Svampsäsongen 2018

Killaloe

Trådstartare
Hur har ni det i år med svamparna?

Hos oss (eller ja, hos mig i norra delen av halland) är det misär - från att ha plockat absurda mängder de senaste åren (förra året var nog rekord) så har jag plockat två (!!) stackars gula kantareller i år sedan midsommar. Torkan har verkligen inte varit bra för svamparna, men jag hoppas ändå på att framförallt trattkantarellerna kan orka komma igen nu på sensommaren/hösten när det äntligen har regnat lite.
 
Idag har jag tillsammans med min Ömma Moder plockat två kilo Karljohan. Sug på den ni. TVÅ KILO jättefina svampar nästan helt utan insektsangrepp. Jag är i extas. :d
Tar mig friheten att svara på det här inlägget här också - för jag är så avundsjuk att det finns inte! Älskar att plocka Karl Johan och andra soppar (dom fyller upp korgen så bra) men har inte ens sett början på någon i år :( :down:

Har ni haft mycket regn det senaste? Eller hur kan ni ha så bra svampsäsong?
 
Hyser hopp om trattkantarellsäsongen ändå! Brukar plocka i skogarna strax utanför Linköping, där har det också varit fantastiskt de senaste åren. Brukar plocka i oktober, min MOR håller koll på när de kommit up.
 
Värmland/Närke plockade vi så vi fick 3 påsar á 100g förvällda kantareller. Inga mängder alls med andra ord.
Tror att vi såg en del Karl-Johan men jag är för dålig på svamp för att vara säker.
 
Jag är ju sån som varje år går ut i skogen för att plocka. Hottar några och blir sen osäker på om dem är ätbara eller inte. Så det hela brukar sluta med grinig människa utan svamp i korgen men sjukt nöjda hundar för att ha tramsat rundor i skogen en halv dag. Måste skaffa mic en svampmänniska.
 
Värmland/Närke plockade vi så vi fick 3 påsar á 100g förvällda kantareller. Inga mängder alls med andra ord.
Tror att vi såg en del Karl-Johan men jag är för dålig på svamp för att vara säker.
Jag kör taktiken att lära mig en ny svampsort/år för att dels kunna bli väldigt säker på just den sorten och dels för att det är kul att lära sig något nytt (det blir ju mer svampar i korgen på så vis) :D
Karl Johan eller andra soppar är ju bra på så sätt att det finns få förväxlingssvampar som inte är ätbara, så en bra sort att börja med :up: (mitt projekt får väl bli att lära mig identifiera tickor eller något eftersom inget annat växer :grin: )

Och kul ändå att du hittat lite även om det inte är mycket.
 
Jag kör taktiken att lära mig en ny svampsort/år för att dels kunna bli väldigt säker på just den sorten och dels för att det är kul att lära sig något nytt (det blir ju mer svampar i korgen på så vis) :D
Karl Johan eller andra soppar är ju bra på så sätt att det finns få förväxlingssvampar som inte är ätbara, så en bra sort att börja med :up: (mitt projekt får väl bli att lära mig identifiera tickor eller något eftersom inget annat växer :grin: )

Och kul ändå att du hittat lite även om det inte är mycket.
Mest hittade vi älgflugor (eller dom hittade väl oss) så jag hade typ panik!
 
Tar mig friheten att svara på det här inlägget här också - för jag är så avundsjuk att det finns inte! Älskar att plocka Karl Johan och andra soppar (dom fyller upp korgen så bra) men har inte ens sett början på någon i år :(:down:

Har ni haft mycket regn det senaste? Eller hur kan ni ha så bra svampsäsong?
Det brukar ALDRIG innas så här mycket Karljohan här, i bästa fall hittar jag ett normalt år ett par stycken som inte är totalt maskätna. Det har varit snustorrt större delen av sommaren, men regnat mer normalt (fortfarande inte överdrivet mycket) senaste veckorna. Så jag har ingen aning om vad det beror på, jag bara tackar och tar emot! :D

Däremot verkar det generellt inte vara något bra svampår, vi brukar ha mycket gula kantareller här och det har jag hittills hittat EN (1) .:meh:
 
Jag är ju sån som varje år går ut i skogen för att plocka. Hottar några och blir sen osäker på om dem är ätbara eller inte. Så det hela brukar sluta med grinig människa utan svamp i korgen men sjukt nöjda hundar för att ha tramsat rundor i skogen en halv dag. Måste skaffa mic en svampmänniska.

En naturskyddsförening "nära dig" arrangerar svampplockningskurs med en mycket entusiasmerande och på alla sätt utmärkt svampexpert/-konsulent som ledare. Hon är min svampguru, kan allt om vad man plockar, antagligen allt om var man plockar - även om hon kanske inte säljer ut alla ställen hur lätt som helst - vad man inte plockar, hur man förvarar, tillagningstips - ALLT! Och förmedlar det på ett mycket trevligt och lättsamt sätt. :)

Nybörjarkurs 1 och 15 september med praktiska övningar och utflykter i närområdet, det är lätt värt att gå den! Om det bara kommit tillräckligt med regn för att det ska finnas någonting att plocka så skulle jag gärna haka på en omgång till bara för att det var så trevligt när jag var med på den.

Är du osäker på trattkantareller så vågar jag ge tips om identifiering och förväxlingsrisker där, och dessutom vet jag ett vanligtvis rikgivande ställe några mil inåt/neråt Skåneland. :idea:
 
Har varit ut en sväng nyss och hittade ca 15 stycken kantareller på några timmars letande. Halvsmå och torra stackare...
Hoppas på mycket regn nu så kanske det kommer trattisar iafl.
 
En naturskyddsförening "nära dig" arrangerar svampplockningskurs med en mycket entusiasmerande och på alla sätt utmärkt svampexpert/-konsulent som ledare. Hon är min svampguru, kan allt om vad man plockar, antagligen allt om var man plockar - även om hon kanske inte säljer ut alla ställen hur lätt som helst - vad man inte plockar, hur man förvarar, tillagningstips - ALLT! Och förmedlar det på ett mycket trevligt och lättsamt sätt. :)

Nybörjarkurs 1 och 15 september med praktiska övningar och utflykter i närområdet, det är lätt värt att gå den! Om det bara kommit tillräckligt med regn för att det ska finnas någonting att plocka så skulle jag gärna haka på en omgång till bara för att det var så trevligt när jag var med på den.

Är du osäker på trattkantareller så vågar jag ge tips om identifiering och förväxlingsrisker där, och dessutom vet jag ett vanligtvis rikgivande ställe några mil inåt/neråt Skåneland. :idea:
Åhh det måste jag komma upp :up: Ååhh vad snällt av dig, du får gärna pma mig alla tips och trix om du inte vill skriva ut dem här :love:
 
Mina vanliga ställen har gett noll i år.
Däremot snubblade jag över ca 1 liter superfina gulingar på jobbet (bra att jobba ute ibland :up:) så det blev lite goda mackor häromkvällen.
Har visst hopp om trattisar senare i höst. Inte för att jag behöver mer, har två stora burkar kvar sen förra året.. Men det är kul att plocka!
 
Har inte varit ute än i år:o, jag väntar tills det är dags för trattkantareller för det känns inte som någon idé att leta gula kantareller.

Jag plockar
Trattkantareller
Kantareller
Taggsvamp
Äter inga utan ger bort allt till någon som vill rensa.
 
Här har det varit ökentorrt så jag har inte varit ute alls. Men nu har det kommit lite regn och vi skall ut och söka här i veckan :) Jag är lite smånördig och gillar nya arter, så i år vill jag plocka sotvaxskivling för första gången.

På min lista att plocka i år:
Gul kantarell
Gul trumpetsvamp (om jag hittar några)
Rimskivling
Blodriska (kanske den godaste svampen smörstekt)
Stensopp/Rödbrun stensopp
Blek Taggsvamp
Snöbollschampinjon

Skall försöka att inte plocka trattkantarell i år då vi plockade skrämmande mängder förra året.
 
Har inte varit ute än i år:o, jag väntar tills det är dags för trattkantareller för det känns inte som någon idé att leta gula kantareller
Tror inte du gått miste om något, så det är nog vettigt att vänta! :) (tror du bor rätt nära mina svampställen och det finns/fanns noll tecken på trattkantarelller när jag var ute i lördags)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 249
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 183
Senast: Magiana
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 950
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 175
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp