Svansvård

Usch ja, jag har aldrig förstått Foxfire? Blir dålig glans - mest klistrigt. Samt den extremt parfymerade doften, i alla fall enligt den gamla formulan? Som starkt sköljmedel ungefär.

Jag hade också CVarr & Day & Martin förr men jag blev faktiskt lite besviken nu när jag köpte med den "nya" designen (den kanske är flera år gammal...). Tyckte inte den var lika bra som förr när det var en vit flaska med typ westernhäst på? Dessutom blev munstycket dåligt efter några användningar. Det fortsätter ju att spraya av sig självt även om man släppt handtaget, vilket är trevligt, och sprayen är väldigt fin "mist". Men plötsligt gick det inte att spraya längre. Den funkar ibland, man får utöva lite våld. Trist tycker jag.

Vet inte om jag är på jakt igen efter den ultimata glanssprayen eller om jag ska fortsätta ge C&D&M en chans... :p

Mitt problem är dock det motsatta mot TS - för tjock svans som korvar sig till dreads och suger upp all smuts den kan hitta. Klipper bort tjocka slingor på undersidan eftersom hon inte lyfter den ordentligt och mest kissar i svansen. :p Plus enklare att hålla efter. Jag utövar ganska brutal svansvård och struntar i hur många tagelstrån som åker av, ju fler desto bättre. :angel: Men en grym pälsglans underlättar ju jobbet.

På schamposidan gillar jag Ekholms tjärschampo väldigt mycket.

Men du! Nu sa du nåt! Det är såklart därför hon har börjat bajsa på svansen, för den blivit ”för tung” för henne att lyfta ordentligt. Inte för att jag kommer klippa bort en massa svans nu, men skönt ändå att få en förklaring till varför hon ändrat beteende. :)
 
Men du! Nu sa du nåt! Det är såklart därför hon har börjat bajsa på svansen, för den blivit ”för tung” för henne att lyfta ordentligt. Inte för att jag kommer klippa bort en massa svans nu, men skönt ändå att få en förklaring till varför hon ändrat beteende. :)
Ja jag tror absolut svansen kan vara för tung, ser inte varför de inte skulle lyfta på den ordentligt annars. :) Eller så är de väldigt lata. :D
 
Min hästs svans väger också endel.
Men den är trevligare och mer lättskött och enklare för hästen att lyfta när den är fluffigare, ordentligt pälsglansad och borstad.

Jag bröt axeln i höstas och det är först nu jag kunnat borstà ur den, massor av pälsglans dagen före och samma dag. Sen stog jag i minst en halvtimme 😅
 

Bifogade filer

  • B9787520-64B0-47F8-8585-6D60E2290E0F.jpeg
    B9787520-64B0-47F8-8585-6D60E2290E0F.jpeg
    110,6 KB · Visningar: 18
På vilket sätt kan den inte användas? Åter igen, helt uppriktig fråga! Hästen kan ju vifta på svansen helt obehindrat, jag verkar sakna fantasin att tänka mig in i detta. Kanske för att det är fredagseftermiddag :rofl:


Nej det är många inom show och western som har på det väldigt mkt. Framförallt nu i dessa lertider då leran sliter något enormt på svansen. Hästar kan ju även fastna i saker med svansen och slita bort hårstrån.
Jag flätar svansen och in i en svanspåse, när jag rider tar jag oftast ur den och borstar igenom den och flätar om den efteråt. Då får du en en svans som inte slits när du borstar eftersom du inte har massa lera tex på den.
 
Usch ja, jag har aldrig förstått Foxfire? Blir dålig glans - mest klistrigt. Samt den extremt parfymerade doften, i alla fall enligt den gamla formulan? Som starkt sköljmedel ungefär.

Jag hade också CVarr & Day & Martin förr men jag blev faktiskt lite besviken nu när jag köpte med den "nya" designen (den kanske är flera år gammal...). Tyckte inte den var lika bra som förr när det var en vit flaska med typ westernhäst på? Dessutom blev munstycket dåligt efter några användningar. Det fortsätter ju att spraya av sig självt även om man släppt handtaget, vilket är trevligt, och sprayen är väldigt fin "mist". Men plötsligt gick det inte att spraya längre. Den funkar ibland, man får utöva lite våld. Trist tycker jag.

Vet inte om jag är på jakt igen efter den ultimata glanssprayen eller om jag ska fortsätta ge C&D&M en chans... :p

Mitt problem är dock det motsatta mot TS - för tjock svans som korvar sig till dreads och suger upp all smuts den kan hitta. Klipper bort tjocka slingor på undersidan eftersom hon inte lyfter den ordentligt och mest kissar i svansen. :p Plus enklare att hålla efter. Jag utövar ganska brutal svansvård och struntar i hur många tagelstrån som åker av, ju fler desto bättre. :angel: Men en grym pälsglans underlättar ju jobbet.

På schamposidan gillar jag Ekholms tjärschampo väldigt mycket.
Så gör vi med tinkerdamerna. De får skruvar i undersvansen. Vi klipper ibland så det väbir rent, slätt och fint när svanskappan läggs på plats. Vi brukar stå stallchefen och jag och göra rent svansen på hennes hästar tillsammans med Cowboy Magic. Vi drar bort bajs med händer, naglar 😆. Det är min kärleksförklaring till hennes hästar brukar vi säga. Min häst har jättelite svans så där behövs knapp något underhåll.
Det har blivit lite av terapi att stå där och göra rent svansen. Jag brukar varva ned där och då.
Ingen av tinkerdamerna lyfter på svansen när de bajsar.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 448
Senast: Wenniz
·
Hästvård Mitt sto har en riktig råttsvans. Hon går på lösdrift året om och får mer än vad hon behöver i matväg. ;) Men nu när vi skall ut på...
2
Svar
33
· Visningar
3 794
Senast: lillsyrran
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
813
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp