Bästa dressyrgjorden?

Vet att det är högst individuellt så klart, men jag har själv lovordat ELT-gjorden fram tills nuvarande häst.
Ardennerkille, 3 år och inte superhög manke. Upplever att gjorden då blir lite instabil då den är så elastisk.

Har ni tips på liknande anatomisk gjord men som är något mer stabil?
Vilken dressyrgjord anser ni är den som fungerar bäst?
Prestige RP blir inte aktuell för oss, just nu, lite för stor investering 💸

370291894_1049709642686974_903761426057283685_n.jpg
 
Hade en cair på min förre häst (funkade bra), på nuvarande har jag en stubben equisoft och en läder från hööks. denna -https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/sadelgjordar/dressyrgjord-skinn-fairfield fruktansvärt prisvärd och min häst är känslig, men hon reagerar varken på denna eller min equisoft när gjorden späns. Har den från hööks på min barbackasadel som används när vi rider ut :) Equisoft på min dressyr, båda får bra betyg från oss :)
 
Jag är supernöjd med min dressyrgjord från Taur Opux Ergoflex, haft den i typ 4 år nu. Lite flex, men inte för mycket. Bra form. Mjukt stoppad. Fint mjukt läder. Jag gillar vinkeln på hällorna.
 
Jag har en ELT nu men upplever ungefär samma sak som du, har en häst med mycket ardenner i blodet och väldigt lik kroppsbyggnad som din. Hästen trivs bra med den och allt sånt men när den är utsliten så småningom (vilket jag tycker ELT blir snabbt) så kommer jag nog testa någon annan modell.
 
Jag har en stor, känslig Oldenburgare (med betoning på stor, hon drar 85-90 cm i dressyrgjord) och hennes favoritgjord är Christ Lammfelle Moon. Den är oelastisk och dessutom formad så att den lämnar mkt plats åt armbågar och funkar med hennes sadelläge. En vanlig gjord drar fram alla sadlar på hennes skuldror.
 
Jag har en Back on Track 50 cm till min stora känsliga fjording (147 cm)

Har en Childeric D1 och skulle gärna vilja ha en i mindre storlek...
 

Liknande trådar

Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver en ny sadelgjord. Hon har lättare sadeltvång och en husse som är väldigt svag i armarna. Jag söker därför...
Svar
13
· Visningar
3 317
Senast: svea
·
Utrustning Hittade ingen liknande tråd... ber om ursäkt om det finns någon tråd jag inte hittat eller om jag lägger den fel...:o Funderar på att...
Svar
0
· Visningar
1 304
Senast: fridaxi
·
Dressyr Vad har ni för dressygjordar? Någon särskild anledning till att ni använder just dem? Nöjd med kvalitet, design etc? Lägg gärna upp...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 459
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 042
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp