Svälja kapslar

Smoothie och drickyoghurt är bland det värsta jag vet. Hatar konsistensen. Gud vad gnällig jag låter, förlåt 😂 känns som att jag får fortsätta tvinga i mig och hoppas att jag till slut vänjer mig vid kapslarna.

Det här med att inte luta huvudet bakåt gör verkligen skillnad, det är mycket lättare att få ner tabletterna om en inte gör det. Plus kolsyrat vatten då, det funkar för mig :)
 
Jag kan inte svälja tabletter alls, måste ha dem i små små bitar. Behöver jag ta en huvudvärkstablett så väljer jag Ipren (den enda som är typ smaklös) och tuggar den till lagom små bitar. Kapslar öppnar jag och sväljer innehållet löst med vatten.
Vad som händer den dagen jag måste ta en tablett som inte kan delas eller öppnas vill jag inte tänka på
 
Jag brukar faktiskt göra tvärtom till de flesta. Lutar huvudet bakåt och öppnar rejält. Häller liksom ner kapseln och tar ett rejält glas iskallt vatten så den redan är halvvägs nere och sedan rinner med vattnet.
 
Jag kan inte svälja tabletter alls, måste ha dem i små små bitar. Behöver jag ta en huvudvärkstablett så väljer jag Ipren (den enda som är typ smaklös) och tuggar den till lagom små bitar. Kapslar öppnar jag och sväljer innehållet löst med vatten.
Vad som händer den dagen jag måste ta en tablett som inte kan delas eller öppnas vill jag inte tänka på
Bamyl har tabletter som smälter sönder av sig själv i munnen.
Och så goda så man får lust att godissuga på dem. En svag citrussockrig smak, noll av "tablettsmak" (vad jag uppfattar i alla fall)
 
Bamyl har tabletter som smälter sönder av sig själv i munnen.
Och så goda så man får lust att godissuga på dem. En svag citrussockrig smak, noll av "tablettsmak" (vad jag uppfattar i alla fall)
Istället för Ipren? Låter ju fantastiskt. Måste testa.
 
Istället för Ipren? Låter ju fantastiskt. Måste testa.
Alltså inte samma substans. Så beror väl på vad du behöver värktablett till och hur du reagerar på olika sorter.
Tänkte utifrån att det inte talades om mer än allmänt mot huvudvärk i det jag svarade på.
 
Äter en del vitaminer i form av kapslar och det är hemskt! Kräks nästan av varje och det är flera stycken 😂 ibland ”fastnar” de halvvägs och jag får halsbränna hela dagen.

Hatar det och drar mig för att ta dem, men måste i och med att jag äter veg och nu har jag inte tagit dem på några månader och har varit väldigt mycket sjuk. Började idag igen och det var hemskt.

Finns det något supertrick? Kan bara ta en kapsel i taget. Dricker inte mjölk vilket jag annars läst kan hjälpa skölja ner med.
Är det svälja dem som är problemet?
Jag brukar tipsa om att hålla fast kapsel/tablett mellan tänderna, dricka något i stora klunkar och bara släppa taget om kapseln/tabletten så den följer med ner i magen.
Du ska inte skölja ner tablett/kapsel med dryck utan du ska svälja tablett/kapsel tillsammans med drycken.
(däremot är det bra om det är rikligt med vätska i magsäcken som tablett/kapsel kan lösa upp sig och fördela sig i, vissa tror sig vara duktiga genom att svälja med bara lite vätska, men det är bara en nackdel)
 
Bamyl har tabletter som smälter sönder av sig själv i munnen.
Och så goda så man får lust att godissuga på dem. En svag citrussockrig smak, noll av "tablettsmak" (vad jag uppfattar i alla fall)

Åh, intressant!
Är de lite som panodils som smälter i munnen?
För de har jag provat och de bara växer i munnen. Men är de lite mer som en halstablett att suga på kan det absolut vara ett alternativ att prova.
Skulle du kunna länka? Jag googlade runt men blev inte klok på vilken det skulle kunna vara.
 
Jag har fått tipset att lägga tabletten på tungan och sedan ta en klunk av något med sugrör. Sugröret gör att tungan liksom formar en liten "rutschkana" för tabletten och oftast försvinner den ner i magen utan att man ens märker det. Jag har dock enbart testat vid enstaka tillfällen, men det kan kanske vara värt att testa? Eventuellt i kombination med kolsyrad eller trögflytande dryck, som tipsats om tidigare?
 
Åh, intressant!
Är de lite som panodils som smälter i munnen?
För de har jag provat och de bara växer i munnen. Men är de lite mer som en halstablett att suga på kan det absolut vara ett alternativ att prova.
Skulle du kunna länka? Jag googlade runt men blev inte klok på vilken det skulle kunna vara.
Har aldrig ätit panodil, så vet inte hur de är.
Nej inte som halstablett, de rasar sönder till typ ingenting på ganska kort tid. Vet inte om det är vattenlösligt eller småpulvrigt? Tänkte det kunde motsvara att du tuggar ner till småsmulor.

"Tabletten kan smälta i munnen, tuggas, lösas i vatten eller sväljas hel" https://www.apotekhjartat.se/produkt/bamyl-tablett/
 
Har också svårt med kapslar, men går lättare när jag lärde mig luta huvudet framåt och inte bakåt när jag tar dom.
Samma för mig, jag kunde absolut inte svälja tabletter när jag var yngre men så lärde jag mig liksom dra in hakan mot halsen (göra dubbelhaka typ) och det gjorde hela skillnaden!

Jag lägger tabletten på tungan, tar en stor klunk vatten eller annan dricka och sväljer ner samtidigt som jag drar in hakan.
 
Jag äter kapslar och har mått väldigt illa av dom, så jag har använt något som heter Medcoat av den anledningen. Men de är egentligen till för de som har svårt att svälja tabletter och kapslar, inte superdyrt så rekommenderar att testa 😊
 
Har aldrig ätit panodil, så vet inte hur de är.
Nej inte som halstablett, de rasar sönder till typ ingenting på ganska kort tid. Vet inte om det är vattenlösligt eller småpulvrigt? Tänkte det kunde motsvara att du tuggar ner till småsmulor.

"Tabletten kan smälta i munnen, tuggas, lösas i vatten eller sväljas hel" https://www.apotekhjartat.se/produkt/bamyl-tablett/

Tack! Värt att prova, där kan man ju ta tabletten på lite olika sätt.
 
Äter en del vitaminer i form av kapslar och det är hemskt! Kräks nästan av varje och det är flera stycken 😂 ibland ”fastnar” de halvvägs och jag får halsbränna hela dagen.

Hatar det och drar mig för att ta dem, men måste i och med att jag äter veg och nu har jag inte tagit dem på några månader och har varit väldigt mycket sjuk. Började idag igen och det var hemskt.

Finns det något supertrick? Kan bara ta en kapsel i taget. Dricker inte mjölk vilket jag annars läst kan hjälpa skölja ner med.
Svälj med varmt (ljummet) vatten, brukar vara mycket enklare 👍🏼
 
Jag lägger tabletten under tungan, tar en stor klunk vatten, drar tillbaks tungan, kastar huvudet lite bakåt så tabletten far upp i vattnet och sväljer INNAN tungan registrerar att det finns "otuggad mat" med i vattenklunken. Funkar aningen sämre på kapslar än tabletter.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Äter omega 3 kapslar + några andra kosttillskott och kapslarna (speciellt omega 3) är ju enorma! Går okej att svälja men de typ fastnar...
2
Svar
20
· Visningar
4 841
Senast: Smulis
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 192
Senast: hastflicka
·
Hästvård Är det någon som varit med om att hästen har fått problem att tugga maten och sen fått foderstrupsförstoppning efter tandraspning? Det...
Svar
7
· Visningar
2 365
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp