Svängda gjordar.

Polly_Mulle

Trådstartare
Har hört mycket både bra och dåligt om svängda dressyrgjordar, men jag har tänkt mig att prova. Sadeln ligger jättebra och hästen älskar den, den ligger nästanm still om jag har främre stroppen spänd ett hål hårdare än bakre.
Kompisen i stallet har samma problem. Hittade en sadel ihår som både hon och hästen trivs med. Jämna fina tryck på schabraket och den ligger bra - förutom att den åker fram. Den är inte för smal - snarare för vid. Men hästen i fråga har ingen manke alls utan är klotrund och dessutom en bit högre bak än fram (hon växer så det rättar sig förhoppningsvis till sig lite). Sadeln lägger sig precis kant i kant med bogbladet på hennes häst.
Vilka svängda gjordar är bäst? Läder med resår i mitten eller på bägge sidor önskas. Länkar/ bild och prisuppgift önskas. Någon kanske har provat hööks svängda dressyrgjord?

Sv: Svängda gjordar.

Jag har en Globus Ronja dressyrgjord.Finns på lillhästen i Stav till bra pris.Helt OK läder om man håller efter den!

Jag märker ingen skillnad med eller utan svängd gjord. Glider sadlen fram har den gjort det lika mycket trots svängdgjord. Tyvär

Om sadeln är för vid kanske det skulle fungera att lägga en fårskinnspad under?

Sadeln är inte för vid utan ligger riktigt bra, det är att sadelgjordsläge och sadelläge som inte matchar som är problemet.

Polly_Mulle skrev:
Hm jobbigt. Vad gör man då? Svanskappa är inget alternativ...
Mitt sto har ibland en buk som vill dra fram gjorden och då åker ju gärna sadeln fram, vilken sadel nu än månne vara.
Är magen inkörd är det lugnt, så det är rätt tydligt att det är där det sitter.
Jag har testat svängd gjord och nog tycker jag att det hjälper lite.
Appropå det där med att dom inte skulle vara bra, jag vet inte, men när hon är lite bukig så kommer ju trycket med en vanlig rak gjord mest på ena "halvan". Med en svängd gjord lägger det sig jämnare, stod och kände efter en hel del och så upplevde jag det där.
Stoet i fråga har tydliga åsikter och hon har inte protestarat det minsta :D

Jag tänkte fel. Kompisens sadel är nog aaaningens för vid, men vi har provat pad under och då blir den för smal och hamnar i bakvikt. Dessutom gled den fram minst 6 cm då. Utan pad ligger den betydligt bättre men åker fortfarande fram. Hästen är som sagt överbyggd, manklös och dessutom unghäst som fortfarande växer lite och inte jobbar så stadigt i form ännu. Det går lite fort i trav och galopp och jag tror att det också stökar lite.

Polly_Mulle skrev:
okej. Men vilken svängd gjord ska man ha då? Globus? Chetak?
Förlåt glömde skriva att det alltså inte är dressyrsadel jag testat detta på, utan en hopp så jag vet inte vilka dressyrgjordar som fungerar bra, men jag tror att min gjord till hoppsadeln är en Chetak.
Men det valet är bara gjort för att det var vad som fanns när jag skulle testa. ;)

Jag har hört ett tips om att man kan korsa sadelgjordsstropparna, alltså spänna den bakre stroppen i främre spännet på gjorden och tvärtom. Har dock inte testat själv, så jag vet inte om det funkar eller blir konstigt på något sätt. Se bara till att de korsade stropparna inte kniper hästen nåstans. Värt att testa..?

Kan prova! Just nu så har jag den främre stroppen ett hål hårdare än den bakre och då håller sig sadeln på plats! I alla fall tillräckligt för att det inte ska bli skavd/ruggad päls någonstans...

Jag har inte testat själv (har ju ingen sadel för tillfället..), så du får gärna utvärdera tipset sen! Kan vara kul att veta om det funkar.. ;)

Jag använder en svängd gjord som min sadelmakare har sytt åt mig.
Jag tror att jag fick ge ca 700:- för den. Då är den sydd i Tärnsjöläder, precis så som jag ville ha den. Jag är svag för att låta sy upp de grejor jag vill ha.... Jag vill alltid ha saker lite annorlunda än vad jag lyckas hitta. Är väl kräsen helt enkelt. Faktum är att jag får saker till toppkvalitet mycket billigare från sadelmakaren, än från butik.

Klart att man vill ha lite special-grejjer!
Jag avvaktar i alla fall, det funkar att dra den främre stroppen ett hål hårdare än den bakre.

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
495
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 301
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 331
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21