Svamp på tungan

F

Frieserhäst

Har dottern haft i 3 veckor nu! Har hållt på med vischy (stavas?) vatten på både
henne och mig. Ett tag verkade bli bättre, men nu ser de nästan mer ut än från första början!
Har för mig att det fanns något man kunde köpa på apoteket som skulle hjälpa,
men minnet är kort! någon som har bra koll?

mvh mia
 
Sv: Svamp på tungan

Här är en till som undrar. Jag håller också på med Vischy och penslar och penslar men märker ingen skillnad.
Det blir lite bättre i perioder men kommer alltid tillbaka.
Vore ju skönt om man blev av med det nån gång.
 
Sv: Svamp på tungan

Min son hade väldigt mycket och lät honom dricka LOKA, då väldigt lite förstås.
Min far och hans sambo "nej, det ska vara Vischy vatten och inget annat!!"

Jaha? LOKA fungerade alldeles utmärkt på Loke eftersom allt försvann väldigt kort efter vi började med det.
 
Sv: Svamp på tungan

Vad använder ni för vichyvatten? Det måste vara Vichy Vatten, med gul etikett, det funkar inte med tex Vichy Nouveau då det är natriumbikarbonatet man vill åt.

Dessutom är det viktigt att tvätta allt som kommer i kontakt med mjölken eller huden i minst 60 grader, tex handdukar, bh-ar osv. Eventuella nappar, flaskor, pumpar osv steriliseras dagligen.

Det finns, mig veterligt, inget receptfritt på Apoteket, men om du går till din barnmorska så skriver hen ut Mycostatinkräm/-droppar. Krämen till dina bröst, dropparna till barnets mun. Det behandlas ibland också med gentianaviolett, men det är ett gissel att hålla på med då det färgar allting knallila.
 
Sv: Svamp på tungan

Man kan blanda ut bikarbonat i vatten och pensla med.
Det tipset fick jag av min BVC-tant och det tog bara några dagar så var torsken borta.
 
Sv: Svamp på tungan

Det behandlas ibland också med gentianaviolett, men det är ett gissel att hålla på med då det färgar allting knallila.

Jag har funderat, är det samma typ som vi använder till hästarna? Den där lila sprayen som man brukade spraya på alla sår och grejjer?

Jag har fått en daktacort av min doktor, ena bröstet är bra men andra kommer fortfarande tillbaka när jag slutar med krämen.

Man kan få Diflucantabletter också om det inte ger med sej.
 
Sv: Svamp på tungan

Rasmus har haft torsk i 4½ månad

Vichyvatten funkar i någon timme sen är det tillbaka, men eftersom han eller jag aldrig haft problem av torsken så slutade vi med vichyvatten och det har minskat hela tiden.

Får de mkt torsk så de känner obehag när de äter ellerman själv får de har bvc en gegga de baddar med så de försvinner.
 
Sv: Svamp på tungan

Idun har också haft torsk nästan hela tiden. Hon har liksom Rasmus inte haft några besvär av det. Jag har också provat att pensla med Vichy vatten, utan resultat. När jag slutade pensla blev det inte värre, och nu har det nästan försvunnit av sig själv. Jag upplever det som att ju mer Idun har ätit av puréer, ju mindre torsk har hon haft, men det kan ju vara bara ett sammanträffande.
 
Sv: Svamp på tungan

kanske stämmer, Rasmus äter ju oxå puréer nu och det har minskat, if tittar jag inte lika ofta nu som när han var liten och jag penslade honom, mig själv och alla nappar och "tugg leksaker"!
 
Sv: Svamp på tungan

Be bvc skriva ut "riktiga" grejor istället. Jag fick Myscotatin till både mig (salva) och dottern (pensling). Svampen försvann på några dagar..
 
Sv: Svamp på tungan

Tack för alla svar!
Det är den gula vichy vi har, pripps eller vad den heter?

Ska till BVC om ett par timmar, sist fick hon det lila på tungan och jag ska be henne
skriva ut ett recept så vi blir av med skitet!:smirk:

Mia
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 570
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 409
Senast: Blyger
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 087
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp