Bukefalos 28 år!

Svängd dressyrgjord

Martina_m

Trådstartare
Har någon testat att använda en svängd dressyrgjord?
Nu menar jag inte anatomisk/ergonomisk, utan svängd för att förhindra att dra fram sadeln.

Om ni har en svängd dressyrgjord, vilken har ni då?
Och vad tycker ni om den?

Bilder uppskattas alltid!:laugh:
 
Sv: Svängd dressyrgjord

Istället för en svängd gjord (som hittills inte har funkat för min häst) använder jag en H-gjord istället. Den gör att även om hästen är bukig/betesfet så dras inte sadeln fram. Den fördelar trycket bra och över en större yta, samt att den fungerar väldigt bra för känsliga hästar. Flera bekanta och vänner till mig har köpt likadana efter att ha provat min. Flera av dem har kallblod och araber som lätt blir lite bukiga.

Såhär ser den ut

IMG_3636.jpg


GP14.jpg
 
Sv: Svängd dressyrgjord

Jag har den lätt svängda gjorden med resår som Hööks säljer, och den funkar jättebra på min häst som drar fram sadeln både pga felmatchat sadel-/gjordläge och lite stor mage... :angel:

När hon var yngre och saknade allt vad former heter och därtill var lite överbyggd kombinerade jag med svanskappa, men det behövs inte nu längre.
 
Sv: Svängd dressyrgjord

Hmm, den där gjorden såg ju ganska konstig ut, men det verkar ju himla smart :idea:

Vart hittar man en sån gjord?
Fungerar den på alla dressyrsadlar? Tänkte tex om stropparna sitter tätt.
vilken prisklass ligger den i?
 
Sv: Svängd dressyrgjord

Stropparna måste sitta en bit isär, t.ex. främre stroppen fäst i ortspetsen för att den ska fungera optimalt.
Man köper den från tillverkaren direkt från England, kostar ca 2000. www.wowsaddles.com, där finns även lite information.
Fungerar både på hopp och dressyrsadlar, det beror bara på stropparnas placering.
 
Sv: Svängd dressyrgjord

Svängda gjordar är i princip omöjligt att få en jämn anläggningsyta med, och ju svängdare ju värre... En mkt svagt svängd gjord samt en fårskinnstunnel med kardborre (den sorten som har tyg på ena sidan) funkar. Det har jag på min arab.

H gjorden är som sagt en bättre lösning, jag köpte en sån men min häst HATAR den. Hans sadeltvång som inte märks alls med Tixerant eller magplatta, blev värre än det nånsin varit. Så nu ligger det dyra eländet i skåpet. Dock säkert jättebra om man har en häst utan sadeltvångstendenser.
 
Sv: Svängd dressyrgjord

Och jag upplever det precis tvärtom. Min häst har alltid varit kinkig med sadelgjord. Varit tvungen att ha resår på båda sidor samt Alfagel osv. Vanliga läder/neoprengjordar går bort osv. Med H-gjorden reagerar han inte överhuvudtaget när jag spänner gjorden. (skulle jag nu plocka fram en av mina tidigare gjordar som varit det enda som har funkat innan så reagerar han däremot) En tjej i mitt stall som har en häst med rejält sadeltvång köpte också H-gjorden och hästen har blivit avsevärt bättre.
 
Sv: Svängd dressyrgjord

Jag har nyss köpt en gjord, men vet inte hur den kommer fungera ännu då jag inte fått hem den.


Köpte denna gjord, men vet tyvärr inte märke eller modell!

297005_144983860.jpg


Räknas vel knappt som svängd, men lite iaf;)
 
Sv: Svängd dressyrgjord

Konstigt, jag har aldrig sett min reagera så illa som på H gjorden. :crazy: och hade inte ens dragit åt den ordentligt så det var inte så att den satt för hårt. Han kan reagera för skänkeln också om man rör benen precis när man suttit upp, dvs han är känslig i sidorna också inte bara under bröstbenet så jag antar att det var den bakre stroppen han tyckte var så hemsk, inte delen under magen.
 
Sv: Svängd dressyrgjord

*kl*

Tänkte väcka liv i den här tråden igen....

Har bestämt mig för att köpa en svängd dressyrgjord, det är värt att testa iaf. Har letat runt på nätet, men inte hittat någon som verkar vettig.

Har ni något tips på en bra svängd dressyrgjord?
 
Sv: Svängd dressyrgjord

Jag har också samma problem med mitt islandssto som redan har fått en stor rund gräsmage. Hennes sadel som annars ligger jättebra trycks nu fram av magen och ligger för långt fram.

Jag har fått låna en svagt svängd dressyrgjord av märket Globus Ronja som jag ska prova ikväll när jag rider. Jag vill inte köpa en sådan gjord om den inte hjälper eller passar, så det är perfekt att få låna och prova först. Jag kan uppdatera här i tråden sedan om hur det gick.
 
Sv: Svängd dressyrgjord

Nu har jag provat att rida med Globus Ronja-gjorden. Jag tyckte inte att det blev någon större skillnad. Sadeln dras ändå framåt. Det kanhända att den gjorden är för lite svängd och att det går bättre med en annan gjord.
 

Liknande trådar

Utrustning Vet att det är högst individuellt så klart, men jag har själv lovordat ELT-gjorden fram tills nuvarande häst. Ardennerkille, 3 år och...
Svar
11
· Visningar
1 003
Senast: palle
·
Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: Barret
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp