svängd sadelgjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 871
U

Uddatyp

är dom här gjordarna bra?
jag vill att min häst ska få så stor rörelsefrihet som möjligt och hört att dom ska vara bra eftersom armbågen kan röra sej mer?

330266.jpg

Sv: svängd sadelgjord

Ja dom är bra men jag tycker inte att dom där var så mkt svängda, finns sådana som är ännu mer svängda.

NEEEEEEJ!

Jag har den i svart.

1. Efter som det inte finns några hål att trä in remmarna i glider gjorden åt ett håll och och spännena åt ett annat = spännena hämnar mot hästens hud och nyper som satan.

2. Spännena ligger i höjd med ambågen har du en häst med gång slår metallspännena rätt i armbågen och det ger skav och gör ont!

Ska du ha den typ av sadelgjord köp en av de dyrare modellarna där du kan trä genom stropparna. Funkar säkert på en häst med ordinär gång.

man behöver kanske inte sadla så långt fram om hästen går emot med frambenen...

Om du är ute efter mera rörelsefrihet behöver du inte ha en svängd gjord. Det räcker med att köpa en rak som är anatomiskt utformad. De svängda passar när du har en häst som har sadelläget längre bak än sadelgjordsläget.

Men jag har haft en sådan och det var hårt läder där man stoppar ner stropparna, så allt låg hel still. Men det kanske är mjukt på den här?

man behöver kanske inte sadla så långt fram om hästen går emot med frambenen...

Var det riktat till mig?

Nej jag lägger inte sadeln för långt fram. Men hästen har gång och rör frambenen så att de kommer ikontakt med spännena på den typ av gjordar på bilden iaf.

Därför rekomenderar jag dem inte till hästar med stor gång även om sadlarna ligger bra och på rätt ställe.

Liknande trådar

Utrustning Ska beställa ett EquoIQ stalltäcke, hur är storleken på dem? Har hört att de är stora? Min häst har 140 på Amigo stalltäcken och 145...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: EZMK
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
286
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 435
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 744
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka