svängd sadelgjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare peroseng
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 498
P

peroseng

Hindrar en svängd gjord ALLTID sadeln från att glida framåt om hästen har sadelläget längre bak än där sadelgjorden vill va??

Sv: svängd sadelgjord

glider sadeln fram så passar den inte hästen ordentligt!

Sadelgjorden enligt mig har inget med att göra om sadeln stannar på plats eller inte om den är svängd. Den som är svängd har mer funktion att lämna hästens ben mer "fria" än vad en vanlig rak sadelgjord gör beroende på vart man spänner den.

Nja, det finns ju inga garantier och det viktigaste är ju ffa. att sadeln passar hästen! Annars kan den ju t.ex. glida fram jättelätt. Man måste hitta grundorsaken först.

Jag har en häst som är lite bukig i formen, alltså hon är inte fet eller så men något bukig. Detta gör att sadeln gärna glider fram även fast den passar. Förut hade jag en Hansbo gjord i läder men har nu en sadelgjord från GlenGordon som jag är jättenöjd med, denna är lite svängd och sadeln ligger där den ska.

Du har fel där.. även om sadeln passar hästen kan den åka fram. Om hästen är lite rund på mitten drar sadelgjorden fram sadeln..

Nirak

Är det nån som har hööks svängda gjord? Är den bra?

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 444
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
501
Senast: iNHALE
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
449
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
564
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Ormbett