Svängd brun dressyrgjord

gylle

Trådstartare
Hade egentligen planerat att köpa en elt gjord men inser efter att ha använt min nya enkelkåpiga amerigo och sett var stropparna hamnar på hästarna att den sadeln måste ha en svängd gjord, ser inte klokt ut med rak för stropparna hamnar naturligt en bra bit bakom sadelgjordsläget varpå man får dra dem framåt när man använder rak gjord vilket ju måste göra att gjorden strävar efter att dra sadeln framåt (nej den har inte åkt fram alls vad jag märkt men man vill ju inte att sadeln strävar framåt precis).

Saken är att jag gärna har elastisiteten nere under magen och inte uppe vid stropparna gärna i form av en platta mitt under som tryckfördelar.
De vanliga långa gjordar jag använder och hästarna trivs med är framförallt en gjord med platta mitt under magen med elastisiteten precis intill på båda sidor av denna platta, samt elt gjorden där hela plattan är elastisk.

Den stora frågan är går det att hitta något liknande men med svängt utförande ?

Vill dessutom ha en mjuk välstoppad gjord även fårskinnsfodrad går bra, dessutom måste det finnas snabbknäppning för martingal på den och så skall den vara brun i någon nyans från mellan till mörkbrun.

Så någon som har en susning om ifall denna gjord går att finna och vilket märke iså fall ?
 
Sv: Svängd brun dressyrgjord

Wintec/Bates Cair. De är jättebra och lagom svängda (såna supersvängda gjordar är inte bra pga trycket hamnar fel). Ordentligt breda på mitten. Min häst har lite sadeltvång och han gillar sin Cair gjord minst lika mkt som sin ELT. :)
 
Sv: Svängd brun dressyrgjord

Cair gjorden är ju tvärtom deras spänne hamnar längre fram än om man har en rak, har redan kollat på dem och jämfört. Trycket hamnar ju inte fel för att gjorden är svängd om gjorden passar till sadelläget/stropparna utan trycket hamnar ju då rätt i gjordläget om detta inte är det samma som var stropparna kommer ner. En svängd gjord skall ju användas just när inte gjordläge och sadelläge överensstämmer med varandra för att trycket blir fel om man använder en rak gjord. Naturligtvis blir trycket fel om man använder en svängd gjord på en häst som inte har ett sadelläge/gjordläge som behöver det då kommer ju trycket att hamna för långt fram. Men när det skiljer ca 20 cm från var stropparna kommer ner naturligt och gjordläget så blir det inte bra med rakare gjord.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu när sadeln är beställd och jag vet vad det blir för typ av sadel så börjar nästa djungel som är nästan lika svår nämligen gjordar. B...
Svar
6
· Visningar
1 212
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 560
Senast: Honey07
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 325
Senast: Fibusen
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 412
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp