Svansvård

Jag har både schampo och pälsglans från Sjöbogården. Inte massa konstiga grejer i och funkar jättebra till min hästs tagel och hårrem. Tvättar svansen ibland på sommaren. Alltid pälsglans innan den borstas ut.
 
Då ska jag tvätta ordentligt så snart det är plusgrader igen och sen dränka (mig) i pälsglans. :D Vill minnas att det är foxfire jag har i ryktlådan.

Lite OT men på den tiden jag hade häst använde jag pälsglansen på mitt eget hår. Hår som hår liksom :angel:

Min SWB hade rätt tunn svans så den var jag rädd om. Minimalt med borstande och maximalt med pälsglans. Jag redde ofta ut den med fingrarna för att inte slita i onödan på den.
 
Jag använder en vanlig hårborste till min häst. Byter ut den när plupparna blir slitna. Om jag inte har nåt hästshampo hemma använder jag lite diskmedel men aldrig direkt mot svansroten. Tvättar bara om han är helt missfärgad i svansen, skimmel...
Angående glansspray verkar det fungera olika med olika märken på vissa tagel. Foxfire sliter på min, sjöbogården blir som klister innan det torkar. TIB funkar bäst. 😊
 
Lite OT men på den tiden jag hade häst använde jag pälsglansen på mitt eget hår. Hår som hår liksom :angel:

Min SWB hade rätt tunn svans så den var jag rädd om. Minimalt med borstande och maximalt med pälsglans. Jag redde ofta ut den med fingrarna för att inte slita i onödan på den.
Apropå hår som hår. När jag går in i butiken Normal så hajar jag till varje gång för de har pälsglans bland hårprodukterna :rofl:
Obs, det är inte det minsta hästbutik av den sorten. Bara en billigare butik.
 
Fast piggborste sliter inte mer än nåt annat, det är nog mer HUR den används/HUR man borstar?
Har aldrig haft nåt annat och det har absolut inte slitit på minas svansar.

Piggborste sliter onödigt på man och svans så endast vid undantagsfall får dessa användas.
Aldrig fläta i hagen -risk för att fastna.
Pälsglans oftast Foxfire, den är ok
 
Piggborste sliter onödigt på man och svans så endast vid undantagsfall får dessa användas.
Aldrig fläta i hagen -risk för att fastna.
Pälsglans oftast Foxfire, den är ok

Nä hua, flätad svans skulle jag aldrig våga. Det finns för många snår i hagen att fastna i. Hon brukar inte vara skadebenägen, men det vore rätt snopet att bli av med halva svansen för att stråna sitter ihop. Det blir nog illa den dag fölet börjar äta tagel. ;)
 
Hur då?

Så är det inte här iallafall. Men jag kanske är undantaget till regeln 😉
Jag tillhör nog åxå det där undantaget då. Hade alltid piggborste förut men bytte till en riktig "hårborste" bara för att det var enklare att borsta med den. Mina hästar har alltid haft väldigt tjocka svansar och det har inte slitit mer med piggborste än med den vanliga.
 
Jämför tagel från en piggborste och en mjukare borste så är det i regel mer i en sådan och har du redan en fin svans finns det ingen anledning att använda Piggborsten. Den behövs bara vid lera
Jag har inget tagel i borsten när jag borstar med den. Inte mer än i nån annan borste.
Men det kan ju vara för hur jag borstar också tänker jag.

Spelar ju ingen roll om jag redan har en fin svans, den är lika bra att reda ut med som nåt annat.
 
Jag har inget tagel i borsten när jag borstar med den. Inte mer än i nån annan borste.
Men det kan ju vara för hur jag borstar också tänker jag.

Spelar ju ingen roll om jag redan har en fin svans, den är lika bra att reda ut med som nåt annat.
Många får tyvärr alldeles för mycket tagel när de borstar. Speciellt barn/ungdomar som i sin iver vill piffa till sin häst. Så nej inte Piggborste till svansar och man!
 
Sen jag skaffade häst med jättetjock svans har jag gått över från Foxfire till Carr&Day&Martin, kombinerat med Leovets Riders magic. C&D&M använder jag på mig själv också. Jag borstar relativt ofta och använder en hel del pälsglans, borstar alltid nerifrån oavsett om jag tar hela svansen på en gång eller sektioner. Båda de produkterna kan jag dessutom använda i manen och sedan fläta, det funkar bra.
 
Många får tyvärr alldeles för mycket tagel när de borstar. Speciellt barn/ungdomar som i sin iver vill piffa till sin häst. Så nej inte Piggborste till svansar och man!
Vidhåller fortfarande att det absolut beror på handhavandet.

Sånt hade vi på teorin på ridskolan, så jag fick lära mej väldigt tidigt hur försiktig man skulle vara och hur man gjorde på trevligast sätt för att inte slita i hästars tagel.

Borstar man uppifrån och ner antingen hela eller i slingor och håller fast svansen med andra handen över det kommer det inte lossna mer än med nåt annat man borstar med. Samma med manen.

Du kan ju rycka loss hur mycket som helst med vad som helst om man går loss vårdslöst och 'borstar hej vilt' när det är trassligt.
 
Vidhåller fortfarande att det absolut beror på handhavandet.

Sånt hade vi på teorin på ridskolan, så jag fick lära mej väldigt tidigt hur försiktig man skulle vara och hur man gjorde på trevligast sätt för att inte slita i hästars tagel.

Borstar man uppifrån och ner antingen hela eller i slingor och håller fast svansen med andra handen över det kommer det inte lossna mer än med nåt annat man borstar med. Samma med manen.

Du kan ju rycka loss hur mycket som helst med vad som helst om man går loss vårdslöst och 'borstar hej vilt' när det är trassligt.
Men du kommer ändå inte från att vissa borstar sliter mer än andra. Så är det ju på människohår också. Vissa borstar är rena döden för mitt hår osv
 
Mina två har tjocka svansar, kanske lite av naturliga orsaker också. Borstar väl ut svansarna max en gång i veckan på dem men de är för att den totalt inte ska trassla ihop sig. Använder alltid pälsglans som jag dränker in dem i, låter de sitta några minuter sen börjar jag borsta ut försiktigt med vanlig manborste, ser ut som en rund hårborste för människor typ. Annars ibland använder jag en tangel teezer borste också för att borsta ut svansar och man med. Den har jag köpt på DS för typ 10 kronor. Är egentligen för människor men fungerar bra för hästarna med.
 
Jag använder bara foxfire.

Japp,
fast svansarna är inte särskilt skitiga särskilt ofta iofs. Å andra sidan fastnar smutsen inte lika lätt på en pälsglansad svans. Alternativt försvinner smutsen när man borstar.
Men alltid grundligt med pälsglans först.

(Jag tvättar nog inte svansen(hästen) ens en gång om året)
Off topic. Upplever du att foxfire luktar illa numera?
Stod något om nytt recept eller dylikt på senaste flaskan. Och jag upplever att lukten är en korsning av typ citron och kattpiss just nu.
Måste byta märke för jag tycker den luktar så illa.
Larvigt att reagera på lukten kanske..
 
Sen jag skaffade häst med jättetjock svans har jag gått över från Foxfire till Carr&Day&Martin, kombinerat med Leovets Riders magic. C&D&M använder jag på mig själv också. Jag borstar relativt ofta och använder en hel del pälsglans, borstar alltid nerifrån oavsett om jag tar hela svansen på en gång eller sektioner. Båda de produkterna kan jag dessutom använda i manen och sedan fläta, det funkar bra.
Men JA, Carr&Day&Martin är överlägsen, Foxfire är inte i närheten. Leovets Riders Magic är också kanon när det är riktigt illa. Dock inte helt optimalt att gnugga in med händerna strax innan man ska spänna en sadelgjord... :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 448
Senast: Wenniz
·
Hästvård Mitt sto har en riktig råttsvans. Hon går på lösdrift året om och får mer än vad hon behöver i matväg. ;) Men nu när vi skall ut på...
2
Svar
33
· Visningar
3 794
Senast: lillsyrran
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
813
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp