gissa vem som spydde ned bilen, hela hallen och mig när vi försökte åka till dagis imorse och som bara har bajsat vatten hela fm... :( Blir så ledsen, vet inte vad jag ska göra längre. Har fått i henne lite fruktmos och bulle (som hon knyckte från bordet när vi hade möte med byggaren :grin: ), hon har druckit väldigt bra med vatten också. Men hon vill inte äta. Tror ni att det är värt att köpa proviva och sådant till ett sånt litet barn?

Sen så är jag lite irriterad. Det är några narkarbetare som har sina hundar lösa, våra hundar brukar gå bra med dom, men min rottis har svårt för en av deras hundar som brukar morra och markera mot henne. Är vi hos någon annan så bryr hon sig inte, men här på hennes gård, vid hennes hus så blir hon förbannad och säger ifrån. Detta vet de om. ÄNDÅ så ska de hålla på att busa och tjoa och hålla på så deras hundar ylar och skäller och är jag eller sambon ute samtidigt så springer våra hundar såklart dit. 49 gånger av 50 går det bra, men så är det den där gången när min hund blir aggro. Uva och svartfot har ju träffat henne, tror att ni båda kan garantera att Zelda är motsatsen till hotfull i vanliga fall...

Jag tycker, faktiskt, surkärring som jag är, att mina hundar har större rätt att gå lösa på sin gård än vad deras har och de vet om att det här kan hända, så jag har inte dåligt samvete över det. Jag blir mer störd över att de ska hålla på att utmana ödet hela tiden. Jag tycker hemskt mycket om bägge två som jobbar också, så det är en svår sits. Men helt ärligt så är det något konstigt med den hunden, den har väldigt konstiga och svårtydda signaler och jag tror att detta är en av orsakerna till att min hund beter sig på ett sätt hon inte brukar. Jaja, behövde bara gnälla av mig...

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
538
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna... 38 39 40
Svar
787
· Visningar
75 833
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6... 13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 889
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
18 030
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka