Svälja kapslar

BernT

Trådstartare
Äter en del vitaminer i form av kapslar och det är hemskt! Kräks nästan av varje och det är flera stycken 😂 ibland ”fastnar” de halvvägs och jag får halsbränna hela dagen.

Hatar det och drar mig för att ta dem, men måste i och med att jag äter veg och nu har jag inte tagit dem på några månader och har varit väldigt mycket sjuk. Började idag igen och det var hemskt.

Finns det något supertrick? Kan bara ta en kapsel i taget. Dricker inte mjölk vilket jag annars läst kan hjälpa skölja ner med.
 
Äter en del vitaminer i form av kapslar och det är hemskt! Kräks nästan av varje och det är flera stycken 😂 ibland ”fastnar” de halvvägs och jag får halsbränna hela dagen.

Hatar det och drar mig för att ta dem, men måste i och med att jag äter veg och nu har jag inte tagit dem på några månader och har varit väldigt mycket sjuk. Började idag igen och det var hemskt.

Finns det något supertrick? Kan bara ta en kapsel i taget. Dricker inte mjölk vilket jag annars läst kan hjälpa skölja ner med.
Kan du inte byta sort till ngt slags tabletter? och ta en med mindre storlek?
 
Kan du äta kräm (finns ju med alla möjliga fruktsmaker)? Funkar med yoghurt också men döljer inte smaken lika bra. Lägg tabletterna på en sked med kräm och svälj.
Det finns vissa tabletter som inte får ätas på det visset men det brukar inte gälla vitaminer.
 
Kan du inte byta sort till ngt slags tabletter? och ta en med mindre storlek?
Funkar inte heller 😂 hatar ta Ipren och sånt med. Tar tusen gånger hellre spruta, har inga problem med att sticka mig själv osv men tabletter är fan hemskt. Är tacksam att jag inte har några sjukdomar och behöver ta medicin dagligen.
 
Kan du äta kräm (finns ju med alla möjliga fruktsmaker)? Funkar med yoghurt också men döljer inte smaken lika bra. Lägg tabletterna på en sked med kräm och svälj.
Det finns vissa tabletter som inte får ätas på det visset men det brukar inte gälla vitaminer.
Hatar kräm och yoghurt 🙈 det är biotin, selen, zink, collagen och nån mer jag glömt. D-vitamin med men den tuggar man.
 
Äter en del vitaminer i form av kapslar och det är hemskt! Kräks nästan av varje och det är flera stycken 😂 ibland ”fastnar” de halvvägs och jag får halsbränna hela dagen.

Hatar det och drar mig för att ta dem, men måste i och med att jag äter veg och nu har jag inte tagit dem på några månader och har varit väldigt mycket sjuk. Började idag igen och det var hemskt.

Finns det något supertrick? Kan bara ta en kapsel i taget. Dricker inte mjölk vilket jag annars läst kan hjälpa skölja ner med.
Bara zinktabletter är ju väldigt små, selentabletterna också. Kollagen brukade väl kollegorna hälla i kaffet rätt och slätt.
Har inte Blutsaft sedan järn och ev biotin?
 
Bara zinktabletter är ju väldigt små, selentabletterna också. Kollagen brukade väl kollegorna hälla i kaffet rätt och slätt.
Har inte Blutsaft sedan järn och ev biotin?
Dricker inte kaffe heller haha 🙈 blutsaft kan jag inte heller dricka. Hej kräsen :p

Alltså även om tabletterna är små är de tillräckligt för att jag ska börja hulka.
 
Jag tar nästan alla mina mediciner/tillskott ihop med mat, jag har jättesvårt att svälja tabletter och kapslar, stoppar alltså in tabletterna när jag precis ska svälja en tugga mat och då går det jättebra. Räcker att det är något typ ett kex eller liknande så går det bra.

Försöker jag ta tabletter med enbart vätska så får jag sällan ner dem. Enda som kan funka, ibland, är att ta dem med någon kolsyrad dryck.
 
Äter en del vitaminer i form av kapslar och det är hemskt! Kräks nästan av varje och det är flera stycken 😂 ibland ”fastnar” de halvvägs och jag får halsbränna hela dagen.

Hatar det och drar mig för att ta dem, men måste i och med att jag äter veg och nu har jag inte tagit dem på några månader och har varit väldigt mycket sjuk. Började idag igen och det var hemskt.

Finns det något supertrick? Kan bara ta en kapsel i taget. Dricker inte mjölk vilket jag annars läst kan hjälpa skölja ner med.

Jag har exakt samma problem och har alltid haft. Kan absolut inte ta med saft, kräm, fil eller liknande utan det enda sättet är att ta med mat eller bröd. Jag tuggar mat och stoppar i en tablett i maten i munnen och sväljer. Ursäkta om det låter äckligt. :o
 
Jag tar nästan alla mina mediciner/tillskott ihop med mat, jag har jättesvårt att svälja tabletter och kapslar, stoppar alltså in tabletterna när jag precis ska svälja en tugga mat och då går det jättebra. Räcker att det är något typ ett kex eller liknande så går det bra.

Försöker jag ta tabletter med enbart vätska så får jag sällan ner dem. Enda som kan funka, ibland, är att ta dem med någon kolsyrad dryck.

Såg nu att du hann skriva innan mig, men exakt så funkar jag, minus med kolsyrad dryck, måste vara mat.
 
Jag brukar ta med banan, gör som en tidigare skrev - när man tuggat klart och ska svälja så lägger man dit kapseln och sväljer. Tycker det funkar bra både med kapslar och stora tabletter :)

Det andra tipset angående kapslar är ju att man ska luta huvudet framåt när man sväljer dom med vätska, men det kanske dels är allmän kunskap som jag bara var sen på och dels inte gäller i detta fall.
 
Ta ihop med trögare vätska, typ smoothie eller drickyoghurt.
Smoothie och drickyoghurt är bland det värsta jag vet. Hatar konsistensen. Gud vad gnällig jag låter, förlåt 😂 känns som att jag får fortsätta tvinga i mig och hoppas att jag till slut vänjer mig vid kapslarna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Äter omega 3 kapslar + några andra kosttillskott och kapslarna (speciellt omega 3) är ju enorma! Går okej att svälja men de typ fastnar...
2
Svar
20
· Visningar
4 841
Senast: Smulis
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 192
Senast: hastflicka
·
Hästvård Är det någon som varit med om att hästen har fått problem att tugga maten och sen fått foderstrupsförstoppning efter tandraspning? Det...
Svar
7
· Visningar
2 365
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp