Svankrygg..

M

Miii

Har en otrolig svankrygg som gör att jag ser ut som jag putar ut med rumpan i princip hela tiden :crazy: (Får jämt kommentarer om detta :o )

Detta gör också att ridningen försämras, låser hela ryggen och ramlar fram.
Skulle behöva komma tillbaka i sadeln och sitta "längre bak på rumpan" om nån förstår vad jag menar, men då får jag antingen sitta och "krumma" ryggen eller luta väldigt mycket bakåt.. :crazy:
Har fått sitshjälp av tränare och det har blivit bättre men det tar liksom "emot".
Tror även att jag kan vara sne på något sätt då min häst låser sig på vänster sida och är snemusklad..

Går detta kolla / fixa hos nån typ av knotknackare (:p) eller nått?

Tack för svar:bow:

Sv: Svankrygg..

Något som påverkar svankryggighet väldigt mycket det är om man har slapp eller dålig bukmuskulatur så jag skulle råda dig att styrketräna och löpträna. Löpträningen ger långa muskler om du springer upprätt och pendlar med armarna. Styrketräning ger också enormt mycket, ta hjälp av instruktör för särkilt program; börja med maskiner för att komma igång men stanna inte kvar i maskinerna för länge utan gå över till fria vikter. Ta hjälp av instruktör även där i början för att få bra övningar.

Sen är vi väl alla lite olika byggda så till viss del få man ju acceptera sin "lott" också. Själv har jag märkt en enorm skillnad sen jag la av med styrketräning o löpning, är mer svankig och har ofta ont i ländryggen både i vardagen och efter ridning.

Här är din själsfrände! Jag har också världens svank, vilket gör att man ser ut att sitta längre bak i sadeln och att magen plutar ut ovanför framvalvet.

Jag tycker att en del sadlar känns bättre än vissa andra, men jag försöker dra mig framåt i sadeln när jag sätter mig och försöka tänka på att spänna in magen under ridningen. Inte så att man inte kan andas, men bara lite som om du hade en klänning och vill att magen ska se smal ut.
Jag tror att det också gör att jag spänner ländryggen också (inte på ett negativt sätt) Tänk lite som att du har svansen mellan benen på dig själv (som om du hade nån).

Som sagt, alla har olika kroppar och förutsättningar.

Min mage är superstark men ryggen klarar ingenting, så jag brukar styrketräna ländryggen för att hjälpa till lite. Brukar även strecha höfterna ordentligt, för det känns som att de drar ihop magen mot låren. (vilket också gör att skänklarna kan vandra uppåt)

Har du ordentliga problem så är det nog en sjukgymnast du ska börja med att träffa.

Lycka till!

Det går att fixa (om det nu inte är något mysko) med helt vanlig hederlig bålstabilitetsträning.

Får du ont kan du få hjälp av en sjukgymnast och sätta ihop ett rehab/träningsprogram.

Ofta när man är svankig så "hänger" man sig på svanken istället för att bära upp sig själv ordentligt. Tänk att du har en ballong fäst bakom toppen på huvudet. Den ballongen lyfter upp hela din kropp via nacke, ryggrad så du blir lång. När du tänker så så sträcker du upp dig och magmusklerna börjar bära.

Känner precis igen mig i din beskrivning!

Igår var jag för första gången hos en naprapat och fick veta väldigt mycket intressant.
Bland annat sa han att de allra flesta tror att de har alltför mycket svankrygg men att det är väldigt få som egentligen har det. Jag som trott att jag var svankryggig hade en helt normal ryggkurva. Men däremot hade jag en låsning eller rotation i ryggen som han knäckte bort, han stretchade även ut sätes och höftböjarmusklerna. De har nog förkortats av ridningen, jag sitter liksom ZorroLouise och drar upp benen och spänner mig i överskänkeln.
Jag fick också en övning av naprapaten som ska stärka den djupa bukmuskulaturen och där märkte jag direkt att jag var väldigt svag.

Om du vill kan jag berätta mer om mitt naprapatbesök, misstänker du att du har en låsning/snedhet kan säkert en naprapat hjälpa dig!

Jag tycker inte att det är fel att du krummar ryggen, det har jag också fått lära mig; att dra in magen och krumma ryggen för att komma ner på rumpan och sen försiktigt öppna upp bröstet/räta upp mig utan att börja svanka igen...

Det låter som att pilates och lite core-träning skulle göra susen (plus styrketräning och löpning vilket redan har påtalats). Pilates är helt fantastiskt för att bygga upp bålstyrkan. Dessutom kan du göra det hemma: allt du behöver är en bra yogamatta (eller två trasmattor) och ett par övningar. Jag tycker dock att det är bäst att lära sig övningarna från en instruktör på ett gym, eftersom det är lätt att förstöra ryggen om man utför pilates-övningarna på fel sätt. Lycka till!

KL

Tack för svaren :bow:

Alltså rygg och mag-träning som gäller.
Springer redan 2-3 gånger i veckan, beroende på hur mycket tid jag har över,
för att hjälpa ridningen.

Har med hjälp med min hopptränare lärt mig trampa ner hälen (eller upp med tårna då) och knipa med vaden i stället för med överskänkeln. Problemet är att när jag krummar med ryggen så böjer jag fel del av ryggen och axlarna åker fram istället.. inte bra och så ramlar jag fram. Kan nog handla mycket om magmusklerna som saknas.

Får nog kolla upp om jag har någon låsning också.

Jag tycker att en del sadlar känns bättre än vissa andra, men jag försöker dra mig framåt i sadeln när jag sätter mig och försöka tänka på att spänna in magen under ridningen.

Har också märkt att det känns bättre i vissa sadlar. Red i en som jag vet är lite för liten i sätet och det var helt omöjligt att rida ordentligt i den.
Sen så lyckas jag alltid skjuta bak mig i sadeln så jag sitter för långt bak.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 585
Senast: PygmyPuff
·
J
Islandshäst Nu har jag varit på kurs och fått lära mej nya saker som verkar vettigt, men sedan kommer frågorna när kursen är slut (förstås) :smirk...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: josse
·
Träning Detta problem kanske passar under flera olika kategorier, men det är ju ett rid-problem, så jag lägger tråden här. Min häst har nu... 2
Svar
32
· Visningar
2 265
Senast: kryptisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka